thomasd 0 Postad 21 November , 2006 på den aluminium båt jag köpt, så har tidigare ägaren satt fast trimplanet med vanliga järnskruv. hur är det möjligt att dessa har kunnat rosta då aluminium står lägre ner i metallers e-potential. aluminiumet borde ju enligt mig fungera som offeranod och järnet borde ju då inte rosta... ska i vilket fall som helst byta till rostfria skruvar MVH Thomas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 21 November , 2006 Hej sätt dit en syrafast rostfri genomgående bult, eventuellt med isolerande keramisk fett. Lycka till Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 21 November , 2006 Om det vore så väl att en offeranod skulle förhindra rost så skulle inte jag behövt köpa ny bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antirakan 0 Postad 21 November , 2006 Ta nu rostfritt och inte zinkat för då ställer du till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 November , 2006 Fastnar gör skruven ändå i aluminium. Men snyggare och hllbarare med en blank rostfri skruv än en brun. Aluminiumoxiden nyper fast rostfritt och sitter som urberget efter några år. Får värmas loss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 22 November , 2006 Det är väl så att aluminiumet iofs är oädlare, men vid oxideringen bildas aluminiumoxid som är stabilt och extremt hårt. På så sätt skyddar aluminumet sig själv. Järnoxiden (rosten) är ju tyvärr porös och mjuk så den processen stoppar inte sig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fishermansfriend 0 Postad 22 November , 2006 nita fast med en alunit????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ttr03001 0 Postad 8 December , 2006 Skarpsinnigt tänkt. Det gläder mig att det finns människor som försöker se en vetenskaplig förklaring till vad som händer. I det här fallet funkar dock inte riktigt det tänket. E- potentialen spelar ju jättestor roll när man räknar på åt vilket håll de galvaniska strömmarna går men faktum är att om du monterar stålskruvar utomhus så rostar de var de än sitter. Detta beror på att stålet oxiderar i alla miljöer där syre och lite fukt finns. Rostfritt fungerar bra, men man kan ändå få lite vit oxid mellan materialen beroende på att rostfritt är en stållegering som innehåller både kiesel, nickel och mangan. Aluminiumskruvar vore bäst. Hälsningar Thomas (Fysiklärare) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 December , 2006 aluskruv har ingen vidare hållfasthet kanske inte så kul om de släpper när då är ute och åker sitter de under vattenlinjen blir det ju lite blöt. ta geomgående rf kolla med magneten så det inte någon biltema kvalite annars går det bra i kraftigare alu där man inte kommer åt för genomgående att sätta popmuter och sen en rf bult lägger du sen lite limma täta och limar övriga anliggninsytor då sitter det som berg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 8 December , 2006 det finns aluskruv som är behandlad så att dem är nästan lika starkt som vanliga skruv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 December , 2006 bra då lärde man sig något nytt men tänker jag efter så gjöt vi selumin på ett gjuteri jag gjorde ett år på och minns jag rätt så gick den legeringen bra att härda eller så var det beta. Tänkte du som är i branchen bygger jänkarna sina pontonbåtar i ej saltvattenbeständgt, har en bekant som handlat en anfrätt jänkebåt billigt skulle till och med vara några hål i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 9 December , 2006 jag tror inte att det är marinalu , jag har byggt om en sånt med rullstol ramp till Pataholms segelklubb och tyckte att den inte var för saltvatten bruk men den fungera fortfarende och den har ligat minst 4 år i saltvatten mvh Herman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser