Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
engman

Lagar & Böter

Rekommendera Poster

Kustbevakningen på tv väckte mitt intresse för vad som gäller på sjön, går just nu och tar ett förarintyg men ví har inte kommit dit ännu. Vad gäller för fylla på sjön, böter, fängelse? vad är det för gränser i promille?, vad kostar det att åka 30 knop på en sträcka som har max 8 som i programmet? de verkar inte särskilt skärrade när kustbevakningen dyker upp och belägger dem med böter, dessutom så verkar det vara svängörrar på fyllecellerna oxo ett exempel från förra programmet en kille omhändertagen för fylla(duktigt berusad)och ca 6 tim senare ute med nytt 6pack på sjön mist lika packad.

Kul om någon vet, annars så kanske jag kan berätte för er när jag lärt mig mera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att det är så det funkar, men jag tycker det är lite fel.

Det är ju lite godtyckligt vad som bedöms vara så berusat så att man inte kan osv osv osv.. En endaste liten öl kan ge promille-utslag, och om man i samband med (men kanske inte nödvändigtvis till följd av) detta kör för fort el nåt annat dumt så blir det alltså sjöfylla.. om den KBV:are/Sjöpolis som stoppar en anser det. Gör samma sak o bli stoppad annan dag av annan person, så kan man klara sig.. (åtm från fyllerianklagelsen)

Detta ger ju ingen större trygghet till ngn egentligen?

Den lugne mannen i snipan som tuffar sakta fram med ölen i hand kan lugnt åka vidare så länge han inte beter sig berusat...

Fasta gränser är det bästa. Om det är 0 el 0.2 el rentav 0.5 spelar inte nån större roll. Vad som helst är bättre än de flytande (hehe) bedömningar som görs idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten motfråga - vi ligger med några större båtar - över 20-25 ton där det är 5 knop. Barnen sitter o fiskar o leker på bryggan med benen dinglande mellan kaj o båt.

Andra badar vid bryggan och skall upp på bryggan- barn går inte alltid upp där dom ska. Så kommer en galning i 20-30 knop och gör stora svall - en del båtar gör stora svall då de går sakta - vi vill ha en skylt där det står inga vågor tack. Detta gör många som har lite alko i kroppen eller annat dåligt omdöme. Vi vill inte bötfälla dessa personer - Får vi chansen så Dränker vi dem! Flera gånger har vi lyckats dragit undan barnen då dessa vågor kommer - annars förlorar de benen - Alla barn på bryggan är inte våra - kanske dina? Att fundera på vad bötesbeloppet är 2-3000 Kr - När barnen förlorar ett ben? Lite realism måste finnas i hur man framför sitt fartyg/båt - titta bakåt och se vad man ställer till med. Kom att tänka på en gammal sjöofficer för 30 år sedan då jag låg i flottan - han var skeppare på en torpedbåt och gick i hög fart genom Stockholms skärgård - Några tanter stod och tvättade kläder ute i skärgårdsidyllen .- han såg detta och uttalade - Tvätta Ni kärringar , så sköljer jag! - Med andra ord - ta det bara lugnt så behövs inga lagar. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flera gånger har vi lyckats dragit undan barnen då dessa vågor kommer - annars förlorar de benen

Jag förstår inte, hur förlorar man benen pga svall?!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket enkelt - båtarna rör sig i svallet och klämmer mot bryggan - som dessutom är en pråm som oxå rör sig- ibland åt andra hållet - det är omöjligt att ligga för långt från denna brygga- då kommer vi inte ombord.- Dessutom så håller inte fendrar eller däck som vi har för minst 2x 25 ton, och båtarna liksom alla båtar är lite ovala, så stolpar för o akter skyddar dåligt.Jag lovar att vi prövar allt samt meddelat båtklubbar längre in i viken- en del sköter sig (De som har barn kanske?) Andra ökar farten - det är dessa med lite mindre hjärnor vi vill komma åt. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahaaaa, då förstår jag.

Trodde först att benen ramlade av när det kom vatten på dem, men det du skrev verkar mer logiskt på något vis 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter som man själv ansvarar för de eventuella skador man åstakommer med sitt svall (oavsett fart) borde man riskera att bli dömd till vållande till kropsskada men det är ju en klen tröst när benet trillar av.

Måste dock påpeka att barn måste lära sig att alldrig vistas eller ha armar och ben mellan båt och brygga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker isf att ni ska skaffa er en vanlig badbrygga där ni kan ha era barn leka. det finns väll en hastighets begränsning som gäller eller? och den måste väll båtägarna få hålla utan att ta hänsyn till badande barn eller?

uppfostra dina barn så löser det sej nog för dej med! som för mina barn

Det blir svall från en båt om du inte vet det!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns väll en hastighets begränsning som gäller eller?

Hur gör man om inte båtägarna håller den då? Har du aldrig kört för fort med bilen?

och den måste väll båtägarna få hålla utan att ta hänsyn till badande barn eller?

Nej, nej, nej Du skall alltid hålla en hastighet som kan motiveras av omständigheterna.

Grattis dina barn är nog de första jag har hört talas om som alltid gör som man säger till dem. Hur har du burit dig åt med uppfostran?

Inte om du kör tillräckligt långsamt, visste du inte det. Tillhör du de där båtägarna som har ständig nackspärr och inte kan titta bakåt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också inne på tanken med vågor ....

I sthlm får man köra 12knop , många båtar drar upp svall , stora svall, i just den farten !!!!???? 

-Undra hur lagskrivaren tänkte ???

post-11345-1394234849,7043_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker isf att ni ska skaffa er en vanlig badbrygga där ni kan ha era barn leka. det finns väll en hastighets begränsning som gäller eller? och den måste väll båtägarna få hålla utan att ta hänsyn till badande barn eller?

Mina barn är stora och har egna båtar - jag pratar om alla gästande små barn som kommer ut på bryggan -  Som ingen här känner - dina systrar,bröder?? Du måste vara ganska ung för att inte förstå detta?? Jag menar din kommentar att jag ska uppfostra MINA barn - detta är små dagis o skolbarn som är här o fiskar o badar på sommaren. Och vad menar du att jag inte vet att det blir svall från en båt - Skärp dig och börja använda de små grå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av resonemanget att döma så tycker jag snarare det verkar som om ingen uppfostrat dig till att använda vanligt sunt förnuft...

Allvarligt talat, att barn är inblandde i många tillbud beror på att dom är.... JAAaaaa juuuust det ja, dom är ju BARN! Hur väluppfostrade barn än är så är dom fortfarande barn. Därmed är det upp till de vuxna att ta sitt ansvar och minimera risken för tillbud i allmänhet men SPECIELLT där barn kan tänkas leka och ha roligt. Att det finns hast.begränsningar innebär ju inte att man MÅSTE hålla ex.vis 5-8-10kn el vad det nu kan vara. Man FÅR och SKA köra långsammare om omständigheterna säger så. Fast, det finns många (stor-)båtåkare som verkar göra det till en livsuppgift att ligga i precis den fart där deras båtar drar upp max svall och sedan köra om mindre/långsammare båtar. Gärna så nära som möjligt. Vad har DU för båt? ;)

Svårt att tänka mig -med utg.punkt fr ditt resonemang- att du tillhör de med mindre/långsammare båtar..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart man ska lära dom att se efter sig själva och andra. Även i andra sammanhang än båtar/bryggor/vågor.

Eruts är nog mer inne på att vuxna SKA ta sitt ansvar medan barn inte alltid KAN ta sitt ansvar..? Kan man få en 6-åring att garanterat ALLTID stanna o lyssna o titta innan han/hon springer över vägen? På samma sätt tror jag det är med båtar/bryggor/osv. Det går inte att garantera att de alltid uppför sig exemplariskt/logiskt/vuxet bara f att de uppnått en viss ålder...?

Ex.vis kan dom kanske bli rädda för båten som dånar fram allt närmare och i panik ta närmaste vägen upp... tyvärr ibland mellan båt o brygga!

Eruts, allt du skriver i ditt förra inlägg håller jag med om t 110% (Kanske för att jag har 4 barn, vad vet jag?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Återigen finns det något i lagen som heter Gott Sjömanskap?

Visste du inte om det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst ska farten anpassas efter rådande situation. Samtidigt är det svårt att se vad som försigår mellan en förtöjd båt och en brygga om man själv befinner sig i en båt unde gång utanför. Ansvaret måste ju ligga hos både båtföraren på vattnet och den vuxne föräldern iland som låter barnen leka mellan brygga och stäv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samtidigt är det svårt att se.....

Ja? Det är ju det som är poängen, man SKA inte hålla en hastighet som är högre än omständigheterna medger.. Samma sak som att barn leker bakom en häck, föräldrarna vet det och bilförarna ska UTGÅ från det. Typ!

Att ansvaret även ligger hos föräldrarna är givet, men inte det SLUTLIGA ansvaret.. if you see what I mean?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan nog vända och vrida på den här frågan hur länge som helst. Det jag menar är att det är svårt att visuellt få syn på en individ som leker mellan en brygga och båt på t.ex 50meters avstånd. Jag kan bara utgå från min egen båt. Den gör svall såfort farten överstiger 4knop. Det skulle bli ganska outhärdligt om jag tvingades dra ner till tomgång varje gång jag såg en brygga på avstånd, som rent hypotetiskt, kan nås av mina svall.

Som sagt, infallsvinklarna är lika många som svaren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig... till viss del ;)

Grejen är ju den att det du o jag som framför båten som ska se till så att vi inte skadar sker vare sig människa el material med varken båten el dess svall.. Betyder det att vi i en kanal el liknande, med säg 8kn fartbegränsning, måste gå ner till 3 el 4 kn så får vi vackert göra det.

Fast det var kanske inte det i första hand som diskussionen vaknade av? Utan mer av användandet av sunt förnuft? Att inte köra fullt/orsaka höga svall i onödan i situationer där shit can happen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bayline (Landkrabba)

Det är tyvärr mer i detta än vad jag sagt – vi ligger ca 200 m bredvid en badplats – Ett högt berg, vänt mot solen - kanalen där småbarn och andra badar är ca 75 m bred – det är hastighetsbegränsning i kanalen ca 7-8 knop – där kör man vattenskidor i princip rakt igenom där det finns badande, mest barn? - tro inte att de kör med 7 knop- vattenskidåkarna kräver säkert minst 20 knop - som om detta inte vore nog så lastar man flera stora dunkar med vatten bak i dessa båtar bara för att vattenskidåkande ska få stora svall att kryssa o hoppa i.  Tyvärr kan kommunerna inte enas om vad man ska göra då kanalen och den lilla viken begränsas av 3 kommuner – en sida var. Nu har det varit val och alla 3 är nu borgerliga – min åsikt om detta är ointressant – men nu kanske man kan enas om en åtgärd?  Människor som inte fattar vad de åstadkommer, är väll också ansvariga för att bötesbelopp på hastighetsbegränsningar på vägar höjs och att folk skadas i trafiken. Då jag tog körkort på slutet 50-tal fanns det en slogan som sade VISA HÄNSYN – vart tog den vägen?  Om alla gör detta så behöver dessa diskussioner aldrig uppstå och inga nya lagar för att hålla unga testosteronstinna hannar i schack – Då kanske man tom kan sänka åldern på krogarna så de kan komma in o ta en öl igen.

Återigen - VISA HÄNSYN

Det finns ingen bättre länspump än en rädd sjöman med en hink!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske läge att förtöja någon annanstans om det inte går att förtöja båten riktigt, eller inte tillåta allmänheten att vara på just denna brygga.

Bara en tanke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej V8dc

Problemet är större än så – Detta är en båtklubb, där vi själva bekostat vatten o elindragning, mm – Vi har varit här i över 10 år – båtarna ligger i året runt – plasket är som värst juni till sept – övriga året ok – men just på sommaren är barnen från närliggande bostadsområden här och badar o fiskar och vi får av kommunen inte stänga vår brygga – en överenskommelse som gjordes då vi byggde detta - Det är en stor segelbåtsbrygga mellan oss och badplatsen – vet ej – Kanske 25-50 segelbåtar, vilka oxå har klagat till ”vår” kommun – dvs vår sida tillhör ju bara en av de inblandade kommunerna. Dessa båtar har flyttat isär för att inte slå ihop masterna då vattenskidåkarna kommer, samt de som tror att det ger en lite större stake att köra fort - vi har en liten (tror jag) stålbåt som vi kallar för ”strykjärnet” som passerar ibland – vi tror ägaren lägger ner en förmögenhet i diesel eftersom han flyttar hela viken framför sig då han passerar. Så fort vi ser honom så skriker vi till varandra på bryggan så att man hinner ta tag i något så man inte ramlar i? - Återigen som sagts här tidigare – varför kollar man inte vad häckvågen  gör för skada? En liten skylt om minimera svallet vore bra – en del kan då köra fort och andra långsamt – Den är nu under utredning i kommunen igen – vet ej vilken ordning? - men barnen vid badet, vilkas huvud försvinner i vattenskidåkarnas svall- och några meter efter kommer en annan båt – försök då från den att se att det ligger en liten simmare i vattnet – Nä! – vi har klagat så många gånger och väntar bara på att något ska hända. Vi har möte 2 ggr om året med kommunen (Dvs vår kommun) och de har alltid sagt att de ska kontakta de andra kommunerna ( rött o blått igen)– och varje år – vår som vinter klagar ett antal båtklubbar här i viken om just detta.  På Västkusten kanske det går att förtöja ngn annanstans – men inte här – här skaffar man sig båtplats med kö några år – innan man köper båt – kanske just därför man ser en del som ligger i över vintern här i mälaren, där det är sötvatten?  Hur som helst – vi har protokoll vi kan visa upp om det händer något – på sista mötet efter valet så sade en del politiker att dom slutar nu beroende på valutgången – Man kan ju säga  att inget har hänt under deras tid! – få se vad nästa gäng gör?  - Våra båtar skadas inte dom väger nog lite för mycket -  Dessutom ställer vi bara ljusstaken lite längre in på bordet  -  Det vi pratar om här är ju varför man inte tar hänsyn till andra – barn i vattnet , barn som kan klämma sig ordentligt, master i segelbåtsklubben som slår ihop, vi har en kanotklubb här också – gissa vad de tycker, Viken har utbildning av små sjöscouter i sina små segelbåtar, mm, mm. De  som tror han har en lite större stake genom att forcera som han gör – Vad säger man?? 

Jag slutar här annars blir det en bok.

Men återigen till de i viken  -  VISA HÄNSYN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår problemet.

Håller med fullt ut ang att ta det lugnt vid förtöjda båtar!

Hoppas ni får ordning på problemet!

Förövrigt så blir det minimala svall i planingsfart efter en båt som är någorlunda optimerad. jag har tidigare lagt ut bilder på mitt eget aktersvall i strax under 60 knop. de är minimala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...