bjorn_o 0 Postad 16 November , 2006 Är det moms på båtar om man köper från en handlare? Jag har hört att det bara är moms på nya båtar, men det låter lite konstigt tycker jag. Nån som vet hur det ligger till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 16 November , 2006 Varför låter det konstigt? Om du säljer din gamla bil på blocket till mig betalar väl ingen av oss in MOMS till staten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 16 November , 2006 Jo men om jag säljer på blocket är det som privatperson. Jag frågade om handlare, dvs företag som säljer eller förmedlar båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 16 November , 2006 Båt handlare får allt betala moms när han säljer en båt, precis som bilhandlaren när han säljer en bil. Sedan finns det väl alltid någon som glömmer att föra in sina varor i firman och då inte betalar moms. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 16 November , 2006 Därför försäljningsuppdrag!!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 16 November , 2006 Företag som är momsregistrerade skall alltid betala moms på försäljning. Detta kvittas mot den moms som företaget drar av vid inköp. När du köper en båt för exempelt 250 000 kr så är värdet på båten 200. Som privatperson kan man inte dra av utbetald moms och det är denna skillnad samt momsen på vinsten för företaget (försäljning - inköp) som staten tjänar. Det tråkiga är att värdet på båten som man köper för 250 inte är värd mer än cirka 150-170, när man räknat bort försäljarens vinst efter omkostnader och resultat. Om man sedan blir erbjuden att köpa båten svart (utan moms) så gör båtfirman ännu större vinst. Dom slipper betala vinstskatt på försäljningen, så man borde vid en svart affär endast betala 160-190 enligt ovan siffror. Bil och båtaffärer än nog enda gången som man vet om att man torskar ordentligt, men man är ändå nöjd med sitt förvärv. Konstigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 16 November , 2006 Så sant - tänkte inte på det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 16 November , 2006 .. moms på provisdelen !! Tar handlaren 10% på en båtaffär ex 300.000kr = 30.00kr så betalar han in 6000kr i moms !!!! /JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 17 November , 2006 Det är ganska rikigt, om företaget har haft varan i sin ägo så räknas hela beloppet till beskattning som inkomst av försäljning. Men om han förmedlar så är provisitionen (blev det rätt) att räkna som inkomst av tjänst. Om sedan båthandlare har funnit ett annat klurigt sätt att kring gå momslagen så är jag intresserad i mitt yrke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 17 November , 2006 En stor skillnad är det mellan förmedling och att som företag sälja en båt de haft. Båten de säljer som de haft måste de lämna garanti på. Köper du via förmedling så är det privatpersonen du köper av och då gäller andra regler. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 18 November , 2006 Jag har varit i kontakt med en handlare och den båten jag är intresserad av har varit privatägd, men nu äger handlaren båten. Han hävdar att en båt som blivit momsdöd förblir det, så den båten säljs utan moms. För mig låter det lite konstigt, men eftersom han säjer det så är det väl så. Det är en välkänt båtmärke med mycket bra rykte och jag tror inte de skulle ljuga om en sån sak så öppet. Däremot antar jag att han måste redovisa vinst/förlust på båten när den säljs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 18 November , 2006 momsdöd Finns inget sådant. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frhar 0 Postad 19 November , 2006 Om båthandlaren köper båten av en privatperson ligger momsen redan med i priset! Någon gång har båten troligen sålts av en firma. Om den därefter har bytt ägare, om det är privatpersoner, flera gånger spelar ingen roll. Momsen har då följt med båten. Det innebär att båthandlarens bokförda värde är priset minus 20%. När han sedan säljer båten till en annan privatperson så lägger han på moms igen. På den eventuella vinsten skall han sedan momsredovisa och ev moms skall betalas, säljs båten med förlust så har han ev moms att få tillbaka från staten.. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LasseHa 0 Postad 19 November , 2006 Om båten varit ägd av en privatperson så kan ej nästa ägare (Företagare) lyfta momsen på det köpet. (momsdöd) Men pga att det inte finns samma registermöjligheter på en båt som tex en bil så kanske det händer att handlare glömmer att en privatperson ägt båten.Vilket inte borde vara enkelt pga bokföringsproblem. Skulle gärna vilja veta hur.... För att lättare kunna sälja en båt till en företagare. Samma regler gäller vid bilköp/försäljning Mvh Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 November , 2006 Jag har varit i kontakt med en handlare och den båten jag är intresserad av har varit privatägd, men nu äger handlaren båten. Han hävdar att en båt som blivit momsdöd förblir det, så den båten säljs utan moms. Båten är troligen inköpt från privatperson och detta utan att den tagits upp i företaget dvs inköpt svart och då måste den säljas svart dvs den är momsdöd, seriös handlare du hittat garantier mm kan du räkna med inte gäller. Och småläning är han inte för då borde han vetat hur det går till. Det hade varit bättre att han köpt in den med moms till överenskommet överpris sen dragit momsen på överpriset ev upptäckt motorn mm var skrot och vissa reparationer bevhövdes göras på båten säljer den till dig för marknadsvärde och betalar in momsen men får mer tillbaka från överprisets moms sen gör han en förlust som han kvittar mot andra vinster och slipper skatta för dessa. Eller allra enklast är att han handlade in båten med motor som inte kom med på kvittot men var inbakad i priset sen såldes motorn löst på blocket som privatperson och du köper båten av honom som handlare och samma procedur sker och ger *lite statsbidrag* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frhar 0 Postad 20 November , 2006 Jag had einte riktigt rätt i det jag skrev tidigare men konsekvenerna blev de samma. Om en handlare köper en begagnad båt av en privatperson så har han inte rätt att dra momsen på den varan. Vid försäljning skall moms inbetalas på skillnaden mellan inköps- och försäljningspris. Moms skall inte vara med på fakturan. Se gärna länken på skatteverkets hemsida: http://www.skatteverket.se/download/18.84f6651040cdcb1b480002517/kap34.pdf Sen kan jag tycka att det är olämpligt att uppmana till brott på det här forumet! Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 November , 2006 Om en handlare köper en begagnad båt av en privatperson så har han inte rätt att dra momsen på den varan. Vid försäljning skall moms inbetalas på skillnaden mellan inköps- och försäljningspris. Moms skall inte vara med på fakturan. Tror nog du har fel där finns säljarens personnummer med på kvittot kan moms avräknas från köpeskillingen även vid privatförsälning in till näringsidkare. I övrigt vore jag nog den sista att upmuntra till brott men inläggen i tråden handlade ju om div begrepp fiktiva begrepp död moms mm. Och eftersom du bevisligen har med en rufflare att göra så är det väl bästs att känna till spelreglerna. Vill du nu handla båten billigare kolla förra ägaren vad som ingick i försäljningen och en viss press har du ju genom det klantiga påståendet om dödmoms mm. Eftersom detta också troligen blir rappoterat så kliver jag av denna tråd så ingen annan samvetsvag känner sig manad till brott. De som vill veta mer ta en kurs i vanlig redovisning / beskattning finns nog även på komvux där lär ni er alla kryphål. Mejla annars Räkan han var en jäkel på att räkna siffror på rätt håll rena finansministern. http://www.tettinntil.com/forumet/images/smilies/party-smiley-048.gif\ border=\0\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 20 November , 2006 vad som menas med momsdöd är vad jag vet när det gäller e.x vis bilar det samma som att bilen som säljs av bilhandlare vart ägd av privatperson. och om du då som företagare köper bilen av handlaren, inte har rätt att dra av momsen, vilket du annars har helt eller delvis, beroende på vilken typ av bil det är. det samma borde gälla båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 21 November , 2006 Jag har kollat med skatteverket och om en båt i något led har varit privatägd så försvinner momsen från objektet. Skulle man handla med begagnade båtar så får man redovisa vints/förlust, men någon moms är inte med på köpekvittot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antirakan 0 Postad 21 November , 2006 Så båtar är undantagna möjligheten att lyfta momsen på för näringsidkare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 21 November , 2006 Som näringsidkare har du väll aldrig rätt att lyfta moms när du köper från en privatperson?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antirakan 0 Postad 21 November , 2006 Finns bara personnummer med på kvittot så ska väl det gå, förr gick det ialla fall bra, men spelar det någon roll tror nog trådskaparen fått ett litet hummm om vad han kan vänta av handlaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 22 November , 2006 Ett hett och förhatligt ämne skapar alltid långa trådar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 8 December , 2006 japp å folk som skriver för skrivandets skull.. men visst e de gott å synas 88 de and Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser