Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
ecvator

Propulse

Rekommendera Poster

Hej!

Jag funderar att köpa mig en propulse propeller!

Är det nogon som testat, eller äger denna 4 - bladiga komposit propeller?

 

Annars finns det information på www.propulse, finns en informations film där på svenska, vad tror ni om denna sjövänner??

 

Mvh Jonte

post-15701-1394234839,011_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffade en 4 bladig propulse till en Suzuki 65 hk 2005. Enda felet var att jag väntat för länge med investeringen. Mycket bra, framdriften kan optimeras efter dina önskemål. Underhållsfri!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en propule till min förra båt (Ockelbo T16). Blev oerhört mycket bättre. Min stålpropp var inte i bästa skick och gav stora vibrationer som märktes både på ratt och motor, dessa försvann helt. Fick även upp topphastigheten med ca. 2 knop och den gick rakare i låga farter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag hade en till en 50Hk Suzuki!

 

Fungerar suveränt.

 

Tänk däremot på att ha 4 blad i reserv i båten, det räcker inte alltid med ett om du går på ngt hårt...

 

MVH

Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och tappar du skruvarna så får du dyka om du inte har reservskruv med dig.2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fick ett mycket bättre grepp i starten,kommer upp i planing snabbare.

40h johnsson

ska även köpa till min 30 h tohatsu

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde säga att på båten satt en Johnson 75 hästars!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Köpte en till min Suzuki 65hk årsm80, funkade inte alls. Min motor var för gammal, var ej utprovad på denna modell. stod ej utförligt i tabellen. Har du en gammal motor kolla med leverantör så allt är OK. Verkar funka kanon på lite nyare motorer än min harv.

Hälsn. Kent  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag blir lite fundersam Kent!

 

Köpte till min Suzuki 50 från -79, passade perfekt... Dubbelkolla på deras hemsida, det borde vara samma modell till din motor som till min.

 

MVH

Magnus


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus! Min sög luft hela tiden vid gaspådrag oavsett stigning. lät ungefär som en automatlåda,sög luft för att sedan greppa lite bättre. Jag har ett helt annat drag i motorn med min vanliga propeller. Kanske kombinationen Stark motor liten Båt (ockelbo T14)inte funkar. Pratade med en återförsäljare om detta, han sa att 2cyl inte är utprovade med Propulse, utan endast de 3cyl. Tror den jag hade hette 6902, enligt tabellen för suzuki 65hk. Kul att den funkade för dig, men jag skaffar nog en vanlig med annan stigning, vågar inte prova propulse igen.

Mvh Kent   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där! Ja jag har (hade, sålde båten i höstas) också 6902:an på min motor. Men jag har förstått att det finns lika många nöjda som missnöjda äägare av Propulse, vilket nog beror på hur stark motor man har kontra båtens typ/vikt/mm

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


jag har en mercury thunderbolt 50hk vilken ska ja ha? kan inte kolla årsmodell då serienummret är borta lite surt :S skulle vilja ha en propulse eller iaf testa,, kan ju knappast va sämre än den ja har nu en 2bladig...vet ni vilken som passar min o även va den kostar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en propuls till en 60 hk. Ville att den skulle gå saktare men det gjorde den inte. Vid full stigning orkade inte motorn varva ur. Så för min del var det ett dåligt köp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget entydigt svar. Man kan inte säga att propulse är sämre eller bättre än en konventionell prop. Det är lättare att få fördelar propulse med en mindre motor eftersom båten kontra motorn spelar större roll i segmentet. Att last i två peroner extra i en båt med mindre motor spelar en himmelsvid skillnad i jämförelse med en båt med en motor på låt säga 150hk. Det med tanke på att propulsen kan regleras(stigningen) beroende på användning.
 
Åker man ensam i en mindre båt med en mindre motor är det lätt att optimera toppfarten. Vill man inte koncentrera sig på toppfart utan vill ha lite mer kraft, leka lite mer, vara fler i båten eller åka vattenskidor, så kan man reglera stigningen så att det passar förhållandena.
 
Vet man däremot vilken körstil man eftersträvar är det optimala en fast prop, framförallt i de övre registren(hk).
Mvh Peaky 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja vill ha en så ja kan dra vattenskidor,,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...