Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Thoan

Läckage

Rekommendera Poster

Hej alla båtfantaster.

jag har problem med fönstren till ruffen, är det någon som vet det bästa sättet att täta dem. Har funderingar på att lossa dem och försöka göra rent och sen ha tätnings massa sikaflex eller liknande och sen passa in dem igen. vad tror ni går detta eller är det svårare än vad det verkar??

Tacksam för tipps och glada hjälpsamma kommentarer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tätade mina fönster utan demontering, men om det är enkelt att ta ur rutan så är detta säkert bra. Mina fönstrer var tidigare tätade med silikon, vilket inte hindrade att de läckte.

Jag gjorde rent alla tätningsytor och sprutade i Sikaflex, därefter har det varit tätt. Om du inte jobbat med Sika tidigare så skall du veta att det kladdar något grymt. Du behöver massor med trasor/papper som kan slängas på marken eller i en hink vartefter. Lägger det ifrån dig på båten så kan du få ägna en stor det av tiden att göra rent. T-sprit funkar som borttagningsmedel för ohärdad Sika.

Jag köpte några injektionssprutor (utan nål) på apoteket och fyllde med Sika. De var bra på vissa ställen men det funkar att klara sig utan. Det är bra att ha en bra pistol till patronen som är enkel att släppa trycket på så att det inte forsätter att rinna.

Det går oxå åt en hel den maskeringstejp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hos glasmästaren handlar du det ej härdande fönster kletet och en pip med en förstärkningskant för att lättare föra in under listkanten. Det lilla överflödiga låter du vara en stund tar sen rakblad skrapar väck och och torkar lite med rödsprit. har expanderliste kan du lossa den och sen sättat tillbake efter du fått in lite klet.

När du kitar ytterkanter eller lägger dit hela rut konstruktioner sätt då masktejp mot plåten nära gummilisten eller där rutramen ska vara,  efter du kletat fördigt och ev snyggat till kitsträngen med blöt finger så väck med tejpen och allt är klart utan mängder med klabb.

Detta är det enklaste och klabbfriaste sättet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...