Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Gäst wave

montera rullstor kasset

Rekommendera Poster

Gäst wave

Vore tacksam för tips om bra system till bra pris?

till en Malö 116 1982 med Isomat mast och hood rullbom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din hood rullbom är det en rullbom av den gamla typen(rullar seglet runt bommen)? Eller varför e du inte nöjd med den?

Själv så har jag en offert på rullsystem för storsegel som jag funderar starkt på. I detta fall så är priset på profurls bom klart lägst.

Att rulla in seglet i bommen tillatalar mej då mastens vikt blir lägre, har idag en mycket tung glasfibermast. Nu skall jag bygga mej en ny mast i alu i vinter, i samband med detta ävenen ny bom å faller ju blicken på rullbommen.

En stor fördel verkar det ju vara att om de skulle kinka så går ju seglet å få ner den gamla vanliga vägen.

nu har ju detta kanske inte med trådkaparens fråga att göra men är ju ändå i närheten av ämnet.

Tjära hälsningar Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har själva en Seldén mastkassett där kassetten popnitas mot masten.

Den fungerar bra men masten blir lite tung. Det krävs en styv båt för att klara av den ökade mastvikten och starka grabbar vid av och påmastning.

Det är lätt att sätta och ta in seglen utan tvekan. Inga problem mer än att man får vara noga med att rulla in ganska hårt. Det har blivit låsningar ett par gånger när vi slarvat med inrullningen och seglet fastnar inne i kassetten. Det har dock alltid löst sig när man dragit lite extra i uthalet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst wave

Rullbommen är kass,tungjobbad och seglet kommer ner knöligt jag klarar inte av det och det tar för lång tid både upp och ner.Kan Vi måste ha nåt som båden guben och jag kan sköta.Då vi nu seglat till portugal så har vi hunnit känna hur det fungerar och vi ska vidare över atlanten nästa år så det måste definitivt åtgärdas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst wave

Hejsan

Hood rullbom har vi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...