Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
freddie1

Sikaflex 291 - användning i kallare än + 10 \'C

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte göra en del arbeten på båten. Bland annat täta/limma med Sikaflex 291 på en mängd ställen. Sikaflexs produkbladet säger att det inte skall användes om det är kallare än 10 C, vilket för närvarande är fallet här i Göteborg. Har båten utomhus... Pratade med Hjertmans som sa att Sikaflexet inte härdar om det är under 10 grader och om det blir frysgrader så händer den aldrig sen.

Troligen kommer väl vi väl inte få över 10 grader här i Göteborg förens till våren.... Någon som har idéer?

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Appropå Sikaflex 291 - Har tidigare använt detta medel då jag nåtade om mitt teakdäck, enligt alla konstens regler, tape i botten o lack enligt Sikas fabrikat.Efter 2 år i solen så är det som gummisnoddar som krympt, med vatteninträngning i sidan. Klagade hos Sika och fick till svar att detta var den gamla sorten, men from NU så har vi medel i som gör att det tål solsken? Fick en ny sändning och efter 3 år hände samma sak. Har varit i kontakt med varv i stockholm som säger att använd Internationals SIMSSON - finns bara i yrkesbutiker, inte i båthandeln. Har gjort och använder detta för annat (Har ej teakdäck längre) bla för en mahognyöverbyggnad och tycks funka bra (Än så länge efter 2 år) :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder uteslutande sedan några år tillbaks Ljungdals PU-Metall.

Den finns bl.a på Segelshoppen (Skeppsholmen) och är en mycket prisvärd nåtmassa med mycket bra vidhäftning (jämfört!).

Den kostar 145kr för en tub på 300ml, och de lagerför bara färska tuber!

Med PU-Metal kan man dessutom använda vanlig oljefernissa som primer vilket spar en del pengar.

(Glöm dock ej bottningslisten vid omnåtning!)

smiley-innocent.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tyla

Hej

Konstigt att du fick 291 dom säljer annars Sikaflex 290 dc tror jag den heter om du skall nåta däck . Den har jag använt i 7 år utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej - ja den kanske hette så - vet ej längre då jag inte använder fabrikatet längre - det nummer jag skulle använda för nåtning av teakdäck, tipsades av Sika. Nu använder jag Simpssons som ett mycket välrenomerat varv använder - de sade till mig att även andra varv använder detta - jag är fullt nöjd med det nya - Och struntar i Sika - det har bara gett mig problem - kanske bra till annat, men inte till teakdäck där jag fått problem. Det var problem att nåta däcket en gång - 2:a gången så blev jag djä....... förbannad. Detta varv jag nämnde hade dessutom Sika tidigare, men nu gått ifrån det.

Jag kan nämna att min båt var en stålbåt och jag låg i sjön året runt - teak-däcket satt på ett plywooddäck, skruvat o nåtat. Ingen täckning av däck på vintern. Men en nåtning som bara tål sommar o sol??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tyla

Hej

Full förståelse, funkar det som det skall nu är det bra.

Var köper du Simpssons grejor? Om man får strul .

Hade själv tänkt ligga i över vintern men är tveksam just med tanke på däcket. Så det blev en paket på land i år också. 

Tack o hej 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej - såg att du hörde till skåne - och där vet jag inga adresser. Men alla internationals proffsställen har nog detta - det säljs tydligen inte i båtaffärer- mest till varv. Troligen får båtaffärerna högre avans att sälja det de gör?? De struntar nog i om det är bra eller inte? - titta på mitt inlägg på denna länk - http://www.maringuiden.se/forum/;thread=128274

Och lycka till. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp - Fast Internationals yrkessbutiker säljer dessa oxå - Bra beskrivning - de kostar ca 130-150 SEK tuben :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...