teebees 1 Postad 22 November , 2006 hej. jag ska montera en Rule auto 500 i en öppen båt på 4,5m x 1,5m har ingen möjlighet att ladda batteriet från motor eller vid bryggan.(måste ta hem) måste alltså ta hem det. tänkte köra på budget varianten. alt. 1= slutet GEL batteri från biltem ca 10Ah för ca 300kr eller Alt.2= underhållsfritt bilbatteri från Rusta på 65A. räcker ett 65Ah en/två laddninger hel sommar Mars-Aug (5-6mån). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 22 November , 2006 Rusta batteriet är nog det sämsta du kan hitta på svenska markanden, klart sämst i ett test nyligen. Varför inte ett vanligt fritidsbatteri av hygglig kvallitet? Alt. 1 är det bästa av dom två du har ialla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 November , 2006 Ett 65 Ah batteri räcker för den regnigaste sommar. Pumpen går lätt då lyfthöjden är minimal. Du klarar dig med 10 Ah och det blir lätt att ta med hem för laddning. MC-batterier brukar ha hög självurladdning så ett fritidsbatteri är nog bättre men ont om små modeller. Inte kul att ha onödig tyngd i liten båt så jag skulle nog välja det lilla ändå och ladda ett par ggr under sommarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 22 November , 2006 Hej Har du funderat på svamp, hink, öskar och den här (ex från Seasea)? Då slipper du batteribekymmer... Artikelnummer: 5990 Länspump Länspumpen hänges i vattnet utanför Nr H Ø Kr 5990 670 230 795:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
teebees 1 Postad 22 November , 2006 nu är det ju så att vi drar upp båten halvt på stranden mellan turerna. tror inte att jag skulle pryda min båt med en sådan, tyvärr. går man in på http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=100691 så finns det många olika storlekar/kapacitet tror ni det är någon skillnad på dessa batterier annat än Ah. vissa är fritid, andra marin, och vissa gräsklippare. tänkte mig ett 20Ah för snöslunga/åkgräsklippare... synpunkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 23 November , 2006 fritids och marin är ganska lika med den skilnaden att marin klara lutning bättre utan att cellerna torrläggs. Dom klara bra att lämna liten kraft under lång tid. tex, belysning eller en länspump. Snöslunga, åkgräsklippare batterier är startbatteri som är bra på att lämna hög kraft under kort tid. Med bara en läns pump som drivas som håller ett 64ah marin batteri minst 3gånger så läng som ett 20ah startbatteri. Troligen kan du klara dig med en laddning hela sommaren, ta hem det får säkerthets skull en gång under sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 November , 2006 Jag har en liten bohusjulle, bilden uppe till vänster. På den bryggan den ligger finns inget elutag. I båten har jag en Rule 500 med inbyggd nivåvakt som drivs med ett fritidsbatteri på 70 Ah. Batteriet är 4 år och inför årets sjösättning laddade jag det med en vanlig garageladdare. Om det var helt fulladdat ( 12,74 Volt) vet jag inte, då jag inte kollade. I år sjösatte jag i slutet av maj och tog upp båten för ett par dagar sen. Då jag fick se ditt inlägg gick jag ut och mätte spänningen på batteriet ( som fortfarande driver länspumpen) Spänningen var 11,55 Volt, dvs knappt 1/3 av batteriets kapacitet återstår. Av detta kan man dra slutsattsen att ett 70 Ha fritidsbatteri klarar att driva en Rule 50 med inbyggd nivåvakt i 6 månader innan det måste laddas. Om man mäter på ett blybatteri så är spänningen; 12,74 Volt vid fulladdat batteri12,4 Volt halv kapacitet, Batteriet bör laddas12,0 Volt 1/3 återstår, måste laddas omgående11,7 Volt, Tomt, batteriet kan va förstört Pga dålig erfarenhet av gel-batteri skulle jag för min del satsa på ett fritidsbatteri. Om man vill va rädd om det bör det laddas en gång under sommaren, men det är ingen ko på isen om det inte blir av. Nackdelen är att det är tyngre, men det har ju oftast bärhantag. Om du väljer ett 10 Ah Gelbatteri MÅSTE du ladda det en minst gång i månaden om det inte skall bli förstört. Min erfaren av gelbatteri är att de är oerhört känsliga om de laddas ur för mycket. Jag förstörde två Gelbatteri för mellan 6 och 7 000 kr på en vinter pga att laddaren inte fungerade tillfredställande. Jag kommer aldrig att köpa Gelbatterier igen. Då är det bättre att köpa billiga batterier och räkna med att de inte håller så länge. Tommy AnderssonKungshamn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 November , 2006 Om du drar upp båten på stranden skulle jag föreslå ett litet hål istället på lägsta plats. Sätt in en dyvika i mässing (inget plastskräp!). Så har du en ekologisk energifri lösning på länspumpproblemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 6 December , 2006 Lite offtopic kanske... Jag har en billig länspump som länsar ca 25l / min, och drar då ca 1,8 A När jag läst om Rule auto 500 och automatstart var tredje minut så funderade jag på om det är någon som tänkt tanken och byggt en timer som tvångsstyr länspumpen att gå ex. 5 min per dygn. Detta borde säkerställa att man håller båten någorlunda torr. Strömförbrukningen borde bli mindre om båten är torr och förhoppningsvis tar pumpen inte skada av att gå några minuter utan belastning. Jag har inte lagt ner nån tid på det men det borde vara lätt att bygga en dylik timer som får styra ett relä till pumpen. Strömförbrukningen borde bli väldigt låg, hade tänkte klara mig med en 7Ah ack som kan få lite laddning emellanåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 6 December , 2006 Finns det nån elektronikkunnig som kan bekräfta nedanstående resonemang??? Roade mig under lunchen på att kolla hur man skulle kunna bygga en timer som drar ett relä ca 5 min per dygn cykliskt för inkoppling av länspump. Valde timerkrets 555 från Elfa. Astabil koppling, tL ca 5min, tH ca 24 timmar. Utgången kan driva ca 200mA. Det finns en begränsning (not 6) vad gäller valet av motstånden RA RB beroende på drivspänning. Om man väljer C till 13600uF (2*6800uF parallellt) så kan RB väljas till exempel 27k Ohm eller 33kOhm. Detta ger sedan RA med not 6 till säg 8.2M Ohm (12V).Tänkte mig sedan hänga på ett strömsnålt (200mA) relä mellan och utgången på kretsen så den får sänka spänningen och dra reläet vid tL. Tiderna blir lite annorlunda än 24 timmar och 5 min med dessa värden men i rätt härad iallafall. Skulle detta funka i praktiken, har jag tänkt rätt ? /Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 6 December , 2006 Låter onödigt krångligt för att lösa ett enkelt problem, sätt en nivå brytar så går pumpen när den behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 December , 2006 Jag monterade pump och nivåbrytare i en 2 liters glassburk. Onödigt att låta pumpen gå alla regnfria dagar och kanske inte få länsat efter några dagar med 50 mm regn. Kolla annars på en elektroniksida om du vill labba med timerkretsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 6 December , 2006 Rulens nivåvakt fungerar så att en timerkrets skickar en startpuls på någon sekund till pumpen ca var 3:e minut. I kretsen sitter en strömavkännare som mäter strömförbrukningen under pulsen. Går pumpen utan vatten är strömförbrukningen några hundra mA, och strömkännaren gör ingeenting. Om pumpen däremot pumpar vatten så drar den 1,8 A. Strömkännaren ser då till att ett hållrelä förser pumpen med ström så länge strömförbrukningen är hög. När båten är tömd börjar pumpen rusa i varv och strömförbrukningen sjunker under den nivå när hållreläet aktiveras. Då stannar alltså pumpen tills nästa sekunpuls kommer. Byggde e sådan styrning till en standard Rule 500 med en 555:a en transistor och ett relä. Man sätter ett motstånd i serie med pumpen (ca 0,5 ohm)och låter spänningsfallet styra en transistor som aktiverar reläet.555:an satte jag att puls ca 1 s och paus ca 40 minuter. Ett 5,5Ah MC-batteri räckte ca 2-3v med normal nederbörd. Skaffade sedan ett slutet 44 Ah batteri med bärhandtag från Bi-t-ma./Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 6 December , 2006 Tack för svaret lods och andra ! Då är jag med, låter vettigt att låta pumpen starta bara nån gång per timme än var tredje minut, ska definitivt prova att bygga en sån liten krets som du föreslår med ett hållrelä, det blir ju betydligt billigare än att köpa en ny pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GSil 0 Postad 7 December , 2006 Jag har själv testat varianten med ett vanligt fritidsbatteri utan möjlighet till laddning. 55Ah har klarat sig bra en normal sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 December , 2006 Jag skulle nog försöka satsa på vågpumpen. Jag menar en pump är ju trots allt väldigt viktigt i en båt. så skulle batteriet av någon oförklarlig anledning sluta fungera och du inte kikat till båten på ett tag så vill man ju inte hitta den en bit under ytan. Men batteri varianten är ju inte fel om man har koll på båten titt som tätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 7 December , 2006 Vet inte hur vågpumpen är konstruerad men har svårt att tro att det inet finns något som inte skulle kunna gå sönder där också.. Jag röstar på en enkel liten nivåvakt bara... och dett biltema fritidsbatteri för en liten lagom summa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 12 December , 2006 Som lite kuriosa till denna utdragna tråd, så finns det ju faktiskt också en batteridriven länspump frå Attwood, som drivs med 3 st LR20 1,5V batterier. Verkar passa sig som mycket lämplig för båtar utan startbatteri eller som reservpump. (Pumpar upp till 200 gallon/timme. Lyfthöjd max 1,2 m. Helt dränkbar) http://www.vibatagare.se/DynamixPublic/GetFile.ashx?Object=372596 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 12 December , 2006 Marknadspris ca 454kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 12 December , 2006 Då kan man köpa både pump och mc-batteri på BT och ha billigare drift... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 12 December , 2006 Jaså? Vad kostar det då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 12 December , 2006 Jag antar att BT=Biltema? Så jag besvara egentligen min egen fråga här: Om man då leker med tanken att jämföra Biltema varianten med Attwood konceptet, skulle man kunna ställa upp följande lilla ekvation: 200g amerikanska gallons/timme motsvarar ca 880 Svenska Liter/timme Med alkaliska batterier kan Attwood pumpen köras i 5 timmar i sträck innan dessa (förhållande vis billiga, ca 15kr/4 st på BT) batterier tar slut (om man inte köper uppladdningsbara då förstås, inte inräknat här). Med pumpen följer även en 1 meter lång slang. För att uppnå bättre/billigare alternativ från BT, kan man hitta detta: Länspump 149kr. 12V/1,8A, 1200liter/timme http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=363&iItemId=87880 Till denna behövs en slang med inv. Ø 19 mm (d.v.s 3/4): http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=820&iItemId=85412 Kostar 139kr för 20 meter, men om man skulle kunna dela rullen för enkelhetens skull skulle en meter kosta ca 7 kr då. Så, för att driva denna pump i minst 5 timmar utan laddmöjligheter behövs åtminstone ett batteri som har en kapacitet på ca 9-10Ah, och då kan man hitta ett av valbar här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120 12V/10A kostar då 149 kr. Det blir då summa summarum 306 kronor (samt att det tillkomer en batteriladdare också förstås, inte inräknad...) Men man väljer ju (som tur är!) till slut själv hur man vill lösa sina problem.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 13 December , 2006 Perfekt! Köp två batterier, så kan du ta hem det ena och låta grannen ladda med sin bil-laddare han skryter om. Blir totalt 455kr. Men som du skriver är valet helt fritt, bara man kan ta smällen från frun. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser