Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Micke_Se

Båtkörkortsutredningen.. Kommentarer??

Rekommendera Poster

Frågan om obligatoriskt båtkörkort är under utredning

Under sommaren utsåg den socialdemokratiska regeringen, efter flera förseningar, en utredare som fick i uppdrag att utreda frågan om fritidsbåtsregister och krav på behörighet för förande av större fritidsbåtar.

Utredningen görs av två tjänstemän på Näringsdepartementet. Det är Lars Högdahl som är en rutinerad utredare och dessutom en aktiv båtägare med erfarenhet av både motorbåtar, segling och kanotpaddling. Han tog skepparexamen före 1985 och har sina hemmavatten i skärgårdarna utanför Norrtälje, det vill säga Söderarm och farvattnen däromkring. Han arbetar ihop med Lena Noreland som också är en mycket erfaren utredare men som är nästan helt fri från tidigare erfarenheter och kunskaper om båtliv. 

Idag finns redan behörighetskrav för förare av fritidsfartyg som är skepp – det vill säga att de är minst 12 meter långa och dessutom minst 4 meter breda. För att få framföra fritidsskepp krävs att föraren har minst kustskepparintyg. Nu ville den förra regeringen, med brett parlamentariskt stöd, införa behörighetskrav även på snabba fritidsbåtar och på de som är lite större men som inte är så stora att de är skepp.

Utredningen ska vara klar 3 mars 2007. Nu har utredarna hunnit med ett trettiotal möten med båtorganisationer, sjöpoliser, sjöräddare och alla möjliga andra berörda myndigheter och intressenter. Det har börjat utkristallisera sig ett förslag som verkar ha förutsättningar att få stöd från många håll.

För närvarande lutar utredningen bland annat åt följande förslag:

Det införs ett slags baskörkort för segel- och motorbåtar som är 7 meter långa eller längre och/eller om de kan göra 10 knop eller mer. Möjligen ändras fartgränsen till 7 knop för att ensas upp med sjöfylleriregler som för närvarande är under utredning hos justitiedepartementet.

Högfartskörkort för båtar som kan göra en viss fart. Möjligen hamnar gränsen vid 25 knop.

Åldersgränser: 15 år för baskörkortet och 18 år för högfart.

Krav på synskärpa motsvarande bilkörkort. Däremot inte krav på fullgott färgseende och hörsel – i varje fall inte för baskörkortet.

Mer praktikmoment i utbildningen och vid proven. Det har nämnts en fördelning praktik/teori på 40/60. Det är avsevärt mer än på dagens Förarintygskurser som normalt har 4 timmars frivillig praktik och cirka 30 timmar teori.

Den nya regeringen har nu beordrat utredarna att fullfölja utredningen enligt de huvudlinjer som utredarna skissat. Tidigare var de politiska partierna ganska överens, i varje fall om kravet på högfartsintyg. De enda som var uttalade motståndare var moderaterna som tror mer på frivillig utbildning.

Om behörighetskrav införs kommer de inte i morgon. Om utredningen blir klar i vår som det är planerat ska den förmodligen ut på remiss och några politiska beslut lär inte fattas förrän tidigast under hösten 2007. Därefter bedömer utredarna att det kan ta 3-5 år att införa de nya reglerna och att högfartsutbildningen ska prioriteras.

Det kommer att bli nödvändigt att lämna generösa dispenser i inledningen. Det är nästan helt säkert att alla som har ett gammalt Förarintyg kommer att kunna köra vidare utan ny utbildning. Äldre båtförare med mycket stor erfarenhet men utan någon nautisk utbildning kommer antagligen också att slippa plugga och genomgå prov om två trovärdiga personer intygar deras kompetens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart vettigt att systemet ses över. De flesta som vistas mycket på sjön märker att farten ökar och kunskapen verkar minska hela tiden. Jag tror dock det är viktigt att reglerna görs på ett sådant sätt att de kan anpassas efter olika behov. Jag menar att det kan vara felaktigt att sätta strikta åldergränser. Klarar man de teoretiska och praktiska prov som krävs så skall det vara ok oavsett om man är 20 år eller 12. Det skall bli spännande att följa detta och se var det landar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju positivt att det läggs tyngdpunkt även på båtens hastighet och inte, som man tidigare kunde få intryck av, enbart på dess längd.

Jag är ganska säker på att jag var betydligt farligare i min gamla 5.7 meters båt som gjorde 36 knop än i min nuvarande 7.7 metare som marschar 7 knop.

Idén som sådan är nog inte så dum. Det är fruktansvärt mycket båtar ute här på västkusten på somrarna. Jag utgår från att det ser likadant ut både i stockholms skärgård och här och var i övriga landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mycket bra att en fartbegränsning också sats, det förra förslaget som bara gällde storlek var uselt. Tror en åldersgräns är nödvändig, iaf för snabbare båtar. Bara för att man klarar proven behöver det inte innebära att man har det sunda förnuft som kan vara bra att ha på sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Behöver vi ens diskutera saken här? Alla som figurerar i detta forumet är jag övertygad om att vi är ansvarstagande båtåkare. För oss som kan sköta oss på sjön är ju inte detta något problem. Kan man dessutom hantera en dator är jag övertygad om att eventuella prov inte är några problem för den intresserade båtåkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du överskattar intelligensen som krävs för att posta på ett forum. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...