Gå till innehåll
lördag 26 april 2025
melle

Kostnad samt hur efterisolera segelbåt?

Rekommendera Poster

Tycker det är väldigt få båtar som är isolerade. Letar båt för jordenruntsegling och vill ha den isolerad då jag även funderat på att bo i 2 år här hemma innan vi beger oss.

Hur gör man enklast för att isolera en båt?
Om man lejer bort det, vad skulle det kosta för en båt på 30-32 ft?

Vänligen
Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som är den bästa metoden vet jag inte, men jag isolerade min gamla havsfidra med typ liggunderlag som jag limmade mot bef klädsel och sedan limmade jag ett ytskickt med en inredningsmatta på 3 mm. Som upplag för hyllorna över kojena (de var ganska smala i för och akter där de var fästa ock ganska veka) la jag på ett extra lager liggunderlag. Det blev totalt 26 mm isolering från kojen och upp till hyllan. Det var oerhört skönt att ligga mot skrovsidan efteråt. Mjukt och varmt.

Jag gjorde likadant på en L32;a som jag hade i ett par år. Förpiken var i stort sett oinredd. Klädde skrovsidan invändigt med liggunderlag ca 15 mm och utsanpa den en 3 mm ytmatta. L32;an har ju sandwitch i skrovet 20 mm om jag inte mins fel. Men erfarenheten från havsfidrans mjuka invändiga skrovsidor gav mersmak.

Rufftaket i salongen som var i rå plast och som hade en del ledningar och bultskallar mm som inte var speciellt snyggt klädde jag med liggunderlag och fäste en plyfaskiva i 5 bitar med tunna teakribbor som ytmatrial.

Kostnaden för den metoden jag använde var inte stor, och det var egentligen inte så mycket jobb men på vissa ställen lite bökigt. Man vill ju dessutom att det skall bli snyggt. Någon har sagt - planering är halva arbetet,

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Tommy!
Limmade du liggunderlaget direkt mot skrovet?

Med kontaktlim eller? 
Hur fäste du plyfaskivorna sedan mot liggunderlaget? Hur tjock plyfa?

Kan man limma tunn faner eller mycket tunn 3skickts plyfa på 1,5 mm?

Sitter det kvar än eller har det släppt?

Tacksam för mera detaljer. 
Hälsningar,
Skalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se upp med kondens och fukt.

Risk för mögel om det bildas kondens i issoleringsskiktet.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är därför det är av yttersta vikt att man använder isolering med slutna celler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej - då det gäller isolering - läs vad yrkessjöfarten använder. Gå inte på detta med dyra material som reklamen säger. Yrkessjöfarten har stål i skroven och mer utrymme på insidan- så där används stenull - se länken jag bifogat - där kan du oxå läsa om andra material om de är bra eller dåliga.

Läs o lär - valet är som vanligt upp till båtägaren!

http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/18/starstream/subdet52.htm

Gott nytt år   :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag isolerade just rufftaket i min båt. Plastade upp 10mm divinycell på den gamla råa plasten. 4mm plywoodskiva med duk utanpå och mörka listor emellan. Skrovsidorna är sedan tidigare isolerade med frigolit och klädda med mörka mahognyribbor. Skulle jag själv isolerat skrovsidorna skulle jag i dag använt liggunderlag. Frigoliten är lättare att skada och svårare att hålla ren. Jag jobbar mycket med yrkessjöfarten och det finns inget värre än stenullen, inte ur isolationssynpunkt men att jobba med och att leva med. Jag skulle absolut inte rekomendera den på en fritidsbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

formflex används i fordon ger lite visserligen merca lukt, dyrare bilar använder det som ljudisolering, har haft det i öken jeepen mot värme funkade bra tog bort det vid renoveringen och konstaterade inget mögel på över 10 års användande.  Formflex gjordes av gothards älmhult tror tillverkningen  såldes till tyskland.  ang stenull fruktansvärt, isolerade en blåsig inner balkong med detta kliar överallt och repar ögonen när man jobbar med det.  liggunderlag finns som markisolering,  kolla på större byggen köpt nyligen lite spill för golvisolering blir mjukt och varmt att gå på.

en ide kan vara att spruta skum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...