Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
fotogen

Backproblem, bild

Rekommendera Poster


   Hejsan, jag har lite problem med backen på min Yamaha 30hk -85. När jag försöker lägga in backen så hörs det ett fruktansvärt oljud från motorn, det låter som ett rejäla klunkar, inte som man lägger i en växel utan att frikoppla, utan grövre hack.

Segar jag med backen så låter det riktigt illa, men om jag slänger i backen så fungerar det bättre. Nån som har något förslag vad det kan vara.


En fråga till...vad kallas den spärren som är på bilden och vad har den för funktion.
mvh david 
 

post-23154-1394234845,4797_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

 

det låter som om backen inte går i riktigt ordentligt, pröva att justera växelföraren. har du reglage eller rorkult på motorn? jag tänker att kanske vajern till fram/back kan vara feljusterad så att backen inte går i riktigt utan kuggar över

 

Spärren är väl till för att man inte skall kunna rycka igång motorn då man har växel i.

 

/henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


tack för svaret, det är reglage men jag har kopplat ur växelwiren för att testa det som du sa, men det var det inte. Det som jag kan tänka mig isåfall är väl att motorn har för hög tomgång. Eller kan man justera växellägerna med detta stag, kan ju vara nåt sånt


Framväxeln är inga problem den går i mjukt och fint.

post-23154-1394234845,617_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

 

jo, det är det staget man kan justera växelläget med, på bilden ser det ut som om det är justerat väldigt långt åt ett håll. den nedre muttern är en låsmutter som ska hålla fast justermuttern ovanför. pröva med att att lossa den nedre och justera tillbaka den långa muttern till typ mitten utav gängorna. pröva sedan växellägena och se om det blev någon skillnad, det är nog ganaka viktigt att fram/back växeln går i ordentligt så att man inte skadar växelhuset vid belastning, hoppas att du förstår vad jag menar, typ så att det går att köra men att växeln ligger halvt i är inte bra för växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

    Okej tack så jätte mycket för infon,jag håller på att renovera upp motorn för tillfälligt så det tar ett tag innan jag har fått på den igen. Och förhoppningsvis är det en sån enkel sak, inte roligt om växelhuset skulle ryka...usch.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...