Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
RCarlsson

proppar..vad skall jag satsa på?

Rekommendera Poster


tjena..
Jag har en Bayliner med dubbelmontage, och 15x17 proppar med 3 blad idag, men jag får den inte riktigt att varva ur. lite tung att få ur vattnet med familjen och lite packning ( vi är 5 st 8 - 35 år). Dom varvar ca 4100 rpm och då har vi ca 35 knop. Först och främst vill jag ha båten ur vattnet så fort som möjligt, topp fart över 33 knop är inte intr. men jag vill kunna marcha på 22 -27 knop lätt och ledigt..
Skall jag satsa på 15x15 alu propp, eller en 4 bladig stål propp, isåfall vilken storlek? Även tips på andra åtgärden är välkommet


 Tacksam för tips.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Ojjojjooj Här har du ett av de svåraste problemen som finns i båtvärlden. Jag har själv varit tävlingsaktiv racerbåtsförare och då bytte man propeller efter väderlek och längd på banan m.m varje propeller kostade ca 2500 kr och jag har väl fortfarande en 6-7 stycken kvar.

 

 Du förstår kanske själv vad en felgissning med byte av två propellrar för 5000kr styck leder till.

 

Du kan dock få några generella fakta när du beaktar hur du ska göra. Förutsatt att du inte åker med ytkaviterande propellrar så får man väl anta att de du har är ganska så rätt, alltså en liten justering behövs men ingenting stort. Generellt gäller att stor stigning ger hög toppfart och stor diameter ger acceleration. Man kan dock inte ha båda samtidigt för då orkar inte motorn, det du ökar på det ena måste du minska på det andra.

 

Slutsatsen av detta resonemanget är att det är den första siffran alltså den som beskriver stigningen på propellern som ska ändras. Mitt förslag blir då 14x17. Aluminium eller stål spelar ingen roll i ditt fall. Stålpropellrar används då belastningen på bladen är stora och det förekommer oftast vid höga varvtal och ojämn belastning typ ytpropellrar.Om du minskar stigningen kommer motorvarvet att öka lite och då ska du absolut inte öka antalet blad. Titta på propellrar till stora fartyg, både 5,7,9 och 11 blad detta funkar bra vid låga varvtal då man inte löper risk att råka ut för kavitation. Vid ytgående propellrar ligger utvecklingen mot att försöka få så många blad som möjligt innan kavitation uppstår. Detta sker på bekostnad av diameter samt att effektivt fart och varvtalsområde blir mycket snävt. Ett sista råd eftersom du kör en Bayliner som är Amerikansk, Hör med fabriken, de finns på internet. Lycka till Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena Thomas

 

tackar för ett utförligt svar, har kollat vad alu propp kostar.. ca 3 loppor sa dom med bytesrätt mellan storlekar... 14x17 är bokad för test... ( tyvärr inte förrän till våren, men ändå ) Tack / Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutsatsen av detta resonemanget är att det är den första siffran alltså den som beskriver stigningen på propellern som ska ändras

 

Första siffran är väl så vitt jag vet diametern?

 

15x17 är alltså en 15 tums (dia) propp med 17 tums stigning eller hur?

 

 

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.drevia.se/aqsp.html   ett exempel från drevia, dia x stigning.

 

Minskar du stigningen kommer varvtalet att öka och motorerna blir starkare = snabbare acc. Normalt väljer du propeller/ar så att du hamnar inom ett rekommenderat varvtalsområde på fullgas. Detta varvtal står i motorns spec. 

 

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...