Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
gomme

Penta 170 ( Rak sexa) (BB170).

Rekommendera Poster

Önskar info om motoren.Har förstått att dom lätt går varma. Har dom andra bekymmer också eller är det en bra och pålitlig motor.Har också läst något om adapterplattor under förgasarna.Skall den vara färskvattenkyld eller sjövattenkyld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök så finner du!!

Min går som en klocka!!

Denna motor är gjutjärn!

Och ska man ha en båt på flera ton för att ligga och pressa så klart att den går varm!! Min har då aldrig haft detta fenomen!! Täta oljebyten är enligt mig en viktig faktor.

Men köp en deisel istället för 100000:- mer då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska och ska...

Klart att en motor som är kyld med sötvatten genom en värmeväxlare tar mindre stryk än en som man kör salt sjövatten igenom, men det fungerar både och.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan bli så pass varmt för förgasarna, att de blir koniska efter ett tag

(slår sig)

Därav finns det adaptrar att lägga emellan för att undvika detta 
Sötvattenkylning är nog att rekommendera (slipper mycket slam och annat) 
Generellt går en marinmotor på en högre temperatur p.g.a belastningen, därav även andra termostater etc
Men att en marinmotor skulle gå mindre varm av att man byter olja ofta har jag aldrig hört? (Den kanske håller längre däremot)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag menade med att byta olja var inte att den skulle gå mindre varm utan han som startade detta inlägg var intr av min båt, så fick han höra av alla att B30 är skit!! Har åkt över 1000 distans på 3 år utan ett enda problem. Men då inte på fullt spjut för jämnan. Men motorn är renoverad och inställd av en expert. Sköter man sen grejerna så håller dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget fel på B30
Min B23 går ju också varm...!
smiley-wink.gif\ 
Svårt att hitta mer lättmekade motorer ju 
Blev det nån affär då?
Undrar Micke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet faktiskt inte om jag ska sälja?? Velar som f--n?? Men kan va kul o se efter, Jagar en Flipper 850, men dom växer inte på träd. O sen har man ju skruvat in allt som finns i prylar så man får väl se vad som händer i senvinter. Min förra båt sålde jag innan man hittade nåt annat och det gör jag inte om o står utan båt (Panik!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skippa virrpannan, sådana personer är hopplöst att göra affärer med. Säljer du så kommer han säkert gnälla hela livet över något fel på båten/motorn.

Nej, snabba affärer utan massa strul, sånt gillar jag. Sedan är det ju så att en begagnad båt är en begagnad båt. Dom har fel och brister.

Själv är jag tidigare båtbesiktningsman och har aldrig köpt en båt med hjärnan utan med hjärtat.

Har själv en B30 och den rullar på skapligt. Nu ligger den i delar och skall återuppstå som Fenix i vårsolen.

Oljan är viktig, men tänk på att motorn i en båt jobbar som en bil på 5:ans växel i uppförsbacke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med när de gäller köp av beg båt. Min förra båt jag skulle sälja drog jag mig ur med ett par som jag kände att det kunde bli strul. Dom flesta båtägare är ganska ärliga o jag har faktiskt haft tur med mina köp o givetvis vet man hela tiden om att det är en begagnad båt! Om nån annan har koll o vet nån Flipper 850 i bra skick så hör av er!! Fick också tips av en marinhandlare att hålla koll på Åland!! Priserna lägre o bra båtar. Får väl se om man åker B30 ett år till eller? Vem vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...