Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Martin_K

Rengöra förgasare på inombordare

Rekommendera Poster

Jag tänkte ta och rengöra förgasaren på min motor under vintern (motorn är en FM-motor L2 och förgasaren heter Solex). Motorn har gått lite ojämnt efter att jag lyckades köra tanken tom i somras. Har aldrig gjort detta förut, så jag tänkte höra om det är någon som har något bra tips eller något jag ska tänka på?

Jag har ju vinterkonserverat motorn, ska jag ”konservera” förgasaren på något sätt innan jag monterar tillbaka den, eller ska jag montera dit den så ren som möjligt?

 

Dessutom undrar jag om någon vet vad som är funktionen på de två justerskruvarna på förgasaren? Normalt brukar man väl bara ha en för att justera bränsletillförseln, men på min förgasare har jag två skruvar (se bilden).

 

Tacksam för alla tips!

Martin

post-19489-1394234848,785_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Hej! Jag är inte expert på just den motortyp du har men rent generellt gällande förgasarmotorer kan du få lite tips. Det är inte ovanligt med både skräppartiklar och vatten i en tank. Dessa kan man få in i systemet om man kör tanken tom. Det första du bör göra är att undersöka ditt bränslesystem före förgasaren. Förmodligen har du både bränslefilter och vattenavskiljare. Bränslepumpen brukar också ha ett filter. Följ bränsleledningen från förgasaren och mot tanken, ta isär och gör rent i en burk med exempelvis lacknafta och en pensel. I de fall det går att byta filter, gör det. Nu kan du ge dig på förgasaren. Plocka isär varsamt och med uppmärksammhet, tvätta delarna med lacknafta och blås rent. Ta inte isär den i smådelar, det räcker oftast att ta bort flottörhuset som sitter i anslutning till inkommande nippel. Var noga med att du förstår hur flottören öppnar och stänger inkommande bränsle så att delarna kommer i rätt läge.Ingen form av konservering behövs i denna del där bara bensin och luft flödar, dock ger lacknaftan en viss skyddande effekt eftersom den är lite fet. Vanligtvis har en förgasare två skruvar, den ena är för tomgången och sitter i anslutning till där gaswiren är ansluten. Den andra reglerar bränsle/luftblandningen för tomgången och brukar kallas luftskruv. En grundregel är att med motorn på tomgång ska du sakta skruva på denna och försöka hitta ett läge där motorn går så fort som möjligt utan att bluddra och gå orent. Om tomgången blir för hög kompenserar du med att ställa ned tomgångsskruven och sen fortsätter du att justera. Rätt inställning hittar du genom ett samspel mellan dessa två skruvar. Lycka till! Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...