Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
micke_77

Byta från bensin till diesel - samma HK?

Rekommendera Poster

Har en Searay 270 (vikt ca 3 ton) från -84 med 2 Mercruiser 3,7l på 170 HK st som nu inte fungerar, en cylinder per motor sitter fast. Iom att motorerna är urplockade och jag ska platsa om i motorrummet funderar jag på om det inte är värt att byta ut bensinarna mot dieslar.

Hur mycket hästkrafter behöver jag för att båten ska gå bra?

Det går ju att få tag på AQD40 på 130 HK relativt billigt alternativt AQAD40B, men räcker det.

//Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite inte på just mig, har väldigt lite erfarenhet av båtar.

Men för att jämföra: jag har en singel KAD43 diesel plus DP290 drev i min Saltö 31, 3.5 ton, som jag är nöjd med.

29 knop som absolut max, 20-22 marschfart med måttlig soppatörst 1.6 l/distans räcker för min del. Skärgården är ju inte så stor.

Effekt har jag sett olika upgifter om men tror att den ger 220 hk. Nu är ju diesel hästar lite annorlunda än bensinhästar. Effekten kommer med högt vrid vid lägre varv. Så man får ha andra propellrar.

Inte riktigt jämförbart kanske eftersom du ska ha dubbla maskiner. Eller ta ett större jobb och bygga om akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med förgånde talare!

Ska du byta till diesel så ska du nog satsa på en ganska potent diesel 6:a 200 - 250 hk och ta smällen med att plasta om akterspeglen.

Dels för drift ekonomins skull och andrahandsvärdet i båten.

Tänk på att det kan kosta en slant att få akterspegeln plastad ordentligt så att det inte spricker upp med tiden.

Är det din båt på bilden? Ser ut som en Hurrican båt. Har den legat under vatten ? 

J.R 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är en orkanbåt. Det har stått ca 1 m vatten i den = allt trä mörket och måste byta.

Det kanske är bäst att satsa på en större diesel om man ska byta motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ändå ska göra en så omfattande renovering så tycker jag absolut att en kraftfull diesel är det rätta alternativet.

Kolla den här siten efter beggade diesel maskiner www.boatshop24.com 

Håller själv på att byta från V8 bensinare till 6:a diesel nu och jag hittade mina maskiner på Mallis.

Kommer att få två Mercrusier bravo One drev med Diesel utväxling 1,65 över när mitt är klart i fall du hittar en Mercrusier Diesel eller Yanmar utan drev.  

Lyck till  J.R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...