Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Improver

Laca om en plastbåt?

Rekommendera Poster


Jag har en gammal 31 fot motorbåt i plast. Jag gillar båten men den har lidit av vanvård och har bland annat en del fula jack och repor i skrovet. Båten är gul och att reparera utan att det syns nästan omöjligt. Går det att laga den och slipa av den för att sedan ge den en ny gelcoatyta, ungefär som man lackar en bil. Och i så fall, vem gör sånt?
 
Improver 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska själv göra det med en Sea Ray jag får på Måndag. Jag har hittat mycket nyttigt vad det gäller lackning via antingen en websida som går till Yachtcare i Stockholm. De verkar vara mycket kompetenta, medverkar bl.a. i båttidningar. Har härliga reportage med massor före och efterbilder. Får en att tro på mänskligheten igen. http://www.yachtcare.se/    

Sedan hittar du också tips hos färgfabrikanterna, självklart med den vinklingen att om du inte använder deras produkt så kommer du att vara förevigt förtappad. Har själv varit och tittat på Internationals sidor och tror att det är deras produukter jag kommer att använda. Men kommer att fortsätta leta och samla på mig info från olika ställen så sista ordet är inte sagt. 

Sist men inte minst vill jag dra en lans för boken Plastbåtsvård. Massor av hur man gör beskrivningar, tips och tricks. Såg tidigare idag att Erlandsons Brygga tar 218 SEK för den.  

Och det går enligt ovanstående källor alldeles utmärkt att lacka på Gelcoat, som vanligt så är det under arbetet som dikterar resultatet. Och att du använder helst en tvåkomponentslack, snudd på skottsäker och mycket väderbeständig.

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vart du hör hemma i landet men BL båtar strax söder om Grebbestad är ruskigt duktig på att laga båtar han lackar även..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv använde jag en 2komp polyuretanlack som heter Temadur.

Lackade min Sweet Sixteen med denna lack.

 

Sten

post-3061-1394234847,2941_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

snyggt flipper! det blev ju en helt annan båt såg att inredningen och reglage har fått lite uppfräschning
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gedda !

Jo det blev en helt annan båt i och ny inredning i den med det blev pricken över i:et.

Jag var själv nöjd med den.

 

Jag hade sköna timmar med den båten sålde den i höstas..... med en tår i ögat smiley-frown.gif\ men jag hoppas den trivs bra i Karlskrona trakten nu....och med bottenfärg som tog sådan tid att få bort men men....

 

Mvh.Still Flipper Owner....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett inlägg som jag gjorde tidigare, det kanske kan vara till hjälp för dig. Har du några frågor så tveka inte att kontakta mig. Hoppas att det kommer att gå bra.

 

Angående srutbara färger/lacker i salt miljö:

 

Jag ser att ni nämner olika uppbyggnader av ytbehandlingsystem. När det gäller ytbehandling på produkter som konstant skall användas under vatten så finns det en viktig regel:

1. Zinkfosfaterad tjärepoxy som är 2-komponent. Denna produkt är avsedd för stålkonstruktioner och plast som skall förvaras under vatten eller nedgrävda i jord. Den kan också användas på betongrännor som fuktspärr i ladugårdar mm. (Buster båtar i aluminium skall enligt anvisningar repareras med denna produkt och polyuretan som toppskikt)

2. Polyuretan 2-K eller akryl 2-K bör alltid användas som topplack ovanpå denna typ av grund, den kritar inte som epoxy gör. Om det är en bra PU med UV-stabila pigment och bindemedel så håller den sig blank länge. Värt att nämnas är att alla lastbilspåbyggnader, flakkåpor, blad till vindkraftverk m.m. i hela världen gjuts som båtar! De lackeras alltid med bil-, lastbils- eller industripolyuretan (cirka 70000 kulörer i receptbanken). Varför skall man då anvånda sig utav produkter med en båt på?

 

Som nämndes i ett inlägg så är det ok att använda en zinkfosfaterad washprimer, tänk bara på att det inte är en epoxy och därför måste lackeras över med täta skikt. Den som vill kan få en utförlig arbetsbeskrivning och produktuppbyggnad på ytbehandlingsmetoder.

Hälsningar

Thomas Rydén

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackat ja en gång tidigare i annan tråd, men gör det för säkerhets skull igen! Mycket intresserad!

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar mycket med att lacka båtar och kan rekomendera kmarin.se den färgen målar jag alla skrov med. Men brukar spruta däcken de brukar bli jobbigt att rolla de

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är gelcoat tjockare än vanlig färg? Kan den sprayas med sprutpistol?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gelcoat är tjockt, nästan som sirap, kanske går att förtunna men det har jag aldrig hört talas om, men visst det finns sprutor som sprutar gelcoat men då sprutar man i formar, dvs ytan som kommer att synas är den mot formen och ytan mot sprutan är den man plastar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja visst kan  man spruta gelcoat tunnas ut med ett specielt medel eller aceton.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nykvarns lack gjorde ett grymt bra jobb på farsgubbens båt... epoxi behandlade typ hela båten...och till ett ganska vettigt pris.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...