Malla59 0 Postad 22 November , 2006 Hej Jag kommer eventuellt att göra en fin affär i helgen. Jag bor i Sthlm och ska åka 40 mil söderöver för att köpa en båt. Om båten uppfyller förväntningarna så slår jag till. Men då kommer funderingarna.... Jag betalar runt 300 000 kr och båten står kvar på säljarens vinterplats till i vår. Vad riskerar jag? Vad är kontraktet värt. Han kan sälja båten en gång till eller??? SKa jag kräva att hålla inne en del av köpesumman? Tack på förhand Malla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 22 November , 2006 Kolla först så att denna personen är ägaren. Kolla id. Kolla vem som står för vinterplatsen och kolla om det finns hyreskontrakt för båten tills sjösättning och om det inte finns så får ägaren skaffa ett sådant för det är ett jäkla jobb att ta bort båten så där panikartat. Visst kan han sälja båten hur många gånger som helst, men kolla vad den är försäkrad och på vem innan du åker. Köp i vittnes närvaro och lägg till saker på kvittot om du är osäker på något. Lägg en liten handpeng och gira resten efter det att du har den försäkrad. O.s.v. Ps. Kolla så den är vinterkonsrverad. Lycka till / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malla59 0 Postad 22 November , 2006 Tack Orven! Det låter som goda råd. Jag ska kolla med mitt försäkringsbolag vad de säger om mina skräckscenarion. Om jag försäkrar båten så borde jag väl ha ett visst skydd. Malla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 22 November , 2006 Hej Handpenning, sen hälften. Därefter resten vid leverans då du har kontrollerat att allt är okey, då får han sista pengarna. Då kan du alltid hålla inne med lite till det är fixat. MVH CAlle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 22 November , 2006 Jag är inte jurist, men har fått följande förklarat för mig i annat sammanhang. Även om du gör affären med den rättmätige ägaren och båten inte är pantsatt för någon skuld, så kan den tas i mät för andra skulder som ägaren har/får. Du måste ta en egendom i besittning innan du kan vara säker mot detta. Att ta den i besittning kan t.ex. innebära att du sover i båten eller/och tar dit lite egna grejor som du lämnar kvar.. Kolla med någon jurist. Som anekdot kan jag berätta att jag träffat en kille som jobbade på Skanstulls Marin när de gick i konkurs för 10 -15 år sedan. Helgen innan konkursen ägnade han och några arbetskamrater åt att flytta ut de nya båtar som var sålda från området. En del av ägarna blev förbannade när de så småningom fick veta att deras båt stod utan ordentlig täckning, men om de inte släpat ut båtarna så hade risken varit stor att de stått utan både båt och pengar. Jag gissar att risken vid nyköp är ännu större för att förlora pengar och båt, eftersom man ofta inte kan ju inte peka ut exakt den båt man köpt. Om jag köpte en båt så skulle jag vänta med betalningen tills jag kan ta den i besittning och vara noga med att tillverkningsnumret fanns med på kontraktet. Den som är väldigt intresserad kan nog hitta en del fakta i denna avhandling: http://www.handels.gu.se/epc/archive/00003922/01/200117.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 22 November , 2006 Hej Alla har goda råd men jag har för mig att det heter att köparen ska ta varan i besittning. Detta gör man ej om båten (i det här fallet) står kvar på säljarens varvsplats. Farligt OM säljaren har eller får problem med kronofogde. Risken är väl liten men finns om vi ska hårddra det hela. Detta bör man kunna gardera sig mot men jag vet ej hur. Jag har däremot vän i branchen, ska höra med honom imorgon och återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 22 November , 2006 Blev lite kaka på kaka där men vi skrev och skickade nästan samtidigt. guestsson är ju inne på samma linje. Frågan är om det räcker att lägga in lite grejjor i båten för att det ska räknas som att ha tagit den i besittning eller om man måste göra som skanstullsgrabbarna och flytta på båten fysiskt. Återkommer som sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 23 November , 2006 Mycket intressant tråd. Jag har alltid köpt båtar i sjön, avlagt köpeskillingen och seglat iväg. På vintern är det en annan sak. Vem har tex båten i besittning om den står på allmän eller kommunal mark? Så är det i Västerås. Vem har båten i besittning om den står på en betald vinterplats i en båtklubb, ideell eller ekonomisk förening? Vem har båten i besittning om den står på en betald vinterplats hos en juridisk person, tex ett båtserviceföretag (som kan gå i konkurs)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 23 November , 2006 Köper du av privatperson och nyttjar vinterplats på båtklubb el dyl borde inte en konkurs kunna ta båten, men tyvärr är väl det sånt man märker i efterhand.... Risken finns väl annars om du köper av firma och den står kvar hos dem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rivaldoo 0 Postad 23 November , 2006 Vänta nu... Om bonden som äger den f.d. lada där min och ett 30-tal andra båtar vinterförvaras får fogden efter sig, kan de alltså anta att bonden tagit dessa båtar i besittning och använda min båt till att betala hans skulder? Det låter ju helt sjukt... Vad gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 November , 2006 Det var detta jag beskrev i riskerna med vinterförvaring. Allt innom boets väggar tillfaller konkursboet spelar ingen roll om det är inlämnade tv apparater för lagning eller om det är bilar-båtar som bara står och hyser lagerplats allt räknas in i boet och kan utmätas. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=123029 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 23 November , 2006 Detta är nog som tur är inte sant. Se kapitel 2 Separationsrätt under länken i mitt föregående inlägg. Med läser man lite mer i avhandlingen, så kan man råka illa ut om man efter en kort provtur lämnar kvar båten hos säljaren för reparation. Men här handlar det om att egendomen blir kvar hos säljaren. Att efter en tid av brukande lämna in båten till säljaren för vinterförvaring eller reparation medför säkert inget problem, men en kort provtur kanske inte räcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser