Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Mambo

Toatank -tömma från däck?

Rekommendera Poster

Jag har funderingar på att montera toatankutsug från däck på min plastbåt. Idag har jag en normal septitank med tömning ut i havet på traditionellt sätt.

Är det någon som har tips om hur man gör; Fixar man hål i tanken och låter svetsa dit ett rör eller gör man en T-koppling på tömningsslangen eller vad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte en trevägsventil på kranen ut. Om det är trångt kan man sätta den på slangen på lämpligt ställe. Från trevägaren drog jag en slang rakt upp till en däckförskruvning ämnad för sugtömning (konisk).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tilläggsfråga, nu när vi börjar komma in på teknik; Om man monterar en trevägsventil nere vid den gamla ut-till-havet-tömningskranen, fungerar det då rent praktiskt att tömma tanken med de suganordningar som finns tillgänliga? Jag menar, det blir ju en rätt ordentlig sughöjd upp till däck. Nu har inte jag någon 65-fotare direkt men nog rör det sig om 1,6 meter i alla fall!

Som jag ser det så kanske jag inte behöver skaffa just en 3-vägsventil utan det kan räcka att kapa utgångsslangen (från tanken), sätta på ett T-rörstycke och sedan en kran på detta innan en ny slang går upp till däck. I så fall behålls den gamla utsläppskranen till havet. Sedan kan jag välja var jag vill tömma. Det kanske är enklare med bara en kran till allting men denna 3-vägskran kan bli lite klumpig där den monteras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det går bra att göra som du beskriver. Det är tillräckligt med sug för att klara att lyfta fekalierna mer än så.

Dra gärna slangarna så du slipper bukter där innehållet kan bli stående. Dels börjar det lukta, dels får du ett extra äckligt arbetsmoment när du ska vinterkonservera båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkel och bra förklaring på problemet.

Angående höjden så är det inga problem beroende på anläggningens sugförmåga.
Tänk på att tilluften till tanken inte är för lite så att du skrynklar till den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sughöjden blir från däck(igentligen sugkompressorn...)till vätskeytan, på samma sätt som när man använder hävert fast uppochner. En landtank kan ligga många meter under slambilens p-plats...

Borde räcka att ansluta med ett T om man har självfallstömning, är bordsgenomföringen stängd suger man från tanken, öppnar man suger det från sjön också... Däcksförskruvningen tätar den ledningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att kappilärverkan (för det heter det väll??) kan ställa till det lite om du inte har någon kran och tanken sitter högt.

(Nivån stiger högrer i röret än i tanken)

Går ju att räkna ut om man har rätt formel, men det har inte jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom slangen ändå är grov borde inte det påverka så mycket så länge tanken ligger under däck och avluftningen fungerar...

Men inga garantier!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...