Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Namkong

Gasa på?

Rekommendera Poster

Hur är det nu? Alla har sina egna uppfattningar när det gäller hur man ska köra sin båt. Jag tänker i första hand på det här med gaspådraget. Har införskaffat en Yamaha 40 HK -07 2-takt och har ställt frågan till ett flertal båtmänniskor och alla sin version. Hur påverkas motorn om man ligger med gasen i botten hela tiden. Har hört att man ska kör fullt gaspådrag, sen släpper upp lite grann. Hur är det nu? Vad är bästa sättet?

Tacksam för era råd och synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut inte ligga med gasen i botten. Se till så att du kommer upp i plan vilet förutsätter planande båt och lägg dig på ett varvtal som känns behagligt.

De flesta vill komma fram utan att motorn låter ansträngd. Då har man även en bra bränsleförbrukning. I kombination med ett lämpligt varvtal trimmar du motorn så att du känner att båten går lätt över vattnet.

Du kommer på det själv efter ett antal ggr på böljan blå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har bytt motor!

Jag såg först nu att inlägget nedan var från 2005.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det blev en Bever 470 -89 med en 60 Hk mariner -91, som skar i våras så jag fixade upp motorn och sålde bort. Köpte en Yamaha -07 2-takt istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den lär gå bra med din motor. Och liksom Ryds, godkänd av Det Norske Veritas.

Det verkar vara ett bra paket. Plus ny motor m.m. Jag gillar självlänsen på en såpass kort båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är oerhört noga med att ha en fetare oljeblandning vid inkörningen och absolut inte gasa på under längre perioder. Det med tanke på din inledningsfråga. Då lär din 2-taktare hålla i minst 25 år, bara du sköter den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt som du skriver Peaky!

Man sparar en massa soppa på att lägga sig en bit under fullgas.

Och det är ju så att det går tungt i vattnet så man får grejerna till att hålla bra mycket längre om man släpper upp gasreglaget lite.

Jag tycker att det därför är bra att ha en större motor på, då kan man ligga en bit under maxvarvtal men ändå hålla bra marchfart.

Man kan även labba lite med powertrimmen för att öka farten.

Mvh. Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...