Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
jorgan

fråga ang. övertäckning

Rekommendera Poster

Är det nödvändigt att bygga en täckställning till presenningen, om man tror att vintern blir snöfri i södra sverige? Så länge man ordnar ventilation och lägger ut fendrar för att hålla presenningen ifrån skrovet så borde det väl räcka, eller?
MVH / J 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bara till att du inte har några vassa hörn som kan skava mot pressen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vann har en tendens til å bli veldig tungt om det får samle seg. Om du ser etter båten ofte, går det sikkert bra:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig haft någon ställning. Lite mögel får man räkna med, men det beror inte på brist på ventilation. Är det 10 grader hela november, och fukten dryper, så hjälper ingen ventilation.

Undrar just varför jag tog upp båten redan i november?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle du inte göra det? Har man en ögonsten försöker man väl göra det bästa man kan av alla situationer, att bygga en ställning tar någon timma och du kan sova gott på nätterna21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, visserligen. Frågan är var gränsen går innan mängden jobb övergår mängden nytta. Hur bygger man en ställning på någon timma? Jag har haft små motorbåtar tidigare och de var bara att lägga upp och ner - vilket är lite svårt med en H-båt. : )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I så fall skulle jag satsa på en riktig budget-täckning, dvs lägg masten på pullpit och pushpit, fendrarna ute och sedan på med en press över alltihop. Masten kan säkert ersättas med en träregel om du inte vill använda den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bor i södra sverige och tror att vi har mer problem med mögel, än ni har längre norrut eftersom ni har kallare och därmed torrare luft än vi har här.

Trots detta har jag inte haft något mögel i båten under snart 40 år.

Följande gäller mina plastbåtar och ej för träbåtar.

Vid torrsättningen täcks båten som en kåldolme och alla ventiler och luckor stängs. Därefter torkas båten ren och torr invändigt. Numera kör jag någon vecka med en elektrisk avfuktare. Torrbollar fick duga förr. Sen får båten stå över vintern helt inkapslad.

När vårsolen börjar lysa och temperaturväxlingarna dag/natt blir stora lättar man på presseningen och öppnar ventilationen igen.

Det fins ingen anledning att släppa in novemberdimma med 100% fuktighet i båten, det kan dröja flera veckor innan det blir så tort i luften så att fukten försvinner ur båten genom ventilation och då kan det hinna odlas mycket mögel under tiden.

Att ventilera hela hösten och vintern är gamal vana från träbåtstiden, eftersom en träbåt inte torkar ut, utan alltid håller fukt kvar (sån tur är för träet), får man inte stänga in den under pressen.

Då det inte vistas något folk i båten på vintern, bildas det heller ingen fukt i en plastbåt.

Men som sagt, torka tort på hösten och öppna ventilationen när vårsolen tittar fram.

/Bgt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...