Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
laban1

Hur dränera vattenavskiljare?

Rekommendera Poster

Hej!

Hur dränerar man en vattenavskiljare?

Verkar inte vara gjort på länge.

Har en vattenavskiljare i aluminium i en

modell utan filter. Skruven i botten sitter väldigt hårt.

Finns det någon packning som man måste skaffa ny?

Ska man ha kranen till tanken öppen?

Slutar det rinna av sig själv?

Eller kortare.. Hur gör man?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min vattenavskiljare är i glas. Då ser man ju om vatten samlas i botten. Försök öppna kranen i botten lite och se om det kommer ren soppa/diesel. Kommer det vatten så får du drenera tills det kommer ren diesel. I min samlas det sällan något vatten. Har inte tänkt på om det sitter något packning i botten. Skall kolla i helgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en likadan. Bottenpluggen(skruven) är av gråvit nylon ocg fastnar i aluminiumoxiden.

Ta det uppifrån. Skruva upp den sexkantsskruv som sitter där - c:a 12-13 mm hylsa (eller shiftnyckel).

Då får du bort hela grejen som om du skulle byta filter vilket du kanske ändå ska göra. Borra bort nylonskruven, gänga upp hålet och sätt dit en vanlig skruv.

Skruva upp den varje år om du kommer ihåg. Så fastnar den inte fast.

Glöm inte att ha ett kärl under - det strömmar ut vattendiesel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

For den vanlige tømmingen av vannutskilleren er det bare å løsne skruen under vannbeholderen som sitter under det første drivstoffilteret. Skru skruen helt ut. En ganske enkel operasjon som i følge serviceboken skal gjøres hver femtiende time (Yanmar). Drivstoffsystemet behøver ikke luftes etterpå. Her er det viktig å ha noe å fange opp vannet med og la det renne til det er tomt. Avhengig av størrelse, kommer det ut fra 2-6 dl.

Min vannutskiller er også i aluminium og du trenger ingen ny pakning til skruen.

Om vannutskilleren ligger høyere enn tanken, slutter det å renne av seg selv. Ligger den lavere, kan du stenge drivstofftilførselen før tømmingen. Sørg for å ha endel papir til å tørke eventuell diesel som spilles.

post-6926-1394234849,9112_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avtappningen i botten på filtret sitter alltid som berget. Ta i med lagom mycket våld eller ta isär hela filtret. Så vitt jag vet sitter det bara en packning mellan filterinsatsen och behållaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja det beror på modell, men den vanligaste (CAV) har en packning på var sida om filterinsatsen en eller två o-ringar på pinnbulten som håller ihop paketet. Alla packningar medföljer när man köper ny filterinsats.

Rör inte nylonskruven i botten ifall den inte lossnar med måttlig handkraft. Den kommer pajja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Tack för svaren hittills! Skickar en bild på vattenavskiljaren.

Är dräneringsskruven underst av nylon? Ser rostig ut på min bild.

Skruven på toppen av vattenavskiljaren är den lång och håller fast underdelen? Sitter det en packning mellan under och överdel?

post-18076-1394234850,5048_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det sitter en gummipackning mellan koppen och överdelen. Dräneringsskruven av nylon blir med tiden hård och gulnar kan gå av om man försöker använda för mycket våld. Det går lika bra att lossa den långa skruven på toppen och tömma och rengöra koppen. Efteråt får du dra åt så att avskiljaren inte tar tjyvluft och så naturligtvis lufta vid finfiltret eller i värsta fall även vid spridarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på hur din vattenavskiljare ser ut så kan man fråga sig om den någonsin har öppnats. Slanganslutningarna ser inte ut att vara från igår heller.

Jag skulle ta hem skiten och lägga den i ettt oljebad. Byta samtliga rör/slangnipplar och samtidigt passa på att skaffa nya bränsleslangar. Det är oerhört vanligt att slangar och anslutningar blir otäta och motorn stannar pga tjuvluft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !!

har ett exakt likadant filter, jag fick inte loss dräneringspluggen av nylon utan jag fick skruva loss hela underdelen, jag tog med den till en dieselverkstad och de hade både filter och ny nylonplugg så nu kan jag öppna och dränera utan problem

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska sätt dit en kran istället för skruv. Det är ju inte kul med slabbet nu förutom fastnad skruv.

Lättare att öppna och få det i en burk istället för till svinet. Då blir det av oftare också så kranen inte fastnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...