Petta1 0 Postad 7 December , 2006 Jaha, det finns regler för när man skall använda sin bogpropeller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 7 December , 2006 Gör det? Vart kan man hitta dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 7 December , 2006 Det som diskuterades va hur nödvändigt det var att använda sig av bogpropp vid vändning 180 grader i tex en hamn, en hamn med mycket plats. Det här är det närmast regelverk jag kan komma i den här tråden iaf, och är inte forum till för just diskussioner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GSil 0 Postad 7 December , 2006 Det är väl bra att det finns hjälpmedel för de som inte behärskar sina båtar! Låt bryggseglarna använda sina bogproppar när de vill! Inget att reta upp sig på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
picaduramosquito 0 Postad 7 December , 2006 Det var väl just de som va grejen, diskussionen va om folk skulle bli impade av folk som körde bogpropp. Jag tog då upp detta och att de flesta nog tycker de är ett teckan på att inte känna sin båt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andy2455 0 Postad 7 December , 2006 Har man grejerna installerade så skall dom användas, givetvis. Till alla som gnäller på bogpropeller(som inte har en sådan) så kan även jag intyga att den är värd pengarna. Kanske skall tillägga att har man råd med båt o soppa så har man även råd med thrustern. Investera i en bogpropeller före andra investeringar om det känns rätt för du kommer hur som hellst bli väldigt nöjd där det är trångt, du backar, blåser eller mera plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 7 December , 2006 Nja jag tror inte att folk använder bogpropellern för att imponera på folk men de flesta hjälpmedel är ju till för att förenkla livet och det känns ju dumt att inte använda dem om man har dem. Men vissa har inte vågat ta steget till att skaffa en gps än utan sitter med sina papperskort och kartplotter det är inte att tänka på Själv använder jag kartplotter men har ingen bogpropeller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 December , 2006 Bogproppen är kanon, har en på 2 hkr till 10 m snipa, lite i minsta laget, om det blåser mycket. Men lagom om man skall vända, backa ut ur en smal vik eller lämna långsidesförtöjning parallellt med kajen eller slussen. Har haft den i 10 år, och överväger att byta till en 4 hkr, och sätta den gamla i aktern. Bog proppen köras med fotkontakter, händerna är oftast upptagna med att ratta och slå manöver. Byggt en för-reglingskrets för att förhindra att säkringar och brytpinnar går om felmanöver slås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 7 December , 2006 Vad det gäller imponeringfrågan är jag tveksam men självklart skall amn använda bogproppen då det behövs, det tror jag alla är överens om. Inom yrkestrafiken är det lite tvärtom mot fritidsbåtarna, där hör det till stoltheten att inte använda bogproppen. Vilket känns lite konstigt kanske, men så äre me sjöbjörnar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 December , 2006 Är helt övertygad om att, finns det en bogpropp så skall den användas. Kolla nästa gång du ser nägon lägga till, i 80% användes bogen i onödan. Det skall höras att jag haver en propp i fören. Jag haver en kartplotter och vet inte hur jag skall kunna impa på mina båtgrannar, för den hörs ju inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 7 December , 2006 att ha bogpropp och inte KUNNA använda sina andra maskiner skriver du. Det kan ju vara så att man inte VILL. Själv har jag bara ett drev och jag använder i första hand proppen när det är struligt, t.ex. vid tilläggning i sidvind, eller när det är trångt. Men ibland använder jag den av ren bekvämlighet, när jag mycket väl skulle kunna växla, gasa och styra. Ibland håller jag på och trixar i stället för att jag tycker att det är kul just då och för att träna manöverkunskaperna. Hur nödvändigt det är att använda proppen kan och skall bara skepparen avgöra. Förstår inte riktigt varför någon annan skall ha synpunkter på det. Dessutom handlade inte tråden om när det är berättigat att använda bogpropeller och inte. Vad beträffar min skämtsamma kommentar refererar den nog mest till en annan BP-tråd. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 7 December , 2006 Känns som att du bara läste vad du verkligen vill läsa nu.. ANVÄND BOGPROPP NÄR DET BEHÖVS ELLER NÄR DU KÄNNER FÖR DET! det vi snackade lite löst om var hur det UPPFATTADES när en stor fin båt med dubbla drev kom in i tex en STOR hamn med jättemycket plats att vända på, kommer in, ser att det inte fanns någon plats kvar till dom, slår på sin bogpropp så halva hamnen skakar av kavitation och vrider sin båt 180 grader runt för att sedan peta i växeln och fara utåt igen. JAG tycker PERSONLIGEN att det ser proffsigare och uppfattas som proffsigare att lägga en maskin back, en fram och vrida runt båten eller om detta ej är möjligt/nödvändigt bara lägga dikt och peta i växeln för att vända båten. Det var det som var frågan vi diskuterade, inte hur man skall göra, att folk måste göra på ett visst vis, att folk inte ska få bestämma själv= ALLA bestämmer själva hur och när de vill köra sin bogpropp. Okej? Hoppas jag har varit tillräckligt tydlig nu. //Jimmy som gärna skulle ha bogproppeller men i förhållande till vad det kostar anser jag inte att det är nödvändigt på min båt och skulle jag ha en så skulle jag använda den så fort att jag kände att det var nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andy2455 0 Postad 7 December , 2006 Använder själv som många andra bogpropellern ibland i onödan för att jag är bekväm. Många gör detta och även för imponeringsfaktorn. Det jag inte förstår är att andra hakar upp sig på detta. Användandet är väl upp till var och en. Hur som hellst så används den alltid när det är nödvändigt och för säkerhetens skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 7 December , 2006 OK, ser din poäng och tycker nog att den här diskussionen börjar bli uttjatad nu. Faktum är att killen som startade tråden ville ha lite goda råd i samband med köp och installation av en BP. Kanske ändå jag också skall göra ett klargörande. Det jag reagerade över var din i mitt tycke ganska fördomsfulla attityd när du förutsatte att 180 graderskillarna inte KAN använda sina maskiner utan måste ta till BP-n. Ett reglage framåt och ett bakåt är väl varken så mycket svårare eller proffsigare än en joystick åt styrbord eller barbord. Med hopp om ömsesidig förståelse och tolerans. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 7 December , 2006 Ja att man kunde snacka såhär mycket om bogproppar va lite överraskande. Ja den ha rväl spårat ur en del men tror han fick hyfsat me svar i början som tur var. Det var väl inte riktigt så jag menade, ledsen om jag var otydlig. Sov så gott SM.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 December , 2006 JAG tycker PERSONLIGEN att det ser proffsigare och uppfattas som proffsigare att lägga en maskin back, en fram och vrida runt båten eller om detta ej är möjligt/nödvändigt bara lägga dikt och peta i växeln för att vända båten. Å andra sidan.... (Nä, jag har inte det, inte än) så skiter nog de flesta bogproppare högaktningsfullt i huruvida du o jag o alla nadra bedömer vår proffesionalitet.. Är det bekvämt o underlättar, varför gnälla???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 8 December , 2006 Hör till stoltheten att inte använda thrustrarna? Vad talar min gode herre om? Har varit till sjöss i tio år och aldrig hört talas om något dylikt. Säkerheten vid manövrar går före det mesta! Skulle möjligtvis kunna varit så som du säger, på 60-talet när de första bogpropparna kom... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 8 December , 2006 Intressant! Verkar smart med fotkontakt på ett sätt. Härligt att det finns lite expertis på området. Sitter och gottar mig i alla tips nu, så att man slipper göra bort sig sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 8 December , 2006 Jag lovar dej att det förekommer inom skärgårdstrafiken! Men visst är det knäppt, men du vet det är svårare att lägga till utan och därmed så är man bättre om man lägger till utan.. Kanske vore klokare att släppa den där stoltheten och använda de hjälpmedel som finns. Men det är bara vad jag tycker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 8 December , 2006 Jahaa du menar så. Waxdolmsbolaget och Strömma analbolag är ju ett kapitel för sig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 8 December , 2006 haha, det får stå för dej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 9 December , 2006 Jag har varit till sjöss i drygt 40 år och befälhavare sedan någon gång i slutet av 1970... Jag har aldrig varit för stolt för att använda eventuell bogpropeller.Det är fina grejor som underlättar manövrering. Däremot anser jag att det är överkurs att sätta in en bogpropp i en så liten båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 10 December , 2006 Jo det luktar lite överkurs...har inte funderat färdigt än... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 28 December , 2006 Var ner på båtklubben idag å passade på att ta en bild av Bettans roder.. Så här ser det ut,och med det så backar jag i allafall hjälpligt åt båda håll.... hejsvejs.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 28 December , 2006 Börjar luta åt nån liknande lösning för mig. Antingen det eller Rudder. Har lagt propellerplanerna lite på is. Man får ju tänka på hur mycket båten ökar i värde kontra kostnaden för installationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser