Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
fishermansfriend

vilket ekolod?

Rekommendera Poster

jag tänkte köpa nytt ekolod till våren men vilket ska man välja?

det får kosta max 4000:-

garmin eller humminbirds tycker jag verkar mest intressant.

e där nån som vet vilket som är bäst i sin klass.

jag vill gärna att där ska vara snabbbfäste typ som humminbirds ekolod. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många, som fiskar, säger att garmin 140(just kommit ut på marknaden) ska vara bra till mycket bra pris(1500). Har själv köpt det, men inte fälttestat det än.

http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=24  (om det står att dom har slut på ekolodet så ring dom så skickar dom ett inom 1 vecka)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hade tur i våras mötte representanten för garmin och köpte lodet han skulle sätta i sea sea monter i göteborg i våras kolla med sea sea de har också lodet.

garmin har bättre och robustare snabbfäste än tex hummingbird, bra lod men enda nackdel mot tex hummingbird är den onödigt stora klumpiga kontakten du åker på att borra stort hål om du inte vill klippa kablarna, av kontaktens 15-20 stift används kanske bara 4-5 designer måste ha fått rejält hjärnsläpp. övrigt mycket lod för pengarna, snyggt, snabbt, bra belysning vid natt bruk.  en del användar info saknas i manualen men man kommer på de vart efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom bästa är Lowrance loden MEN det finns nu även andra som börjar bli riktigt bra för betydligt mycket bättre pris... tex dom dyrare egle loden (finns även billig som är rikigt dåliga).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ett humminbird ekolod, kan varmt rekomendera men varför inte gå in till en lokal säljare och speca vad du tycker är viktigast för just dig, färgskärm, temperatur, fisk sorter mm.21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för en lokal säljare vill såklat sälja sitt, färgskärm är inte intreesant, tempratur skikt är ett måste, står det lax på 10kg när där är en,så  e det bara plus :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du bara ha det för stilla sittande fiske så kan du nog köpa vilket billigt lod som helst. Men ska du röra lite på dig kan det vara bra med snabb uppdatering, ta ett av de nya loden och välj ett med flera gråskalor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag är nöjd med mitt 140*an ser lätt både språngskickt och små grenar på botten, ser fiskar som gömmer sig under grenar mm. och vill man titta noga på botten skrotet så finns zoomfunktion,  men det jag uppskattar mest är larmen och uppdateringshastigheten sen att lodet är så snabbt att du kan hoppa mellan skalor funktioner mm utan att du missar något är också en fördel, har jämnför med kompisens hummingbird piran 20 och det skiljer flera generationer på dessa lod. Men logga in på de lod du är intresserad av och läs på vilka funktioner de har, ladda ner manualerna där finns också en hel del att jämnföra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Har ett färgekolod som ska bort.

Eagle fisheasy 320C. 

2300 kronor.

I affären är priset 4700 kronor.

Mvh...Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...