SteinarP 0 Postad 29 November , 2006 Min djupmätare fungerade inte i sommar vilket den gjorde förra året. Vad jag kan tänka mig varför så målade jag kölsvinet i våras och råkade måla limklumpen som sensorn sitter fast i. Kan det vara så att den slutar fungera om man råkar måla sensorn? Är det andra som känner till eller kan bekräfta detta? Djupmätaren är av märket Humminbird HDR600. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 November , 2006 Har du hål genom skrovet för sensorn eller sitter den innanför? Om man har givaren innanför skrovet är det väldigt kinkigt att inte få luft mellan givare och skrov. Ska ligga i en burk med vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 30 November , 2006 Fungerar också om den limmas mot skrovet men ingen luft i limmet Bara målning kan inte fördärva givaren Kolla om kabeln har blivit skadad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 30 November , 2006 målar alltid över ögat på våran båt.. fungerar perfekt... men å andra sidan är ett ekolod inte så mycket att ha såvida man inte har ett framåtseende.. jag menar står det 0 på ekolodet så har det ju ändå gått åt helvete Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GSil 0 Postad 30 November , 2006 Ekolodet är ett mycket viktigt hjälpmedel även om det inte ser framåt! I kombination med sjökort kan man avläsa tendensen på bottenstrukturen och anpassa farten därefter. Som med alla navigationshjälpmedel krävs det kunskap förståelse och träning för att man skall kunna utnyttja dem på rätt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser