thompis 0 Postad 21 November , 2006 Hallå båtägare och fritidsfiskare! Jag har just köpt en båt ( trailer och motor). Båten påstods vara en Ryds, men det verkar inte vara så. Nå´ n gissar på Koster 46:a och nå´ n trodde på Jofa. Jag har ingen aning. Vet du??? Om du vet/tror nå´ t, blir jag glad! P.s Jag kallar den Höllvikaren för att jag köpte den där! Tack på förhand! Alias TK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 21 November , 2006 Hur stor är den? längd och bredd. Gör det hela lite lättare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 21 November , 2006 Den liknar Smögen 45. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=41535 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thompis 0 Postad 22 November , 2006 Höllvikaren är 465 lång och 185 bred tror jag! Alias TK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thompis 0 Postad 22 November , 2006 OK, tack, Smögen 45 tror du! Hm...vem tillverkar sådana? Jag försöker komma på vad det är för båt, för att jag skall försöka hitta en toftlucka som saknas till mittoften... Alias TK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uler41 0 Postad 22 November , 2006 En bild på hur båten ser ut inuti skulle underlätta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 22 November , 2006 Lägg gärna in en bild från insidan, om det finns. Jag tänker annars på Uttern 465. Men det är svårt att se. Bakdelen ser i alla fall ut som på Uttern. Den har även en mitt-toft med förvarings-fack. Men den är 1,65 bred.Du kan kolla gamla broshyrer på www.uttern.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thompis 0 Postad 22 November , 2006 Tack för alla tips, önskemål och synpunkter på båten Tyvärr ligger den upp och ned, nere i hamnen, så om jag inte skall lägga mig på rygg (magen är i vägen) så blir det ingen bild av innanmätet, nu i alla fall. Skall kolla Utterns båtar! Tack så länge! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thompis 0 Postad 23 November , 2006 Du Wille! Liknar en Smögen 45:a skriver du. Var tillverkas/des de? Om jag hittar firman som gör en viss typ av båt, kanske de som jobbar där, känner igen båttypen. Jag har mailat flera tillverkare, men ännu inget napp. Väntar på svar från Uttern. Kollade deras gamla broschyrer (imponerande)...och hittade väl...en eller två modeller som kanske liknade min båt...men...nja...jag vet inte. Knepigt det här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 24 November , 2006 Gissar på att rören är till för att dränera ut vatten från bakre stuvfacket. Vattnet i båten ska väl samlas upp i ösbrunnen, antar jag. Den uttern jag tänkte på finns här: UTTERN 465 -72 Obs att den främre mitt-toften såldes som tillbehör om jag tolkar texten rätt. Båten höjer sig förut och ser ut att ha låga fribord. Din båt står ju på trailer så det är lite svårt att se... Vad tror du, är den lik? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thompis 0 Postad 27 November , 2006 Hörrudu Knoparn! Den ser faktiskt väldigt lik ut, med mittoften ganska långt bak precis som på min. Killen som sålde den, angav 470 - 185 cm, men jag har faktiskt inte mätt själv. En person på Tackel & Tåg i Ystad såg bilden och menade att den absolut inte kan vara 185 cm bred. Här måste mätas!!! :-) Men generellt gjorde jag ett mkt bra köp, oavsett en del felaktiga angivelser. Fin båt, bra trailer 9,9 Yamaha, för 14000:- Här skall fiskas öring till våren!! Tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 27 November , 2006 Kanon, återkom gärna med svar när du mätt upp den. Låter som om du gjort en bra affär, du kan nog säga att du fick trailern med på köpet. Är det en Uttern så har du fått en kvalitets båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 November , 2006 Det ser ut som en Smögen 45 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=41535&highlight=Smögen 45 eller Koster 46. Enligt en uppgift ang ett sjöfynd på http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____3573.aspx Vit plasteka Smögen 45 4,70 x 1,90 m. Jag trodde den var 4,5 m Smögen 45;an tillverkades av OSMAB på Smögen (Olsson och söner). Varvet gick i konkurs för ett antal år sen. Smögens marin (ingen koppling till OSMAB) driver idag verksamhet i lokalerna. Jag vinterförvarar min båt på en Marina i Kungshamn. Innehavaren var en av sönerna i OSMAB, dock inte delägare vid konkursen. Jag skall höra med honom om det exakta måttet på smögen 45;an och om han vet var formarna tog vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thompis 0 Postad 4 December , 2006 Uppgifter på vad är det för båt?! Där, på en liten plåtbricka står följande: 465 0181 12 5 Vilket, till 99% kan tydas: 465 Uttern 0181 -tidigt 70-tal (Mkt bra skick för en så gammal båt, även om den är ommålad!!!) 12 står för max hästkrafter på motor och 5 för max 5 personer! Så mysteriet är löst! Tack ändå, för alla tips och försök att lösa gåtan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser