Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
7anne

Örnvik 485 / Ryds 495 Båtköp...

Rekommendera Poster

Är på väg att skaffa en ny styrpulpetare då min förra blev stulen. Behöver lite råd. Är på väg att köpa en Örnvik 485 med 80 hk motor. Har aldrig provat ngn, av dessa så tänkte höra om det finns ngn, med erfarenhet av dessa här. Har endast sett bilder och V-botten ser ju hyfsad ut, även relingshöjden. Vill ha en som klarar sjön bra, ej stampig, skvättig, med bra relingshöjd...Ingen ide att föreslå dyrare båtar då budgeten inte tilllåter mer än under 50 000:-

Ser tacksamt fram emot era erfarenheter...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en kraftig motor. Det lär gå undan, säkert 40 knop.

Kan bli kul.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle råda dig till att ta Örnviken. Ryds 495 är visserligen en stilig båt men det är inte direkt någon njutning att vara ute i lite sjö med den.
Lycka till...
/Henkan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren, kan meddela att det blev en Ockelbo B16 i stället. Tror att jag fick den till ett bra pris. Motorn är fräsch, 70 hk, fick till en reggad trailer men med körförbud, fast det är en del att fixa på båten. Här läst mycket gott om b16 så jag tänkte ge den en chans. Min gamla båt hittades i helgen, (helt otroligt, drivit i två veckor) el, resterna av den. 80% av skrovet och 50% av SB-sida var borta. Motorn hade legat avmonterad på durken (av det som fanns kvar) och togs om hand av dom som hittade båten, kan gå att rädda, inga synliga skador på den mer än repor. Verkar som att dom har skullat sno motorn, hunnit mont, av den och sen blivit störda, lämnat den på durken och bara dumpat båten. Man blir lack....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...