Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
CalleD

Bogpropeller på snipa?

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en bogpropeller eftersom det är rea nu. Är det någon som har erfarenhet av Vetus grejer, och från montage i snipa???

 Räknar med att klara mig med omkring 10000:- i materialkostnad för en 4,5hk maskin.

Efter att ha sett på skisser, så bör jag klara av intallationen själv.

Är det nåt annat speciellt man ska ha i åtanke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, bla att ta till i överkant när det gäller kablage. Vetus liksom alla kända märken är OK. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...Behöver du verkligen bogpropp på den snipan??

Känns kanske något överdrivet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att det är lite överdrivet... Men det skulle dels va bekvämt, och dels va ganska häftigt att kunna precisionsbacka utan att öva några år först! Valet står mellan att skaffa Rudder-fenor eller bogprop. Ska man ändå betala 2-3000:- för två plåtbitar, kanske man skulle lyxa till det på en gång med en propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill också ha en bogpropeller!!

 

Våran Winga 25 är nästan omöjlig att backa med.

 

/Göran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej jag får väl allt hålla med om att det skulle vara trevligt att kunna svänga lite mer kontrollerat når man åker baklänges...

Men 10000.... det prioriterar i allafall jag bort,men då har vi ju det inte så trångt här uppe i norr så man har ju ofta gott om plats att manövrera...

Sen går det ju alltid bra att svänga åt ett håll så med lite planering löser sig det mesta...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kan tala om för dig att det går inte att styra en båt som är axeldriven och roder som backar. det som kan kännas att båten styr lite på back är propellerverkan dvs.. går probellern högerom på back då vrider sig fören åt babord(propp åt vänster båt åt styrbord)
 
sen ett litet tips till er andra.. köp inte den där rudder skiten.. införskaffa er ett par 45 vinkeljärn och svetsa på rodret..  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, klart du skall ha en bogpropeller

visa lite bilder under installationen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är faktiskt riktigt sugen. Det hade varit kaxigt att köra på tvären i trånga hamnar! Dessutom kan det ju va kul när det sticker i ögonen på folk att man har bogpropeller i en 7m snipa med 17Hk på propelleraxeln.2.gif\ Om det blir affär lovar jag att lägga ut bilder på installationen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är man gjord av pengar kanske man kan sätta bogpropp på en sådan båt men Nej jag förstår dej inte. Varför inte lägga pengarna på något annat roligt till båten. Lägg 1000 spänn på bensin och ut och lär dej backa istället så har du tjänat 9000:-. En ny plotter kanske, eller en tv, ny jolle? man får mycket för 10 000:-

Sticka i ögonen på folk, vet inte det jag, på ett vis kanske, men oftast tror jag folk tycker att de som kör bogpropp i onödan bara är kassa på att köra båt. För det kan inte vara några större problem att manövrera den där saken utan bogpropp, men visst det blir ju lättare med..

Du har inte kollat upp vad en pitchprop kostar, det om nåt skulle jag tycka va colt på en 7 meters snipa..;) Då kan du ju kasta den åt vilket håll du vill..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner mig tvungen att informera att Bettan min faktiskt klarar av att svänga baklänges ät båda hållen,naturligtvis något bättre om man svänger med proppelerrörelsen...Så man kan nog inte riktigt dra alla båtar över samma kamm....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men då har jag en rejäl liggande plåt i överkant av rodret,det kanske hjälper Bettan att svänga...   

 

 

             ________I________

                             I

                             I

                             I

                             I

 

Typ nått sådär ser rodret ut bakifrån...

 

Backa lugnt därute!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


om man har en bogpropeller, verkar det inte korkat då att inte använda den bara för att folk tycker si eller så?

Nä skit i de som är avis för att du har en propeller som förenklar saker och ting


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där sa du nåt! En pitch-prop hade varit hur coolt som helst, tänk dig fulla manövrar vid 1 knop! Då kan man ju säga att man har KaMeVa även på fritiden!

Hur fungerar en så liten pitchprop nuförtiden? Är den helt mekaniskt styrd? De gamla va väl styrda med kedja eller likn.

Och framförallt -Var får man tag i en sån?

Men det är klart -man får mycket prylar för 10000:- också.

Kan köpa bensin för 1000:- till min Cadillac istället, för min MD7 ombord blir så grinig om hon får bensin istället för brännolja...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo självklart ska man använda den, men hur många är inte dom som kommer i i en hamn, massor me plats, dubbla drev, så ska de runt och ut igen, istället för att använda sej av dreven eller helt enkelt bara svänga runt lite vackert, nejdå då lägger man sej mitt i, friläge på drven och sen kör man bogpropp 180 grader runt. Jag blir iaf mer imponerad av de som spinner run lite fint utan massa rassel i fören. Men visst ska den användas i de lägen det behövs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt ingen som helst aning hur en sådan liten sak fungerar, men de va som sagt mekaniska genom axeln förr i tiden iaf.

Vart man får tag på en kan man också klura på, vet inte ens om de går.

Jaja men shoppa lite brännolja för 1000:- istället då, du lär ju få mer sådan än bensin iaf.

Vi kanske ska ta det ett steg till, för att få bästa manöverförmåga, fixa 4st Azipod så kan du garanterat köra på tvären.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla praktiskt båtägande, de har haft artiklar i ämnet som beskrev detr hela utförligt.

 

Lycka till med förbättringen av din båt.

 

Ha´ t pent stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska kika runt på nätet efter pitchprop ochpejla läget. Ska man montera 4 Azipodar kommer jag inte kunna åka runt på 0,25/distans längre. Annars hade det varit grymt! Håller med dig om nissarna med dubbla drev som inte klarar sig utan bogprop. Att ens ha dubbla drev är ju fusk!

smiley-wink.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har haft planer på att skicka in en bogprop i mitt objekt.. men jag tycker inte det är värt att lägga ut så mycket pengar på sånt.. men hittar jag en billig en så varför inte.. men jag ska iallafall svetsa på ett par vinkeljärn på rodret och satsa på en bra hydraulstyrning som fungerar bra...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är bara båtar med lite V-botten och dubbelmontage som kan vända på 5-öring.

Min förra båt med 21 grader V-botten gick bara snett bakåt när en maskin gick i back och en framåt.

 

På chefens Dominator 55 är el-reglagen spärrade så du kan inte köra en fram och en back. 

Fråga mej inte varför men det kanske belastar axlar för mycket eller risk för kavitation?? Han har dock bogproppeller både fram och bak så behovet finns ju inte.

 

Åter till frågan: Klart du ska ha bogpropp om du känner att det är värt stålarna! Kaxigt på en sådan liten båt..

 

 En undran bara.. När man ser båtar med bogproppar som går i plan så är dom alltid över ytan.Hur blir det på en snipa?? kommer det att bromsa mycket eller finns dom med luckor som fälls över?? 

 

  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med bromseffekten är ju en intressant fråga. Har inte sett några luckor på marknaden att täcka propellertunneln med. Får forska vidare i ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej! Jag har en Bella 630 och har  monterat en bogpropeller i den det var det bästa jag har gjort har haft många andra båtar så jag vet hur man använder motorn för att backa.

Dom som inte har provat att backa en Bella 630 tycker jag inte ska utala  sig om hur bra det går att backa ändå.

Om det blåser det minsta så går det bara att backa åt ett håll och det är inte så roligt alla gånger,samma sak om man ska in mellan bomarna vid bryggan så blåser fören åt sidan, det finns inte plats att hålla någon fart mellan bryggorna, om den haft en köl så skulle det gått bättre,

så bogpropellern var en av dom bästa investeringarna på den båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bogpropellern installeras rätt är den bromsande effekten på båten marginell. Kanten mellan trumman och skrovet skall vara mjukt rundad och vid den framåtriktade delen skall skrovet ha en halvmånformad utbuktning som länkar av vattenströmmen utåt. På så sätt minimeras den bromsande virvelbildningen i trumman. T.o.m. seglare som är maniskt rädda för allt som sänker farten med några tiondels knop har börjat acceptera BP, åtminstone på större segelbåtar. Den mjukt rundade kanten  minskar också kavitationen när propellern arbetar och BP-n blir både effektivare och tystare. Det där beskrevs på ett mycket bra sätt i monteringsanvisningen för min Sleipner-BP, som jag installerade för ett par år sedan. Praktiskt Båtägande har också haft en artikelserie om installation av bogpropeller. Går säkert att köpa gamla ex av tidningen.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja just så har jag gjort, syns lite otydligt på en av bilderna. /Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just precis, missade den bilden tidigare. Trevlig hemsida och fin båt förresten. Ser att du har dubbla drev - och bogpropeller. Aktarej om Gedda o hans gäng får veta!2.gif\

 

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he, säger de något dumt om det, tar jag det som avundsjuka. Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bromsande effekt av en bogpropeller på  en snipa!! Tror inte att du märker ett enda dugg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tänkte bara förtydliga lite!

Det som diskuterades va hur nödvändigt det var att använda sig av bogpropp vid vändning 180 grader i tex en hamn, en hamn med mycket plats.

Det finns de som trots kanske 100 meters radie att cända på lägger sig mitt i denna cirkel och sedan kör de runt sin båt 180 grader med enbart bogpropp trots att de kanske har dubbla drev.

Varför lägger man inte bara dikt och svänger runt, eller en maskin fram en bak om det tillåts och inte frestar allför mycket på axlar och liknande, beroende på båttyp. Med andra oprd, det är skillnad på att ha bogpropp och använda den då det behövs och på att ha bogpropp och inte kunna använda sina andra ,maskiner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...