Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
jorpa

bensinförbrukning/motorstorlek

Rekommendera Poster

Jag har en finnark 505 rekomenderad motorstyrka 60-85 hk.Enligt ett gammalt båttest jag fått tag på så är maxfarten 32 knop och ekonomifarten 25 knop med 65 hk.Om man jämför en 70 hk och en 90 hk motor så förstår jag att 90an drar mer soppa om man maxar. Men om man kör i 25 knop så borde 90an varva mindre än 70an vilken motor drar då minst? någon som har erfarenhet av detta vore tacksam för svar eftersom jag ska köpa ny motor undervintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är anhängare av att köpa en ordentlig motor.

1. Bränsleförbrukningen är beroende av båt och last; hur mycket energi går det åt att knuffa paketet genom vattnet. Rent teoretiskt ska soppaförbrukningen vara samma på en stor och en liten motor för samma båt och last och hastighet.

2. Det är skönt att ha extra kraft att ta till vid motsjö, eller när man har bråttom hem innan regnet. Man behöver inte använda alla hästarna jämt. (Själv brukar jag ligga i 7 knop semesterfart för det mesta.)

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en delta 530 som jag testade dels med en 98års 85hp rak trea Suzuki och en 89års 120hp v-fyra Johnsson. Johnssonmotorn drog faktiskt någon cl mindre. Marginellt, men än då. Båten gick bra med båda motorerna, kanske lite baktung med Johnsson. En 90hp v-fyra skulle ha varait kul att testa. Obs. det är 2-taktare som jag pratar om.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

värt att tänka på kanske om man byter till större motor än vad som är rekommenderat på båten är att försäkringen blir bra dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Verkar inte vara någon större skillnad i soppaförbrukning vad jag förstår. Men jag satsar nog på den större motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...