Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Zachrisson

Hjälp! USA import

Rekommendera Poster

Hej.

Jag är i ropet att importera en båt från USA och tänkte ta hjälp av en mäklare

Jag har tagit kontakt med Svensk Bil & Båtpartner AB och min fråga till er där ute är om ni har någon kommentar om dem, erfarenhet eller rykten??

 

Tänkte oxå passa på att fråga dom som vet hur ett normalt tillvägagångsätt är när man ska importera båt, typ vilka krav och grantier man kan kräva av en mäklare? Hur stor handpenning man lägger och när betalar man den o.s.v.??

 

Tacksam för svar

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har inte hört något om dem men jag har sett på deras hemsida att de hållt på med import väldigt länge...sen -85 eller vad det stod.

 

Då vet man att de åtminstone vet hur det går till och har erfarenheten.

Förutom detta har jag varken negativ eller positiv information att komma med...

 

Lycka till med båtköpet!

 

Tror att många inklusive jag själv skulle uppskatta om du skriver lite om importen här på forumet... Hur det fortlöper, eventuella problem du stöter på etc. Vore intressant at följa.

 

Mvh Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i kontakt med dem för nåt år sen, då jag var ute efter en Bayliner 2450. Åkte och tittade på den på deras varv, och ville se alla originalhandlingar inkl. CE-märkning etc, men tänka sig: De hade försvunnit....

smiley-innocent.gif\

 

Dessutom påpekade jag vänligt att de borde ha annonserat ut just denna båt med rätt modellbeteckning (de kallad den för 2556, men det var de facto en 2450..), och då blev jag ganska fult påhoppad och kallad för besserwisser och lite annat mindre trevligt...

smiley-sealed.gif\

 

Så om du frågar mig, skulle jag aldrig göra affärer med dessa skojare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boats international kan jag rekommendera,funkar alltid till 100%!

www.boats.de

 

Har köpt av en så kallad mäklare i Gislaved,fick hem ett grundkört lik......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis köpt båt over there, en polare till mig gjorde det förra året och jag blev sugen, fick lite tips och så! hade sedan i december kollat runt själv på annonser i USA, Jag använder mig av YBS och so far har allt klaffat och min sk kontakt är kanon, båten är besiktad av sk oberoende besiktman, har haft sk svensksålda båtar tidigare och det känns som det här är fan så mycket seriösare, 10 sidigt protokoll, med fuktmät skrov mmmm, vad gäller ce märkning så är det nåt jag fullständigt skiter i, dels är det inget krav från försäkringsbolagen och den amerikanska CE-standarden slår det mesta så jag är inte orolig för den biten åtminstone, se till att besikta båten,min kostade 498 dollar, och se till att få med alla papper på båten, lägg oxå lite extra pengar på båten  o tro inte att du ska ha turen att göra ett klipp på en jättebillig båt!kolla runt noga och jämför priser och dissa dom billigaste av den modell du ska köpa,rent krasst får man nog vad man betalar för i slutändan,för info så blir min båt(allt betalt) i runda slängar ca 100.000 billigare än om jag hade köpt den av privatperson i Sverige! och av en marina 125.00-150.000!(har kollat detta noga innan)Båten är en större Maxum,10 % i handpennig för att låsa köpet la jag(vi), sen resten före skeppning varav jag fick alla dokument vad gäller båten samt försäkringsinfo för överfarten! Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul ! Hoppas du blir nöjd med båten!

 

Vet inte vad du har för överneskommelse med YBS ang hämtning i Göteborg men tänk på några saker.

 

1. Så fort du fått Bill of lading betala terminalavgifterna med största sannolikhet så är det scandinavian shipping som står som mottagare

Det kostar multum att stå i hamnen! Tre dagar ingår i terminal avgiftern sen kostar det 300kr dygnet i tre dagar och efter det 500:- dyngnet så det är bråttom att hämta.

 

2.Ta med en digi-kamera och ta 30 min i hamnen och kolla av båten innan den lastas på lastbilen.Hittar du några skador så ta ett kort och hämta sedan killen i Hamn/Last kontoret och be han notera skadan.Ta gärna några extra bilder från sidan,fram,bak och på botten.

Båtens övre del är inplastad i shrink-wrap så titta efter ev revor i plasten där en skada kanske kan gömma sig.

Har du besiktigat båten så har du ett kvitto på hur den såg ut innan transport vilket är kanon.

Men så fort du tar ut båten ur hamnområdet tar dom inget ansvar för ev transportskador du skulle hitta senare.

 

 

3.Lastning med truck är gratis! Ingår i terminalavgiften!

 

Samma här! Sket oxå i CE-märkning! 

Den lilla skylten gör inte min båt varken bättre eller säkrare!

 

J.R  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan,

 

Jag håller själv på att importerar en båt från USA, en Bayliner 2858 - 98.

Jag tittade runt på olika alternativ innan jag bestämde mig, de ena var att sköta allt själv, de andra att anlita en svensk mäklare.

 

I början övervägde jag att göra det själv, då man inte vill bli lurad att betala skyhöga arvoden, många firmor säger att de tar ett visst arvode sedan lägger de på yttligare kostnader som aldrig redovisas.

 

Sen hittade jag LH-båtar i Gislaved, de tar ett fast arvode på 15.000:- då redovisar han alla kostnader med kvitton,mm när båten har kommit hem. Så du vet att du bara betalar 15.000:- i arvode. De är det värt, oftast kan de pruta ner båten så du kännar på att anlita en mäklare. Min prutade de ner 32.000:-

 

Mitt tips till dig är att kolla runt på www.yachtworld.com www.boats.com www.boattraderonline.com och hitta en båt som du tycker verkar bra. Gärna från en marina och inte en privatperson. Sen kontaktar du LH och ber de kolla upp båten, maila fler kort, höra sig för om skicket, mm. Sen får du avgöra om de e något för dig.

 

De fallen där jag hört om folk som blivit blåsta är just de som köpt från privatpersoner via t.ex. E-bay.

 

De kostnader som tillkommer förutom båten är frakt, i mitt fall 60.000:- för en 30 fotare, moms 19% av båten värde samt 2% i tullavgifter. De kan också vara en god idè att CE-märka båten, mer finns att läsa på forumet om detta.

 

Jag känner mig väldigt trygg i mitt båtköp, eftersom alla pengar för båt, frakt, mm. går via LH-båtar är de indirekt deras ansvar om de aldrig kommer någon båt. Många betalar pengarna direkt till USA, de skulle jag personligen aldrig göra...

 

Se deras hemsida www.lh-batar.se

 

/ Calle

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar seriöst på att anlita LH-Båtar. Kan dom ordna frakt till stockholm måhända ?

 

Om båten jag är intresserad kostar 140.000kr i Staterna, vad skulle priset hamna på när allt är klart ? inkl CE märkning ?

 

Senast ändrad av AudiTQ | 30 mars 2007 | 22:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite dyrt. Har mailat några objekt till LH båtar så vi får se vad det blir för kostnader om man går via dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt hur ditt upplägg är men, båtfrakt ca 25000kr, landfrakt????, inplastning vagga 8000kr, riktig ce märkning 20000kr, åtgärder av ce punkter tex brandsläckare i motorrum dubbla länspumpar täta batteriboxar osv 10000kr, moms och tull på 140 000 och 25000kr frakt =ca 22% moms och tull i tyskland 36300kr, hamnavgift i Göteborg 3000kr,  frakt från Göteborg till Sthlm 8000kr totalt blir det ca 250000kr

 

Nu vet jag inte vilken båt du tittat på om den kommer på trailer eller om den skall transporteras till hamn i usa på bil, om du tänkt att köpa en falsk ce märkning osv.

Om du skall göra sakerna korrekt så är nog inte dessa siffror helt åt helvete

 

 

Senast ändrad av Petta1 | 31 mars 2007 | 15:32

 

Senast ändrad av Petta1 | 01 april 2007 | 11:59

 

Senast ändrad av Petta1 | 01 april 2007 | 12:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu,jag anlitade också honom,han kikade på båten 2 ggr när han var där.

Vad fick jag hem,jo en grundkörd Bayliner med ett trasigt växelhus duopropp.

Så till svar fick jag att det var otur,men sånt kan hända.....

Tog han något personligt ansvar för det?

Inte ett smack,sen var det strul med leveranser...

Nej,ingen jag kan rekommendera.

Däremot har jag handlat av boats.de.

Där kan man snacka om proffsiga människor,dom vet ju i alla fall hur en båt ska vara,för o akter osv.

post-774-1394234994,3913_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SÅ, mer info om Svensk Bil & Båtpartner tack- någon mer som anlitat dessa ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anlitade dessa och jag kan varken rekommedera eller rata dom.

Man står löpande för kostnader allt eftersom köpet rullar på och man betalar direkt till företag, besiktningsman eller vad det nu kan vara.

Vid leverans tog han ett arvode på 15.000kr

Jag importerade en Searay 230 sundancer -95 och slutsumman hamnade på ca. 190.000kr inkl moms, tull, arvode, en helt nyinstalerad Mercruser 5,0 och en helt ny bromsad boogie-trailer. (ej ce-märkt)

Han anlitade en besiktningsman som skickade mig en rejäl rapport och en massa foton.

Jag fick hem en båt helt efter mina förväntningar.

Tyvärr fick jag ligga ute med mycket pengar under köpet och för att lugna mina nerver så hjälpte handelskammaren mig med att kreditupplysa bolaget i USA så jag kunde se att det var en seriös firma på pappret iaf.

 

Ibland vinner man, ibland förlorar man och vill man garanterat vinna så bör man nog åka dit själv och göra en egen bedömmning.

Jag tror personligen att alla firmor som importerar båtar har råkat ut för någon missnöjd kund.

 

Mvh en nöjd Searay ägare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...