Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Eulalia1

Vad ska jag göra???????

Rekommendera Poster


När jag idag skulle kontrollera fryspunkten på kylvattnet upptäckte jag att det var en grå sörja i expantionskärlet. Det känns som det är olja. Min fråga är om det är någon som har en aning om hur det har kommit dit. Det ligger och flyter som ett lock på glykolen. Glykolen är lite grumlig. Motorn jag har är en MD 21b, båten är en Maxim 26. Har inte haft några problem med kylningen i övrigt. Årsmodellen är -80, för två år sen renoverades toppen byte av packningar. Var kan man få tag i reservdelar? Eller ska man satsa på någon annan motor. Är det någon som har erfarenhet av motorbyte i en Maxim 26?.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

byttes alla sträckbultarna vid packningsbytet? Annars byt packning och bult denna gång.  oljekyl kolla ev vatten intrång.  Är det bara mycket lite olja i vatten så kan de ha andra orsaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla

Hej

 

Vilka är sträckbultarna?

 

Håller på med en MD21 själv

 

 

tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet ej om sträckbultarna byttes. Vad är det ? Vad kan dom andra orsakerna vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

på bilsidan så har xd2t modellen efter md21 sträckbult som topplocksbult dessa dras till visst moment och fjädrar efter lite. stäckbult känns ofta igen med att de innan skallen avsmalnar något, används bara en gång, nästa gång de används har de förlorat elastisititen och efterstäcker inget. bultsatsen kostar inte mycket hör på närmsta renoveringsfirma.

 

tips: se även till att gängorna i blocket är helt rena och urblåsta så inget skräp eller tröga gängor påverkar momentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla

hej

 

Jag misstänkte att det var dom. Mina är avsmalnande. Men dom e många o långa och inte minst dom är till en Volvo Hua mej det känns inte billigt.

Men det låter logiskt som du skriver

 

Tackar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla

Hej igen

Inte min mening att bryta in med frågor,tänkte inte mej för.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Hade tidigare en xd2t och fuskrenoverade den i bilen tror jag gav 300:- för samtliga bult.  biligast att beställa hos vanlig motorrenoverare ang dessa peugoter har ni små sprickor i topparna vilket nästan är orginal oroa er inte peugoterna går ofta lika bra ändå, är sprickorna riktigt stora kör med öppet kylsystem.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Landkrabban är av den åsikten att oljekylaren är felaktig.Om topplockspackningen fuskar märker du det med kompression i tryckkärlet eller vätskeförlust.Om faktiskt oljekylaren är 26 år gammal har du sluppit billigt undan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jomenvisst det låter troligt med oljekylet men en toppackning som börjar ge sig vid oljehålen kan nog få in en del olja i vattnet, Lite större V motorer kunde ibland spricka nere i lyftar galleriet inget vatten kom i oljan med kylarvattnet geggade igen sig med olja, snålrenoveringen var då lite yes diskmedel som bröt ytspänningen i vattnet och oljeklumparna höll sig upplösta, åkte själv 390 i 5-6 år på detta sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det din maxim på bilden??

Känner igen kortet från en annons från blocket för ett tag sen...

Har du ny köpt den eller inte fått sälja??

Det är fina båtar det där,funderar på en sån jag...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...