Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Coollife

Hyra båt i Thailand

Rekommendera Poster

Hej alla seglare! Finns det någon som kan tipsa om någon båtuthyrare i Thaland. Jag är intresserad av en mindre till medelstor båt. Ja, egentligen från trissjolle till 30 fot. Det viktigaste är att komma ut. Som det ser ut kommer jag att vara en del på Ko Chang i de östra delarna. Dock förflyttar jag mig gärna om det så krävs.

Snälla; tips om båtuthyrare.

Tack på förhand, Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ont om hyrbåtar i Thailand.

Kollade och hittade 3 st 20-meterbåtar med besättning. Kan det vara speciella regler i Thailand?

Försökte själv hyra en longtailbåt men det lyckades inte utan att båtägarn körde oss.

Kan det vara något att slå sig på? Man reser till ort och ställe. Bosätter sig i en trevlig by vid havet. Hyr ett par duktiga snickare och plastar upp ett skrov som dom inreder medan man ligger på stranden med drinken och kollar till dom ibland.

Thailand är ju högintressant för segling med värmen, det trevliga folket och den superba skärgården, t.ex Krabi, Ko Pi Pi och trakterna kring den Tsunamidrabbade kustn.

Efter att ha kört sig trött på chartersegling ett par år seglar man hem härligheten och säljer dyrgripen på öppna varv på Orust? Låter väl som ett framgångskoncept som en affärsman skulle uttrycka sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vad kan vara problemet. Man fraktar ned några Maxi 68-77:or eller liknande och hyr ut för en 3000 kr/vecka. Det är ju segt att bara lapa sol.

Det är nödvändigt att segla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just båtar i den mindre klassen tror jag skulle attrahera många. En hel del åker på flygbiljett och ordnar boende efter hand behovet uppkommer. Det nya sättet och mer spännande sättet att resa.

Om man då kan kombinera ett boende med utflykter kan det inte vara fel.

Man får ett prisvärt boende och en spännande upplevelse. En oslagbar kombination.

T.ex ett gäng på 4 personer som hyr en fullutrustad Maxi 77. 3000 kr för en vecka delat på 4. 100 spänn per dag! Inklusive upplevelser. Tillkommer ris och kycklingbitar med kokosmjölk för en krona per måltid. Ananas för 25 öre som efterrätt....Singhabeer tillkommer.

Lyxsemester! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Freddy håller visst fortfarande till där nere, dettta är samma norrman som tidigare bodde i eilat och var huvudägare på colona båtarna, åker du med honom så kan du hälsa.

http://www.colona.net/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Den här firman i Uppsala sysslar med Båt uthyrning i Thailand. Jag har haft massa kontakt med dom dock ej hyrt nån båt men jag har köpt en båt av dom. Jag va nära att hyra en båt men dom hade ingen båt just dit vi skulle (Hua Hin). Om dom inte har en båt just dit du ska kan dom säkert rekomendera en annan ut hyrare. Hälsa från mig (Jonas Berglund)om du kontaktar dom.

http://www.marincharter.se/BatcharterIThailand.shtml

MVH

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hänger på denna gamla tråd då jag börjat fundera i dessa banor, dvs pyssla med någon form av segelcharter i Thailand. De alternativ jag hittat är ofta väldigt dyra så det känns som det borde finnas utrymme för lite mellanklass alternativ. Är det någon som vet om det finns några stora showstoppers som exempelvis tillstånd eller skatter?

Tacksam för all info!
/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen koll på just charterverksamhet. Men jag tror inte det är några stora showstoppers iom att en del andra företag sysslar med det. Som alltid vid företagande i Thailand så är det bäst att åka ned och vara på plats ett tag och skaffa en lokal advokat som ordnar alla tillstånd, sköter byråkratin mm. Sedan när det gäller marina mm så har de byggt en rätt stor ny anläggning på Phuket. finns flera andra mindre oxå. Som utlänning kan du inte äga mark i Thailand utan endast långtidsarrendera. Kan vara bra att veta om du har tänkt investera i egna bryggplatser, marina etc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OJ… Detta var ju intressant för en gammal Thailands röv som mig själv!

Låt oss titta lite historiskt för att för stå vad som händer i Thailand idag. Före 2002 var alla importerade båtar belagda med 11% skatt. Detta gjorde att inte många båtar togs in till Thailand utan de flesta fans där på utländskflagg med 3 månaders visum. Många försök gjordes för att lokalt producera glasifiberbåtar men problemet blev värmen. Det är helt enkelt för varmt i Thailand för att kunna plasta en båt så alternativet blev att plasta i luftkonditionerade lokaler detta gjorde att båtarna blev dyra att producera.

Efter 2002 sänkte man skatten till 7% (moms) för införsel av båtar. När man gjorde det kom en enorm import igång. De som tidigare fans tex Sunsail som hade en flotta av gamla plastbåtar tog in nya moderna båtar. Försäljning av utländska båtar kom igång. Idag finns det en utbredd försäljning av båtar i Thailand.

De flesta charter företag koncentrerar sig på större båtar 33 fot och upp mycket kanske för att de som hyr kräver en vis typ av storlek och komfort. Det är inte uteslutet att uthyrning av som nämnts Maxi 77 skulle kunna bli en framgång. Kanske inte på en internationell marknad men på en Skandinavisk. Nackdelen med Maxi 77 kan vara värmen den är ju inte direkt byggd för tropiska klimat så skulle tänka mig att det blir ganska varmt ombord. I vilket fall som helst ett klart intressant koncept!

Lagligt sett finns där inga större problem. Ett företag behövs som ägs till 51% av Thailändare men detta går att komma runt med röst rätter osv. Det krävs en licens från turistmyndigheten och en deposition på 100 000 Baht om man marknadsför företaget internationellt.

Lite kuriosa!

Flyttade till Thailand 1993 och drivit företag där fram till 2004 när vi flyttade till Sverige. Har byggt om 3 båtar (17 – 30 meter) i Thailand för att anpassas till live abord dykning på Similand öarna. Pratar flytande Thailändska, Svenska, Danska och Engelska! I dag ofta anlitade för att hålla föredrag om Thailändsk lagstiftning kommer till Göteborg till helgen 28 – 29 Februari på Svenska mässan.

Finns det fler som är intresserade av denna ide? Jag har de lokala kunskaperna som krävs var är båtarna?

Bert Boye

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för intressanta svar!!

Jag ska iväg på resa så hinner inte skriva så mycket just nu men skulle gärna ha mer kontakt, det verkar finnas en del kunnande om detta och jag tror starkt på idén!

Låt oss höras om 1-2 veckor.

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag heter Bjorn Moller,

Jag ager ett yacht charter bolag i Thailand.

Vi kan erbjuda er manga val av Batar

Titta pa var hemsida for och kicka pa knappen out fleet for att see vara batar som vi hyr ut!

www.omnitrips.com

mvh

Bjorn@omnitrips.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...