Eulalia1 0 Postad 21 November , 2006 När jag idag skulle kontrollera fryspunkten på kylvattnet upptäckte jag att det var en grå sörja i expantionskärlet. Det känns som det är olja. Min fråga är om det är någon som har en aning om hur det har kommit dit. Det ligger och flyter som ett lock på glykolen. Glykolen är lite grumlig. Motorn jag har är en MD 21b, båten är en Maxim 26. Har inte haft några problem med kylningen i övrigt. Årsmodellen är -80, för två år sen renoverades toppen byte av packningar. Var kan man få tag i reservdelar? Eller ska man satsa på någon annan motor. Är det någon som har erfarenhet av motorbyte i en Maxim 26?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 November , 2006 byttes alla sträckbultarna vid packningsbytet? Annars byt packning och bult denna gång. oljekyl kolla ev vatten intrång. Är det bara mycket lite olja i vatten så kan de ha andra orsaker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla Postad 21 November , 2006 Hej Vilka är sträckbultarna? Håller på med en MD21 själv tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eulalia1 0 Postad 21 November , 2006 vet ej om sträckbultarna byttes. Vad är det ? Vad kan dom andra orsakerna vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 November , 2006 på bilsidan så har xd2t modellen efter md21 sträckbult som topplocksbult dessa dras till visst moment och fjädrar efter lite. stäckbult känns ofta igen med att de innan skallen avsmalnar något, används bara en gång, nästa gång de används har de förlorat elastisititen och efterstäcker inget. bultsatsen kostar inte mycket hör på närmsta renoveringsfirma. tips: se även till att gängorna i blocket är helt rena och urblåsta så inget skräp eller tröga gängor påverkar momentet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla Postad 21 November , 2006 hej Jag misstänkte att det var dom. Mina är avsmalnande. Men dom e många o långa och inte minst dom är till en Volvo Hua mej det känns inte billigt. Men det låter logiskt som du skriver Tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla Postad 21 November , 2006 Hej igen Inte min mening att bryta in med frågor,tänkte inte mej för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 November , 2006 Hade tidigare en xd2t och fuskrenoverade den i bilen tror jag gav 300:- för samtliga bult. biligast att beställa hos vanlig motorrenoverare ang dessa peugoter har ni små sprickor i topparna vilket nästan är orginal oroa er inte peugoterna går ofta lika bra ändå, är sprickorna riktigt stora kör med öppet kylsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reimars 0 Postad 21 November , 2006 Landkrabban är av den åsikten att oljekylaren är felaktig.Om topplockspackningen fuskar märker du det med kompression i tryckkärlet eller vätskeförlust.Om faktiskt oljekylaren är 26 år gammal har du sluppit billigt undan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antirakan 0 Postad 21 November , 2006 jomenvisst det låter troligt med oljekylet men en toppackning som börjar ge sig vid oljehålen kan nog få in en del olja i vattnet, Lite större V motorer kunde ibland spricka nere i lyftar galleriet inget vatten kom i oljan med kylarvattnet geggade igen sig med olja, snålrenoveringen var då lite yes diskmedel som bröt ytspänningen i vattnet och oljeklumparna höll sig upplösta, åkte själv 390 i 5-6 år på detta sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 21 November , 2006 Är det din maxim på bilden?? Känner igen kortet från en annons från blocket för ett tag sen... Har du ny köpt den eller inte fått sälja?? Det är fina båtar det där,funderar på en sån jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser