Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
stratego

Köl till Conqubin 38

Rekommendera Poster

Till alla Conqubin ägare, jag tänker byta båt och är intresserad av Conqubin. Har läst olika tester på båten, där undrar man om kölkonstruktionen håller. Ni som har en Conqubin har ni haft några problem med kölen på era båtar? Jag som undrar Göran Östman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Vi köpte en Conqubin för några år sen och jag försökte att kolla upp det där med kölkonstruktionen, men det enda jag hittade var en gammal artikel där man var \tveksam\ till konstruktionen. Jag undrar om det är detta påstående som fortfarande hänger kvar. Vi har inte haft några problem med kölkonstruktionen efter lättare grundstötningar, vad som händer i hög fart vet jag inte men de flesta båtar skadas ju då. Mitt tips är att skaffa en bra GPS-plotter. Då kör man inte på grund så ofta och kölkonstruktionen blir mindre kritisk. En annan sak som du bör titta på är maststöttans infästning i botten. Mellan rufftaket och botten sitter (i vår båt) en aluminiumstötta. Stöttan har för liten anläggningsyta mot botten vilket kan medföra att den sjunker in i fyllnadsmaterialet. Inte så svårt att fixa men jag har sett att fler har stött på problemet. Hör av dig om du vill ha mer information om båten. Mvh Per Karlsén per.hemma@pekab.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har smällt på rakt i bohuslänsk granit i säkert 6 knop med farsans Conqubin på den tiden man var ung och dum. ( hade i och för sig kunnat göra om det nuförtiden också ;-))

Det enda som hände var att vi fick knacka och spackla till en rejäl buckla i blyt nästa vår.

Du kan vara lugn. Kölinfästningen håller.

/ Jojje

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...