Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Lilleolov

Mitt kabin, sportig och rymlig med skjutdörrar bak?

Rekommendera Poster

Hejsan, jag är ny på forumet och nu skulle jag vilja ha lite hjälp av er inför nästa båtköp.

Erfarenheter som jag vill båten skall ha:  Mitt kabin med skjutdörrar bak U-soffa ute bak med bord Minst fyra säten inuti kabinen Ståhöjd i kabinen Sovkoj för minst 2 personer Toalett och kök (Disko med havs/färskvatten)

Minst 30 knop, gärna inombordare med stor badbrygga Stor och rymlig inuti, men annars inget krav på storlek dvs. fot etc.

Jag bifogar en bild för att förmedla bilden jag har i mitt huvud, den är inte exakt men ni ser helheten. 
 Hoppas vekligen jag får hjälp i båthavet att hitta en passande båt.
/Patrik 

post-23144-1394234845,151_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas ingen blev irriterad av den gryniga texten, jag trodde jag gjorde en punktlista.

Här kommer en bättre förklaring av egenskaperna.

Mitt kabin med skjutdörrar bak.

U-soffa ute bak med bord.

Minst fyra säten inuti kabinen.

Ståhöjd i kabinen.

Sovkoj för minst 2 personer.

Toalett och kök (Disko med havs/färskvatten).

Minst 30 knop, gärna inombordare med stor badbrygga. 
Stor och rymlig inuti, men annars inget krav på storlek dvs. fot etc.

Bella 26, var jätte fin, va kul att det jag önskar mig finns! Men fler båtar måste det finnas. Fler förslag! (P.S Ska åka och titta på en bella 26 senare i veckan D.S) men vill ändå har mer båt förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara ett tips, se till att den har enorm självläns till fördäckt... Slår en våg över så är det kört... Har haft MC och nu med lite eftertanke kommer jag inte att skaffa det igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan även tilläga att jag är småbarns förälder, satt jag kommer nog inte sikta på att åka i hög sjö, men allt kan hända.

Kan även tilläga att vattensporter är kul, inte för att det är det som båten skall vara till för, men mellan öarna när man ändå ska nånstans så skulle det vara trevligt med en vattenskidåkare bak.

Skulle också vilja ha mer tips på flera båtar.

Kan också lägga mer vikt på vissa saker, ute platsen skall vara rymlig, och gärna badbryggan får vara i största laget.
Sen om ni undrar något så fråga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka mått har du tänkt dej och menar du minst 30 knop i topp el, marshfart...

Vi har en Bayliner 2556 och den toppar nästan 30 knop (20-22 marsh) men den är ju inte ngn, höjadare att åka skidor efter, törstig mm...

Annars är jag helnöjd med den. Stort akterdäck som man kan inreda som man vill, liten flybridge så att även jag kan sitta ute och köra fina dagar, en suverän cabin med rejält pentry och väldigt ombonad vid dåligt väder, Rejäla skarndäck så det är lätt att ta sej i lande både från för och akter. Tål en hel del sjö med... Otroligt mycket båt för pengarna. Skulle nog råda dej att kika på amerikanska båtar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
U-soffa ute bak med bord, har jag ju inte men desto större soldäck och liggplatser finns för fler än 2, barnvänlig och flatbottnad och nästan omöjlig att få att gunga. Vattenlekar går nog bra toppar över 30 sträcket och planar lätt med last har visserligen bara provat med 6 pers men det var ingen störe skillnad från ensamkörning.  Men den är för ful för dig men vill bara tipsa om att hålla ögonen öppna för udda lösningar.  slår du husbåt så finns ytterliggare någon annorlunda båt på blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu är faktiskt den noska NB 870T favoriten, och efter det så kommer Bella 26 sen Arvor´ en och sisst Targa 23.1 tack vare prislappen, eller är jag ute och cyklar? Vad är priserna för dom här båtarna.
Hittar inte riktigt någån svensk prislapp på dom.
Va kul att ni engagerar er!
Med 30 knop menar jag att jag vill att den ska kunna toppa minst 30 men gärna mer, march farten ska väll ligga runt 24-27 knop  Och längd.. längden på båten spelar lite med prislappen, jag vet inte riktigt var jag vill lägga mig i pris men runt där dom här båtarna ligger tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Det är klart att den är dyr! Allt från Norge är dyrt.8.gif\

Men den håller mycket hög klass, och troligen är 2-handsvärdet högre än annat oxå.

Svenska CR yachts som tillverkar CB 365 bl,a hade en drive med just NB för ett par år sedan utefter västkusten.

Arvor 250 ligger på 633,200:- Kanske ett bättre alternativ?

Den har f,ö rak axel så man slipper drevet. Kanske inte lika välutrustad som en NB eller Bella?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kan det här vara nåt? För liten?

http://www.blocket.se/vi/8698795.htm?ca=7_s

http://www.marino.fi/marino/index/page/veneet/lang/swe/boat/rocca.html

Finns även ett test på denna båt i Båtnytt 2005 nr 3 och Båtnytt 2006 nr 6 där den fick fin kritik.

Problemet med denna båt kan bli kojen i salongen som bara är 150x90 cm, kojerna i ruffen är dock fullängdskojer 200 cm.

Eller en Aquador 26 HT kanske?

http://www.aquadorboats-com.tx.fi/service.cntum?pageId=103034&showPictures=true

Kolla på deras 360 grader Interior Image.

Deras 26 C kan ju vara nåt också att kolla närmare på.

Kanske en Yamarin 7400 (74 Cabin) kan funka också:

http://www.blocket.se/vi/9634183.htm?ca=7_s

http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/yamarin/74C.jsp

http://www.yamarin.com/index.cfm?ChangeSetNow=4

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uttern 6000 eller 7000 kanske???. Robusta och stadiga båtar. Inte några fartfantomer, men ändå vettiga båtar med bra utrymmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Köp en Targa! Lite högt pris kanske men värd vart enda öre. Jag har själv varit och byggt Targa båtar här i Finland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle välja Coronet 24 eller 26. Det som skiljer är längden på akterdäck. Högre kvalité får du leta efter, men det är ju inga nya båtar om det är det du söker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...