Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
7anne

Det blev en Ockelbo B16, men har frågor...

Rekommendera Poster

Kom över en b16 häromdan, tror att jag gjorde en rätt bra affär trotts en del att fixa. Skrov och akterspegel verkar vara helt OK men durken är ganska mjuk, (är dom bara så el, är det fukt?) även flytellementen som sittar på BB och SB sida i aktern är mjuka. Luckan till stuvutrymmet i aktern och den över den fasta tanken är kass. Luckorna är ju enkla att fixa, ska klura ut ngt, sätt så att vatten dräneras från stuvfackslucka och inte läcker in i stuvfacket. Har ni ngt, tips på hur man fixar det andra på ett hyfsat enkelt sätt. El ska man strunta i det?

Fuderar på att täta luckan över tanken (finns ingen tank längre) och modifiera durken till självläns då den verkar tillräkligt hög i förhållande till vattenlinjen...

Kom gärna med tips, ngn, mer som har mjuk durk, och vad har isf, ni gjort åt det... Det blev pengar över till en del, rep, arbete :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det pallar inte jag, då får det hellre va som det är. Eller kapar jag bort skitet och lägger durkaluminium... Kom gärna med fler tips... Är detta vanligt på Ockelbo?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Jag har också en B16 där jag gjort rätt mycket... Jag fick fixa akterspegeln då den var mjuk. Min durk sågade jag ut såsom utternägaren också gjort, men istället för plywood så gjorde jag en ny durk i plast med diwinycell! Ett jättejobb men det blev bra!

Även min toft där fram var mjuk eftersom sandwichen hade delat på sig. Detta gjorde jag om. Kommer aldrig, aldrig att göra nåt liknande igen!

Se till att den håller och att det inte är så blött i durken så att det frostspränger på vintern. Har du kanske båten inne så är det ju inga problem. Durken på ockelbon ligger i steglisten vilket innebär att om den är blöt och fryser så kommer steglisten att spricka. Dett händer även om durken är blöt mitt på och någorlunda torr längs med kanterna! Håll koll på steglisterna från utsidan och slipa ner bottenfärgen lite lätt och kolla. Har du mycket krackeleringar i gelcoaten längs med dessa så kan jag slå vad om att det läcker lite den här vägen, inte mycket men i alla fall. Det innebär i så fall att vatten samlas i V-formningen och kan ställa till ännu mer problem om det inte åtgärdas!

Slutsats! Har du problem med steglisten = Hyr frostfri vinterplats. Har du bara problem med litye mjuk durk = Skit i det och kör!

-ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipsen...

Har efter lite nogrannare koll konstaterat att det inte var så farligt som det först verkade. Kommer bara att byta ut luckorna till stuvutrymmet i aktern samt den över tanken.

Durken på ockelbon ligger i steglisten vilket innebär att om den är blöt och fryser så kommer steglisten att spricka. Dett händer även om durken är blöt mitt på och någorlunda torr längs med kanterna

Detta hajar jag inte riktigt. Vad jag kan se är durken en helt egen sektion som bara är nersänkt i skrovet. hur menar du att skador på durken ska påverka skrovet? Förklara gärna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen och god fortsättning!

Durken är en egen sektion som, när båten byggdes lades på plats efter att 2 st skott laminerats i botten! På B16 har du ju två längsgående steglister på varje sida. Alltså de långa fenorna som syns från utsidan. Dessa är inte påbyggda utanpå skrovet utan på insidan blir det ju ett V. Detta ser du ju aldrig när durken ligger på plats men vid tillverkningen så la man durken i det översta v:et på båda sidorna. Smart och stabilt, om det hade varit så att durken gjorts i ett material som inte suger vatten! Detta innebär att om du har vatten i plywooddurken och detta fryser så expanderar durken något, inte mycket , men fullt tillräckligt för att trycka skrovet i sideled och knäcka i just steglisterna.

På detta sätt läckte min båt sådär en 2-3 liter per dygn. Det var små sprickor som inte såg allvarliga ut men det gjorde att det läckte!

Ta en titt på steglisterna utifrån och ser de fina ut behvöer du ju inte oroa dig. Hoppas att du förstår vad jag menar. Hör av dig igen om du har fler frågor!

-ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK Jag tror att jag förstår hur du menar. Ska kolla min im, då jag har för mej att det är distans mellan skrovsidan och durksektionen. Kan det skilja på årsmoddeller? vad har du för årsmod, på din?. Berätta gärna mer om den då jag bara har kunnat göra en kortare testrunda. Vad har du för motor, march och topp-fart med den, hur är planingströsklen, förbättringar att rekomendera mm, mm...???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan säkert skilja mellan olika årsmodeller. Jag vet att formarna köptes och såldes ett par gånger och därmed även små modifikationsändringar genom åren! Jag har en Tohatsu insprutning TLDI 50 HK vilket fungerar mycket bra. Maxfart plattvatten med endast mig själv är 34 knop. Planingströskeln är låg. Kan köra drygt 10 knop och plana! Dock så är det jobbigt att den drar mycket svall i farten 5-6 knop.

Vet faktiskt inte vilka förbättringar jag kan tipsa dig om förutom att byta blöta material mot torra! Det är bara att köra. Enligt mig som haft en del styrpulpetare är det ett överlägset skrov när det går lite sjö och så!

Jag är nöjd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter bra.. Var ute efter en som är sjötålig, sökte båtar med djupt v-skrov, bra stäv som slår ut stänk mm, då jag ska nyttja den i hanöbukten där vi har kort krabb sjö... Köpte denna otestad då jag läst mycket gott om dess sjöegenskaper, så det får bli upp till bevis om ngn, månad...

Det du skriver stämmer bra med det jag märkte på min lilla runda. Har en 70 hk motor, med den gräver den ner sej ganska rejält innan planing, men kom snabbt upp i plan,(råstark motor) fick känsla av att den var lite framtung i hög hastighet trots att jag tiltade ut motorn max. iofs, var den helt olastad och väldigt lite soppa. Den lättade helt ett par gånger (var ca:1m kort sjö) men landade förvånansvärt mjukt, märkte att den låg kvar i plan ner till låga farter, under 15 knop. Fick inte mer än ca: 35 knop på GPS:en men förutsättningarna var inget vidare för fartprov :)

Mina planer på förbättringar är: Flytta batteri till babordsidan för bättre viktfördelning och komplettera med ett extra, lägga in två 25l en 12l tankar under durken, får precis plats. En rejäl länspump vid skottet i tankutrymmet, plugga det skottet samt mont, en länspump i kölsvinet längst bak i aktern. Detta för att få ett torrt och rent stuvutrymme i aktern. Mont, badplattform med stege på akterns styrbordsida. Motorfäste för trollingmotor på akterns babordsida. Byta stufacksluckan i aktern och försöka komma på en bra lösning för att få den tät mot regnvatten (vilket den inte är i dag). Hur beter den sej vid sidovind, lägger den sej mycket?

Tackar på förhand, kul att komma i kontakt med ngn, som har likadan båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vi sålde vår Ockelbo B16 i somras efter fyra år och köpte vattenhusvagn med V8 14.gif\. Ockelbon var överlägsen alla styrpulpetbåtar jag har åkt i/umgåtts med i lite grövre sjö - den har en suverän skrovform. Vår båt hade självläns (slang från en uppsamlingsränna längst bak i sittbrunnen till akterspegeln) och en länspump i bakre styvutrymmet med en slang som gick ut genom skrovsidan. Det gjorde att den kunde ligga öppen i regn och rusk.

Förra ägaren höll dock på att sänka båten när en bälg till styr- och gasreglagen sprack och sjön låg på från aktern. Kolla alltså konditionen på dessa bälgar!

Grattis till båtvalet - jag tror att du kommer bli kanonnöjd!

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite uppdate...

Är helnöjd med båtens sjöegenskaper. Har bytt teleflexstyrningen tii mycket kraftigare då den gamla nog var avsedd för typ 20 hästare, vilken skilnad, nu styr man med fingret. Innan höll man på att vrida sönder hela pulpeten... :)

Bytt luckorna i durken och till stuvfacket i aktern till aluminiumluckor. mont, varvräknare (ej inkopplad ännu). mont ekololod, GPS, länspump och fixat till elen...

Är lite missnöjd med toppfarten (ca 30-33 knop) men har märkt att motorn måste vara för lågt monterad då jag kan tillta upp den hur mycket som helst utan att den släpper så den ska hissas minst en tum och det borde göra en del på topfarten. Håller just nu på med lagerbyte på vagnen som följde med sen ska den typas om till eu-vagn då bromseriet var helt slut...

Det som väntar är en liten badbrygga som ska monteras, badstege samt larm med rörelsevakt...

Skippar motorfästet då stormotorn går otroligt bra på låga varv, surar inte igen som jag annars är van vid, så det får duga tills vidare med den...

Den blir inte vacker, men bra då jag har den som bruksbåt, och förhoppningsvis inte är stöldbegärlig. Ju risigare den ser ut desto bättre :))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...