forgus31 139 Postad 21 November , 2006 Varmvatten höjer trivseln ombord. Lättare att diska och skönt att tvätta sig i varmt vatten. Lite guldkant på tillvaron om än inte nödvändigt. Att sätta in tryckvattenpump och VV-beredare är en fråga om slangdragning till största del. Du vill nog utnyttja värmen i motorn om du har inombordare och sedan ska en extra slang dras till pentryt och toaletten och kanske upp till sittbrunnen. En del hålborrning och pyssel. Vi hade inte plats för mer än en 15 l beredare men tycker det räcker ganska bra om man snålar. Ligger man med landström så saknas det aldrig varmvatten. Från motorn är det fullt laddat efter en timme motorgång. VV-beredare kostar c:a 3.500:- och en tryckvattenpump en tusing. Slangar och armaturer ett par tusen. Expansionen sköts av en övertrycksventil som släpper ut överskottet i en slang till kölsvinet. C:a en liter på en sommar. (Jag låter dropparna gå ner i en drickaflaska för att inte vattna svinet). Spana in en plats du inte använder till något annat och sätt igång och kolla priser och modeller. Beredaren bör ha en blandningskran då vattnet blir skållhett. C:a 90 grader blandas till 45 och blir då 30 l disk och duschvatten. Evakueringen för vintern sköts på vår modell av övertrycksventilen som går att öppna. (Blås i en kran för att få vattnet att börja rinna ur mot kölsvinet) Beroende på höjd så rinner det av sig själv efter en stund och kranarna kan vara öppna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 21 November , 2006 Tänkte just nämna det som föregående talare nämnde, MÅSTE ha en blndningsventil, sitter inte original på vår beredare, men det blir en nu i vinter för jäsingen vad man bränner sig. Kan vara läge att klura lite på var pumpen ska sitta, vissa pumpar är lite högljudda och att ha den placerad som i vår båt (under bädden i aktern) är mindre lämpligt. Ska prova ut en ny placering i vinter med mindre resonans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 November , 2006 vebasto har vattenburna dieselvärmare har använt denna på större husbil dvs mindre bussar låtit den värma konvertrana och sen även en slinga i en vattentank jämnar ut värmen och så har man alltid varmvatten, denna värmare finns även i bensinversion. På öken jeepen ligger slinga i kylet när varmvattenskranen öppnar tar vattnet den vägen, motorn håller värme nästan ett dygn och så länge motorn är varm så finns varmvatten. vill man ha lite säkrtare system än tryck så kör med fotbrytare och vanlig pump av typen spolarpump, då blir det inga jätte problem om det skulle läcka någonstans samt att tex vid diskning är det smidigt att slippa sätta på och av kranen utan bara putsa på med foten när vatten behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanFredriksson 0 Postad 22 November , 2006 Tackar för åsikterna!!! Funderar på en 25 beredare, hoppas den bör räcka. Behöver man ett expansionskärl? Märke på pump? Det finns ju en uppsjö av modeller i all priser. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 November , 2006 Frågan om expansionskärl: Expansionen sköts av en övertrycksventil som släpper ut överskottet i en slang till kölsvinet. C:a en liter på en sommar. (Jag låter dropparna gå ner i en drickaflaska för att inte vattna svinet). Det behövs alltså inget expansionskärl då det är mycket små volymer. Blir bara några droppar som säkerhetsventilen släpper igenom när vattnet ökar volymen med stigande temperatur. När jag tänker efter så borde det lilla extrakärl jag monterat på kallvattensidan hand om tryckökningen som sker i VV-beredaren. Såvida det inte är en effektiv backventil i beredarens kallvattenintag. Kan vara därför som det inte blivit så mycket vatten i drickaflaskan i kölsvinet (för spillet från säkerhetsventilen). Det lilla extrakärlet monterade jag på för att inte pumpen ska starta för minsta lilla. Den går jämnare med ett sådant kärl på c:a 1 liter. Pumpen får annars starta/stoppa hela tiden om inte man spolar fullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 November , 2006 Jo en sak till. Om du ska ha varmvatten en bit bort från beredaren. Tänk på att en tjock slang på några meter kan rymma ett par liter. Det tar alltså på varmvattenförrådet att få fram varmt til duschen och vatten är en bristvara för saltvattenseglarna. Välj alltså en tunn slang för varmvattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanFredriksson 0 Postad 22 November , 2006 Ok! Ska tänka på det... tackar! Finns det något som hindar att man använder en kran med engreppsblandare från tex bauhaus eller ngt annat? De kranar som säljs av båttillbehörsbutikerna är ju snordyra. http://www.bryggan.nu Vad tror ni om den varmvattenberedaren? eller ska man satsa på en isotemp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 22 November , 2006 Vad gäller expansionskärl så ska det sitta strax efter tryckvattenpumpen. Det har inget med övertrycket i vv-beredaren att göra. Det är smart att sätta dit ett litet expansionskärl eftersom flödet blir jämnt och fint, samt att pumpen inte startar varje gång man bara behöver en liten skvätt vatten. Det sparar både pump och batteri. Jag satte dit jabscos minsta expansionskärl i plast och det har fungerat utmärkt! Om du vill ha en vv-beredare med blandingsventil från fabrik så är det nog Isoterms grejer du ska titta på. Finns i standardstorlekar och som slim. Slim är långsmalare och är oftast lättare att få in i en segelbåt. Jag valde en sådan och lyckades klämma in den på ett ställe som var helt oanvändbart som stuv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
remi 0 Postad 23 November , 2006 Köp en som är helt rostfri vilket inte Spring är.I nr 9/2004 testade Båtnytt beredare där var Isotemp basic 24 testvinnare, men den är rätt så skrytmmande och passar inte i alla båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanFredriksson 0 Postad 24 November , 2006 Ja det får nog bli en basic. Någon som vet var man kan köpa en billigt? Måste den sitta nära motorn? Vad säger ni om min fundering om kranar? Kan man köpa en på tex Bauhaus? Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 25 November , 2006 Du har rätt, det kan sitta var som helst EFTER tryckvattenpumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 25 November , 2006 Beredarna är rätt billiga idag. Jag skulle dock inte köpa budgetvarianten av Isoterm som saluförs av Erlandssons (för ca 1995:-). Den är inte rostfri utan emaljerad! Tillverkas dock i samma fabrik som den rostfria, så kvaliteten är nog OK tills rosten tar överhand. Den emaljerade används av bla Hanse original. Det är bättre ju närmare motorn du kan placera beredaren. Kortare slangar, mindre ökning av motorns kylvattenkrets, inget behov av extra expansionskärl till motorn, osv. Tänk på att höjdskillnad mellan motor/beredare även har betydelse, inte bara avståndet dem emellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 25 November , 2006 Ja du kan använda kranar från Bauhaus. De flesta kranar är gjorda i mässing vilket är ok. Du skall ju ha det till färskvatten så det är inga problem. Köp en snygg billig på Bauhaus !!!! Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dragos 0 Postad 25 November , 2006 Varmvatten är gott. Men hur funkar det egentligen? Man har varmvatttnenberdaren och hela sitt färskvattensystem fyllt. Varmvattnet värms upp med en elpatron (om man ligger vid bryggan) eller motorn om man är under gång, till den förmodligen närligande helghamnen. Väl där vill man diska eller ta en dusch. Varje liter varmt vatten som man förbrukar ersätts med en liter kallt vatten från tanken och sänker temperaturen på förrådet. Hur som helst, när man börjar förbruka sitt varmvattensförråd så fylls varmavattenberedaren men kallt vatten från färskvattentanken och varmvattnet förlorar direkt den värme som en gång fanns. Någon som ha en idé hur detta undviks? Dragos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 November , 2006 Det undviks genom att köra motor eller ha elpatronen igång med landströmmen. Har man ingendera så blir det kallvatten så småningom. Gäller att snåla då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 November , 2006 Att varmvattnet tar slut om man inte värmer det lär vara svårt att undvika. :-) Brukar inte de flesta vv-beredare skicka in kallvattnet i botten och ta ut varmvattnet i toppen? Kallvattnet är tyngre än det varma och ska lägga sig underst enligt diverse fysiklagar. Dvs om man inte får alltför mycket virvlande så trycker kallvattnet ut varmvattnet snyggt och prydligt? (OK OK, förutsatt att man ligger stilla och har monterat beredaren åt rätt håll.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 26 November , 2006 Jo så är det. Det varmvatten som förbrukas ersätts med kallt vatten. Men beredarna är finurligt utformade, med uttaget högst upp och påfyllning i botten. Det fungerar förvånansvärt bra även om volymen är liten. Den är dessutom som en termos, så om man inte använder varmvattnet alls så håller det värmen väldigt länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser