Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
fotogen

Växelhusdemontering

Rekommendera Poster


Hejsan, jag ska plocka ned växelhuset till min Yamaha 30hp åttitalare, är det några packningar som kan gå sönder eller något man bör tänka på innan man demonterar. Sitter splinsen uppe eller nere på axeln, kan ju vara svårt att få dit axeln om dom sitter uppe. Hur ser kylkanalen ut?


Anledningen till demonteringen är att en bult till gummifästet till motorn som behövdes bytas ut åkte in i riggen.

inte så roligt om den skulle fastna eller kärva nånstans
 
//david 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Hej! Det låter ju som om det är riggen du ska plocka isär inte växelhuset som ju är den nedersta klumpen framför propellern. Att demontera riggen på en utombordare brukar inte vara några problem oberoende av vilket fabrikat det är. Det är mycket få delar och sunt förnuft säger hur man sätter ihop det igen. några problem med splines får du inte det passar. Undervattensväxelhuset däremot ska du inte ge dig på, det kräver specialverktyg och är ofta svårt som nybörjare att lyckas med. Hälsn. Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


förlåt, jag skrev lite fel, du har rätt det är riggen jag ska plocka ned.

Eftersom bulten ligger kvar i riggen


Jag hade tänkt att plocka nedersta delen där växelhuset sitter. Det sitter med fyra bultar, men eftersom motorn har några år på nacken så ha det hunnit bli lite korrosion. Vissa skruvar som jag har försökt lossa har bara malts sönder. Och jag är rädd att någon av dessa skruvar ska gå av. Det ser visseligen ut som det är av annan kaliber, härdat eller något.
Är det någon som vet vad det bruka vara för typ av bultar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


På min evinrude -79 satt det rostfria bultar med UNC-gänga (amerikansk standard) på riggen och växelhuset. Det är svårt att få loss dessa när det blivit lite korrosion mellan bulten och riggen (alumunium oftast). Bulten rostar inte, men den fastnar ändå. Vi drog av två bultar när jag skulle demontera motorn från hänganordningen till båten. Var dock bara en liten till växelhuset som gick av, den längst bak.

 

Fick borra ut den och ersätta den med gängstång och ny mutter. Problemet att borra ur bultar ur båtmotorn är att det ofta är rostfria bultar och gods i alu. När godset är mjukare än bulten är det lätt att slinta, och när du väl gjort det är det himla svårt att komma på rätt spår igen.

 

Lycka till, och ta det lugnt!

 

/Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...