biff 1 Postad 28 November , 2006 Hej jag undrar om man kan lacka teak med båtlack har fått för mig att det blir snyggare och står sig bättre men dom flesta säger att man ska olja den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 28 November , 2006 Visst kan man lacka det och snyggare blir det säkert, men jag undrar om det står sig bättre. Jag tror att lacken spricker efter ett tag och måste slipas ner och lackas om då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 28 November , 2006 Hej, Jag har teak in min båt och använder bara teakolja (Sika Teak oil). http://www.sika.se/teakvardsprodukter.asp Teak är ett fett träslag och lack fäster ej så lätt på teak. Men rätt behandling innan kan man lacka med därför avsedd lack. Många kör obehandlat och tycker den lite gråaktiga färgen som blir med tiden är snyggt. Jag föredrar lite brunaktig inoljad teak inne i båten. Ute kan det kvitta om oljad eller ej tycker jag. Teak klarar vatten utan behandling så det funkar bra att ha obehandlad/ej oljad teak om man vill. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
biff 1 Postad 28 November , 2006 Jag tycker nog att det ser bättre ut när teaken är ny oljad då den är brun och inte grå, men det kanske blir mer jobb om man lackar och det börjar att losna då får man kanske slipa ner allt ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ingen 0 Postad 28 November , 2006 Ang. behandling av teak, så varför inte använda det Bästa, Jotuns Benarolja UVR, Denna olja passar på allt trä i alla väder,man får en fin blank yta som tål sol, vatten ja det mesta. Går utmärkt att använda även för att behandla inredningsdetaljer. Fördelen med denna typ av olja är att den inte flagar som båtlack gör, bästa resultat får man om man späder oljan med ca: 40 % lacknafta och lägger på 3 till 4 lager på obehandlat trä.Fördelen med Benaroljan med UVR-skydd är att den innehåller lite färg som jämnar ut slipat & solfält trä. ( honungsfärgat ). Vill man inte ha en blank yta så finns matt olja som man lägger på som sista skikt. Har själv denna olja till ALL Teak på min uttern 7000 både ute och inne med ett utmärkt resultat, samt lätt att underhålla. MVH snickarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 29 November , 2006 Mätta träet med Owatrol D1 och sen lägger du på Owatrol D2 för att få en lackad yta på det... håller kanonbra.. och snyggt blir det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 29 November , 2006 Ursäkta att jag bryter mig in i tråden Men Gedda hur går det med din maskätna träbåt? Inte lönt att prata lackning eller oljning än va? Lackning ja. Jotuns Benar olja helt OKPå min förra båt körde jag Internationals vanliga lack.Funkade skitbra det med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 29 November , 2006 Jag har lackat mina grabbräcken i teak, håller fint. Slipa, avfetta med aceton (eller T-Röd), lacka enligt instruktioner på burken - många lager, sådär en 8-12 lager brukar bli fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 29 November , 2006 jodu riwis... det går framåt.. letar som fan efter min överföringskabel till kameran men hittar den inte.. måste nog köpa en ny. håller på att river bort allt däck, all inredning under däck är borta. så nu till helgen ska styrbord sidan och akterdäck bort är tanken. måste sätta upp lite presenningar till innan dess. sen vet jag inte riktigt vad jag ska börja med :-D det blir hur som helst inte oljning och lack :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
biff 1 Postad 29 November , 2006 Jag tackar för alla tips nu är det bara att bestämma vad jag ska använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 30 November , 2006 Japp nu har du fått tips.Det bästa är att prova lite olika för att se vad som passar just dig. Smaken är som baken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser