Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
nboy

Skruv som rostat

Rekommendera Poster

Förra ägaren hade skruvat fast badstegen med en skruv som inte var rostfri. Detta har nu lett till att skruven har rostat ner.

Hur skall man få ur denna skruv nu????Jag har funderat på dosborr, kan det vara en  bra ide???Hur lagar man hålet sen

?????

 

//Nike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har skruven rostat ihop med badstegen eller är den en genomgående bult där muttern har rostat i hop med bulten?

 

Om det är en vanlig skruv så prova att borra ur den. Jag antar att Du redan har provat någon form av rostlösare.

 

 

//Calle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte mycket kvar av skruven mer än det som sitter i skrovet. Det är ingen mutter utan skruven är gängad i skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på dosborr så förmodar jag att det bara är själva bulten kvar.

Ett dosborr ? ok. då blir det ett runt hål och storlek är beroende på storleken på borret och att borra ut den innebär att det blir skador ändå och hur du än gör.

När du lagar så använder du styrenplast och väv.

Fasar som ett V så att du får sluttande kanter.

Gör rent på insidan med aceton och slipa.

Plasta dit några lager med väv som får härda.

Klipp bitar och jobba dig upp från botten av V-slipningen.

När du är nästan uppe vid gelcoaten, så gäller spackling och sedan ytfinish med gelcoat och polermedel.

Finns beskrivet i forumet om du söker. Jag och andra har lagt in bilder och arbetsbeskrivning på detta ämne.

Plasten finns på Biltema i 1 liters burkar och gelcoat också. Färgad gelcoat köper du t.e.x. på www.seasea.nu

 

Mvh/Orven 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag hade liknande problem på förrabåten. Jag slipade ner skruvskallen med en power-fil så att den inte stack ut från skrovet. Sen spacklade jag ovanpå och lade på lite vitfärg. Inget högfinnishjobb, men jag tyckte det spelade mindre roll när skruven satt i vattenlinjen... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag hade en fundering på att du kunde dra ut bullten med en så kallad ( grispick ).

 

Det går ju till som så att du borrar ett hål i bullten och drar i ( grispicken )Den är ju fel gängad så när du drar så går bullten åt rätt håll och du skruvar ut bulten som vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja grispicken har jag oxå haft i min tanke. Frågan är väll bara om skruven är ditsatt på ett korrekt sätt (för utom att den ej är rostfri). Då borde väll skruven vara limmad med epoxy i hålet. Då går det väll inte att skruva ur den???

Jag skull helst vilja kunna skruva tilbaka en rostfri skruv så att jag kan få dit min badbrygga igen. Så alternativet slipa ner och försegla vill jag undvika.

 

//Nike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar.

Det får bli värma och grispick. annars borrar jag. Jag åter kommer med hur det blev...hehe

 

Den skruv som suttit där nu har en m6 gänga som skalle så att man kan dra ditt en mutter när man monterat skruven(undra om nån förstår vad jag menar). På så sätt kan man skruva av aoch på badstegen. ngn som vat var man får tag i rostfria sådana

 

 

//Nike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RF M6 mutter o skruv?? Vilken välsorterad järnhandel som helst. Samt båthandeln.

 

Biltema har också, men om kvalitén på deras RF-prylar är lika som mkt annat, kan man nog utesluta dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det en vanlig pinnskruv man limmar in i skrovet eller skall gängan som skruvas i skrovet vara av träskruvform????

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igbne!

 

Jag hade nog satt en genomgående bult (vagnsbult) med stor bricka (18mm för en M6 t ex)invändigt. Epoxiförslut gängorna och mutter på utsidan, stor bricka samt sika mellan skrov och brickorna.

På detta vis har du en stark fastsättning, bara gänga i glasfiber är att be om ett haveri på sikt.

 

  -Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dumma är att jag inte kommer åt hålet längst ner innifrån, så jag vill helst undvika genomgående!!

 

//Nike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur FAN kan du säga så?Jag har renoverat båtar och använt biltemas rf-skruvar,och det har FAN inte varit nåt problem!Ursäkta språket,men blir så j.....a arg när du inte vet vad du snackar om!!!!!Ta en analys nästa gång.INANN du yttrar dej........nolla.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jojo... e så att jag kan svara på det rostfria från Bil Tema.

 

Köpte 2 vantskruvar till stagen (Göstaken) och den ena rostar, men inte den andra.

Plockade ur samma fack - samma dag.

 

Gångjärn har likaså varierat och är plockade ur samma fack - samma dag.

 

Tillverkaren har tydligen olika legeringar och då kan man tycka att kvaliten är lite dålig med sådana variationer och restrektioner måste ändå finnas vid inköp av rostfritt mtr.l.

 

Skruvar och brickor f.ö inga problem .... konstigt 13.gif\

 

Mvh/Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok många förslag har kommit om din skruv.

 

Grispick är på gott och ont.

 

Kvarvarande skruv ska planas och sedan ska man sikta rätt och inte slinta med borret som kan åsamka ännu större skada att laga.

(Tips vid sådant föfarande... teipa en plåt med ett borrat hål i, som är lika stort som din rostiga skruv).

 

Sedan var det värme och annat.

 

Sedan plasta, eller göm skruven i skrovet med dittan och dattan och kvar i skrovet sitter en järnhög som rostar och har sprängverkan då den rostar, eller ärgar.

 

Är det inte så att den förbannades skruven är fastrostad mot plasten och nyper utav he...e.

 

Blir ändå ett hål för en skruv av järn ska ut och om hålet blir 10 - 12 mm, eller 6 - 7 mm är egentligen helt ointressant för det blir ett hål hur man än gör som sagt.

 

Blås ut skiten och gör ett riktigt plastjobb, så enkelt är det.

 

 

Och över alltihop, så lyser moder sol smiley-cool.gif\  .....ooops glömde att det regnar och blåser varje dag.

 

 

Mvh/Orven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

du låt bli pitten ta migen svetsa några punkter först på skruven sen hämtar du mutter med lagom stor hål svetsar i hålet fast den på punkterna du tidigare satt på den avryckna skruven, all värme som blivit gör att skruven nu troligen sitter helt lös. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 


Grispicken?? Är det med hänsyn till Q-nor i församlingen? Jag gick till sjöss 1959 via sjömansskola o annat - Vi har alltid kallat detta verktyg för SVINPITT för att den är gängad åt fel håll - precis som grisarnas - är det för mycket jämlikhet o Q på byggena idag, så att det gamla ordet inte gäller längre? Har leverantören bytt namn på dem? -En liten undran bara :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt ett 3mm borr i maskin och borra ett antal hål runt befintlig skruv. Sedan kan du troligtvis bryta bort den med en mejsel. Nu har du ett kantigt hål ca 10-12mm... Se till att det är koniskt och störst innåt. Fyll med epoxilim och tryck i en RF M6 skruv med skallen före, fixera med en bit tejp som skruven går igenom. Plötsligt har du en pinnbult som sticker ut där du kan skruva (muttra) fast badstegen.

Förhoppningsvis har inte tidigare försök skadat bordläggningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Är det med hänsyn till Q-nor i församlingen?

 

??????? q-nor vad är det?? knorr eller????eller är det kvinnor?? vad skulle de i såfall föredra en grispittframför en svinpitt. Snart får välman byta namn på spindlen så inte Q får mer ass-osiationer

post-15930-1394234853,8155_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du riktigt klok? Det är rf 316 där med som på alla andra ställen. Du kanske borde ta reda på lite fakta innan du yttrar dej? Har du använt någon biltema rf-produkt någongång? Nej jag tänkte väl det.
 
Hoppas du har en jävla princess 54:a. Fem mekaniker som sköter motorn, ett helt privatvarv som står i förfogande till dej? 
För med ditt omdöme hoppas jag att du inte gör nåt själv.
 
Jag har kanske kort temprament? men stanna på land.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Skulle också sätta badstege på ankan men det blev istället en classic murkla , stor skedda och bra och kraftigt handtag på motordelen,  när vi badar har jag motorn vriden mot badbryggan och den blir perfekt att använda som uppklätringstege.

 

hoppas det blev fint med alla avbrutna grispittar mm lite igelkottstuk eller?? med en klick limma täta hade du nog kunnat limmat dit stegen om det nu bara var de nedersta föstena som lossat.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Liten korrigering bara:
Rostfritt stål har beteckningen AISI 304
Rostfritt syrafast stål har AISI 316 (vilket är att föredra)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

fastnar inte magneten är det tillräckligt rostfritt för att slippa beläggning, men numera kallas även plåt med lägre nikelhalt dvs magnetisk för rostfritt. ta med en magnet när du är i hushållsaffären nästa gång allt från rostfria spiskåpor till kylskåp hällar mm är magntiska.

 

Sen vad som är bäst beror väl på vad du ska annvända det till.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack allihop!

Nu har jag fått ur de där bultarna.

Det hjälpte fint att förvärma dom. Då släpte dom och det var bara att skruva med en rejäl tång.

 

Som jag frågat tidigare finns det några rostfria bult med träjänga i ena änden och m-jänga i andra?? Jag har hittat behandlade sådana skruv men inte rostfri. Någon som vet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Låter som du tänker krångla till det lite. Vad ska du med sån skruv till`?

 

Blit ju ändå inte starkare n vad trägängan drar så varför inte bara rostfri träskruv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill kunna ta bort badbryggan sen.

 

Mvh Nike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


32 svar och ingen lösning som duger, då återstår det bara att sänka din sunkiga plastbåt.

post-15930-1394234914,1389_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...