CalleD 1 Postad 20 November , 2006 Hej! Är det någon på forumet som har erfarenhet av Mareflex press som finns hos Erlandsons. Verkar som ett bra pris, men hur är kvalitén? Vill ju inte att den ska falla i bitar efter första vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 20 November , 2006 ska du ha en bra presenning så ska du satsa på monarflex eller en riktig jonseredspresenning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 20 November , 2006 I vår kan jag säga mer :-) Har satt en Mareflex från Bryggan på båten. Men som sagt, Monarflex är bättre. Framförallt öljetterna som är stora gummiplattor med hål i. Har en hemma som hållt säkert tio år i trädgården. http://www.press-son.com/produkter/presenningar.4.b307f0f6fc1205987fff2859.html Här ser du öljetterna på Mareflex. http://www.bryggan.nu/1sidan/2006/host06.pdf Använde för övrigt en riktigt fet pvc-press på min första båt (Mälar 22:an). http://hemsidor.torget.se/users/t/Tufem/bilder/huset.jpg Och visst är de bra när de ligger på plats. Men de är vansinnigt otympliga att handskas med. Så där blev det dubbla japanpressar sista åren. Inbillar mig att det blir mindre kondens under dubbla pressar också. Bifogar också en bild på hur båtHUSen ser ut i Örebro.. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 20 November , 2006 Ja, denna fråga brottades jag med för en månad sedan. Mare eller Monar? Gick runt på varvet och spånade. Har för mig att Mare gick på 900:- och Monar 1800:- Nu får vi se om den håller dubbla tiden... Viktigt är dock dock att inga vassa delar skaver. Öljetterna som är betydligt bättre på Monar och jag inte sen någon som gått sänder, dock hände de på Mare i vinden för några veckor sedan. Har tidigare använt lättviktpress och de håller ju iallafall 3-5 år om båten inte är allför utsatt. Viktigt är att ha gummiremmar eller dunkar så att inga ryck uppstår i täckningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 20 November , 2006 Tack för alla tips. Budgeten tillåter nog endast Mareflex just nu. Det får bli en sån imorrn eftersom de har rea på dem. Ska försöka förstärka hörnen och öljetterna på egen hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 Januari , 2007 Och hur har den hållit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 28 Januari , 2007 Har själv en Monarflex för första gången i år.Är nog lite besviken,den var ju rätt dyr.Det bästa vore nog att rulla in båten i bomull innan man använder den,för det får inte finnas något som kan skava,inte ens en bult med runt huvud.....den verkar vara väldigt känslig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 28 Januari , 2007 Har haft mareflexen på plats ett tag nu. Det enda jag kan klaga på är öljetterna. Dessa håller inte riktigt måttet, men jag förstärkte upp dem på egen hand, och efter det har de hållt. Med hänsyn till priset (6x8m, 595:- ), så är jag nöjd med denna press. Grannen köpte en ny japanpress med samma mått för 299:-, och den är det bara sopor kvar av nu. Om detta beror på handhavandefel eller brister i kvalité, skall jag låta vara osagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 28 Januari , 2007 Köpte en mareflex press i höstas 8x12 Förutom dom kassa öljetterna så har den spruckit i toppen över nockröret på mitten? Har en Press & Son ställning. Kan väl kanske skyllas på den blåsiga hösten och vintern vi haft och båten ligger väldigt öppet och dåligt vindskyddad. Och vilket hel.. det var att få upp den.Stor och tung. Fördelen som jag ser det är att den släpper in mycke ljus så man kan pula och mecka utan ficklampa. Nästa gång blir det nog två i mindre format J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 Januari , 2007 Köpte nämligen en själv och kan konstatera att det var ett dåligt köp, vet inte om det var just mareflex, men det var seasea dyraste lättviktare 240g/m2.5x7m för 795:-, köpte 2 sådana. På den har det kommit små häl på massor av ställen där den har varit vikt i förpackningen. Bara att kasta över en lågprisare från typ Biltema över alltihop, det kanske går åt ett par innan sjösättning, och satsa på PVC till nästa säsong, fast då 3 mindre, annars måste man väl ha lyftkran. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 29 Januari , 2007 Det enda tråkiga med en vävd PVC-press, är ju priset. Vill också ha en sån egentligen, men jag är för snål. Man får väl se till våren hur mycket som är kvar av mareflexen... Ska kika runt på surplusföretagen efter kronans gamla rejäla pressar. ÖoB sålde ju ut sånna tidigare, men hade för dyra priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 30 Januari , 2007 Vik den rätt från början och dra upp den... Här är mitt projekt http://www.baylinerownersclub.org/gallery/Winterstorage Ställningen sitter fast i trailern men är självklart löstagbar med några enkla handtag. /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 Januari , 2007 Problemet är att den går sönder där den har varit vikt från affären, uppsättningnen över ställningen har skett efter konstens alla regler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 30 Januari , 2007 Tyvärr är det nog många båtägare som efter den här vinter kommer att ångra att de inte köpte en dyrare presenning från början. Det har nog gått åt både en och två stycken billiga pressar i stormarna som varit. Tillhör själv den kategorin som fått byta i vinter eftersom den jag hade blåste sönder. Skall se vad som går att få tag på till nästa år. Det verkar dock som om den svagaste detaljen i alla pressar är öljetterna, kan där varmt rekommendera extra öljetter som Clas Ohlson säljer dessa är verkligen bra. Har även sett att Clas Ohlson säljer kapellstroppar till lastbilskapell samt släpvagnskapell detta kanske kunde vara något till nästa år för att minska belastningen på öljetterna. När man knyter med enbart snöre så blir det lätt för stumt när vinden friskar och det sliter en hel del. Finns det någon som har något annat bra förslag? Man kan ju hänga dunkar så att man också slipper rycket som uppstår vid kraftig vind. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 30 Januari , 2007 Hade 650g/m2 presenning till förra båten, när jag bytte båt köpte jag en Mareflex 6 x 8 meter, höll bra förra vintern och som sagt tidigare, varmt och skönt och ljust att pula i växthuset på våren. I höst (andra säsongen för presenningen) hade den några små hål som lagades. Hela byggställningen är täckt av liggunderlag på alla ytor som presenningen ligger på, inkl överliggare och grabbräcken. Vid stormen för några veckor sedan slets hela presenningen i smulor . Öljetterna på Mareflex är helt klart den svaga punkten. Var nere i hamnen och räddade det som kunde räddas hela ställningen och allt höll på att blåsa åt h-e då det blåste 34 m/s, inget roligt väder att jobba med presenning. Dagen efter la jag på en 650-grammare med kapellstroppar av gummi. I vår blir det till att ta fram sladdlampan och jobba i mörkret under presenningen igen.... Om man lägger ihop kostnaden för landhyra plus byggmaterial plus presenning per år så kanske det lönar sig att hyra plats i en lada av en bonde. Man blir ju onekligen lite trött på vädret... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 31 Januari , 2007 Hej! Vet att lättpressarna lätt går sönder där de blivit vikta.... menade bara att för att lättare få upp en pvc-press så är det klokt att vika den så att den lätt faller ut på rätt sätt. Har själv en vit sådan som är en PITA att få upp.. mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 31 Januari , 2007 Då fattar jag vad du menar, satsar nog på PVC till nästa vinter, blir nog inte dyrare i längden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Januari , 2007 Ju tyngre dess bättre. En tyngre presenning rör sig mindre, slits därmed mindre och har större slitmån (tjocklek). En riktigt tung presenning håller nog 10-20 ggr så länge som en lättviktsdito. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sotarn 0 Postad 31 Januari , 2007 Även de billiga skitpressarna håller rätt så bra om man ser till att de inte får röra sig för mycket eller nötas mot skarpa kanter. Att vara frikostig med enklaste stortens polyersterrep kors och tvärs över taket tillsammans med antingen elastiska stroppar eller dunkar i öljetterna har fungerat för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser