Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
albin_23

pc & gps-puck

Rekommendera Poster

tänkte bara höra om nån har erfarenhet av pc och gps-puck

funkar det bra eller....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar perfekt så länge du har grejorna i ruffen. PC och vattenstänk/fukta går ej ihop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tänkt införskaffa det till sommaren i min snipa. En mindre laptop med 12 skärm får det nog bli.

Har en bekant som använt sin laptop i 3år nu med Fugawiprogrammet, å det funkar tydligen kanonbra. Han har även tillverkat ett enkelt stänkskydd i plexi för sin kåmpjoter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar ruskigt bra faktiskt.. såvida inte pucken ligger under tak osv... men lägger man den fram i rutan så funkar det fint.. har testat med DLS, Fugawi, Ozi och transas.. Transas är det absolut bästa tycker jag. bra skärpa på korten med tanke på att det är vektoriserade kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har 2 puckar och en Garmin antenn inomhus under däck.

Fungerar klanderfritt.

Har provat ett tiotal olika navprog.

TIKI Navigator är numera min favorit.

Prisvärd och otroligt användarvänligt.

Tsunami är bra men saknar specialer över mindre danska hamnar.

http://www.tiki-navigator.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för svaren!

låter kanon har fått tag på en skjöljtät dator med pekskärm och trådlöst tangentbord, så då borde det funka utomrdentligt bra ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Anv. Garmin GPS-18 och den fungerar helt perfekt anv. den i 2 år nu.

Tidigare köpte jag GPS puck från Clas Ohlson i insjön minns inte vad den hette just nu! men den fungerade dåligt tappade plötsligt kontakten ganska ofta så det kändes att man inte kunde lita på den! Så jag lämnade tillbak den och köpte Garmin-GPS-18 istället. Mvh Tony

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar perfekt så länge du har PC och GPS-puck vattenskyddat. Har kört med lap-top, handdator och GPS-puck i 4 år. Började med Fugawi och gick därefter över till Ozi eftersom Fugawi i handdatorn fungerade mindre bra

Håller nu på med ett mindre projekt för att vattenskydda handdatorn på en plats nära styrpulpit och samtidigt ha laptop på navbordet i ruffen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda jag har funderingar på är hur väl en 12Volts inverter fungerar. Man vill ju inte ha en massa spikströmmar in i maskinerna. De jag har pratat med har bara använt cig-kablar direkt in  datorerna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en batterieliminator från Clas Ohlson.

12v in, utspänning valbart mellan 15 och 24v.

Artikelnummer 32-5502  329:-

Så slipper man använder invertern med dennes förluster.

post-7895-1394234923,3812_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt laptop och GPS i ett par år nu - både i båten och i bilen. Först använde jag min Magellan bärbara GPS kopplad till laptop vilket gav mig lite ytterligare back-up för datorhaverier. F.o.m. förra sommaren kör jag med GPS-puck (och numera en riktig bilnavigator i bilen).
Strömförsörjning till datorn är genom en adapter köpt från ELFA. Hade först adapter från Clas Ohlsson men när jag avverkat 2 stycken som pajat (en i båten och en i bilen) av spänningstoppar eller nåt sånt så köpte jag en från ELFA och den har hållit bättre.
Jag använder SeaClear, dels för att jag trivs bäst med det programmet, dels för att det tar emot även från min AIS-mottagare och presenterar fartyg på ett bra sätt inklusive bra presentation av varning för potentiell kollision. Har testat Tsunamis Navigator och gillade den förvisso men konstigt nog saknar den Trollhätte kanal. Har även testat Fugawi men tycker att det har krånglig navigationsplanering och risig presentation av planerad rutt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar kartorna i olika program eller måste man bestämma det först. Dom är ju rätt dyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejsan

hade det förut, men kör nu med plotter Garmin 182C i stället, tycker att det är betydligt bättre, helt omöjligt att se på den jävla PC´ n vid stark sol, trots inställningar. Dessutom tyckte jag det var bökigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min tillkommande sitter en Garmin 188c. Ser rätt ok ut. Men det hade varit roligt att kunna sitta hemma och pilla ihop lite turer. Dock tveksamt om det är värt kartkostnaden.

Om man kopplar sin Garmin (eller liknande) till datorn så borde man få upp kartorna och allt på bildskärmen och kunna lägga rutter där. Men så bra är det väl inte va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Är det nån som har provat Garmins bluechart på laptop med gps-puck ? Jag tankade ner det från en Pirat sida och det ser ju grymt bra ut hemma men har ingen aning om hur bra det komuniserar med en gps-puck.

MVH Zantax smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt en GPS-puck hos Kjell och det fungerar perfekt med både SeaClear och Fugawi.

Men! Jag vill ha ut konternuerlig GPS-info till VHFen på en serieport och det går inte med SeaClear. Den verkar bara skicka ut navigeringsdata när en rutt är aktiv. Det funkar på Fugawi men jag skulle hellre vilja köra SeaClear, verkar ha bättre navigering och klarar AIS info också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har kört detta koncept i ca: 8 år utan problem

Gps-Utrustning: Garmin 12

Fugawi: Kartprogram

LapPower: (ca 10 år gammal) som sitter på expansionsskenor för att kunna dra fram i rufföppningen

Invertor: 300W som fixar strömmen

//Stickan

Senast ändrad av stickanh | 26 februari 2007 | 18:03

Senast ändrad av stickanh | 26 februari 2007 | 18:04

post-14058-1394234940,0063_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...