Vinda 0 Postad 25 November , 2006 Solceller eller vindgenerator Önskar få tips eller erfarenheter om vilket som är mest lämpligt. Jag har en Maxi 77:a och skall sätta in ett kylskåp, båten har utombordare och ingen tillgång till landström så jag behöver en strömkälla som klarar att driva ett kylskåp som drar ca 0,9A samt att båtens batteri har 150Ah. Behöver lite hjälp med att välja strömkälla, har du några bra förslag/erfarenheter skulle jag uppskatta om du tog dig lite tid för att hjälpa mig. mvh Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ahlgren 0 Postad 25 November , 2006 Jeg har selv både solcelle og vindgenerator på min båt (Stockholm). Vindgeneratoren fungerer best under seiling, i havn ligger du som oftest i le og da er stopper propellen. Solcellen gir strøm så lenge du har lys og er et bra alternativ. Du klarer deg med ett 50W om du bare skal drive kjøleskapet. Husk å velge tykke ledninger fra solcellen til batteriet, samt bruk regulator slik at du ikke overlader batteriet. 50W gir cirka 4A. Med ti timer per døgn med lys, oppnår du 40Atimer teoretisk per døgn. Regn med at kjøleskapet bruker mer enn det står. På varme sommerdager kan det være smart å sette ned temperaturen i kjøleskapet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 25 November , 2006 Jag skulle satsa på en solcellspanel på ett T-tör i aktern (NOA)så att den går att tilta mot solen vid behov. Rufftaket på M77 lämpar sig dåligt för en fast panel. För stabilitetens skull valde jag en mer kvadratisk form ex.vis 62 x 53 cm för en 42W standardpanel eller 64 x 65 cm för en på 50W (Hjertmans).Kylskåpet bör du tilläggsisolera så mycket det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 25 November , 2006 En 50W vindgenerator vid 10m/s ger möjligen 10W vid 5m/s. För den som ligger mycket i lähamnar och använder båten mest vid vackert högtrycksväder ger inte inte vinden mycket energi. Det kan gå dygn utan att man får någon laddning överhuvudtaget. Då är solcellstekniken mycket pålitligare. Även om solen inte visar sig varje dag så blir det i alla fall ljust tillräckligt för att solcellen skall ge laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 November , 2006 Jag sällar mig till den skaran som tycker att solcellspanel på stång i aktern är det bästa allternativet i ditt fall. Har själv två med en Max Pover regulator. En solcell lämnar styvt 17 volt. Batteriet kräver 14,4 V för att va fulladdat. Max Poverregulatorn omvandlar (enkelt uttryckt) överspänningen till laddningsström. Jag har gjort en mätning för ett par år sen och kom fram till att laddströmen ökar ca 25% med Max Poverregulatorn inkopplad. Annan tråd om solceller http://www.maringuiden.se/forum/;thread=92480 tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser