Seven 0 Postad 20 November , 2006 I somras köpte vi en Ryds 20DC årsmodell 2003 (privat). Jag har i år själv anlitat en auktoriserad Mercruisermekaniker för att utföra service och konservering av båten den 17e november 2006. Servicefirman kontaktade mig efter utförd service men gav även lite tråkig information. Enligt dom så har motorn inte blivit korrekt linjerad i samband med föregående service och hänger således snett. Följden har blivit att lagret i akterspegeln samt drivaxeln mellan motor och drev har tagit skada (överhettning). Även gummidämparna i motorn har troligtvis tagit stryk. Detta kommer att bli kostsamt att reparera (12.000-15.000 kr) eftersom motorn måste lyftas ur båten för åtgärd. Avslutningsvis har även fel anoder monterats på riggen vilket har gjort att powertrimen inte har funkat som den ska (riggen går inte att tilta in helt). Jag har tidigare verifierat att båten blivit servad varje säsong (bekräftat vid samtal med den förra servicefirman). Vad tycker ni man ska/kan göra? Har någon varit med om något liknande? Om man kan påvisa att föregående service ej blivit korrekt utförd och detta lett till skada - finns det någon garanti eller försäkring som gäller? Tacksam för synpunkter eller åtminstone moraliskt stöd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 21 November , 2006 Står det något i några papper, kvitton, servicemanualer ?? Det är ju skillnad på moraliskt ansvar och vad juridiken säger, tyvärr. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 21 November , 2006 Står det i servicen att linjering motor/drev ska justeras, annars har du väll inget alls att gå på, kan ha suttit snett sedan ny... Har det kontrolerats, och anmärkts, kanske ägaren nekat åtgärd osv. Se på bilservice, bromsar kontrolleras men byte ingår inte..... Trist, men kan vara svårt att bråka om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser