Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
larsjoh51

Var placera vattentank?

Rekommendera Poster

Jag planerar att installera en eller flera vattentankar i min kabinbåt med inombordare. Båten är 8.5 meter lång och väger 3000 kg. Jag har två alternativ: under durken i sittbrunnen (två mindre tankar) eller längst fram i fören (en tank). Volym på tankarna kan bli 75-100 liter. Vilken placering är lämpligast för balansen i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torde väl inte spela så stor roll med tanke på att båten är ganska tung. Vikten går ju att jämföra med en person, märks det mycket hur folk sitter?Kan väl vara en fördel om de ligger djupt i skrovet med tanke på att vattnet i dem säkert håller sig svalare/fräschare då. Kanske är lättare att dra slangarna från midskepps, snarare än framifrån fören. Bara lite funderingar!

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan alla vattentankar på båtar brukar vara placerade i fören. Det finns många att köpa och många är trekantiga. Många båtar utan vattentank har dock en påfyllning monterad på fördäck. Det är inte så smart att lägga ytterligare 100kg midskepps eller akteröver där du redan har en tung motor. Du inkräktar på båtens manöverförmåga då. Alltså fören är absolut bäst Lycka till Thomas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade valt att lägga tanken i fören, det finns många bra alternativ av plasttankar på marknaden så att du borde hitta en tank som passar som handen i handsken.smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt svårt att säga me tanke på att vi inte veta hur vikten i båten är placerad i övrigt.

Om båten inte redan är väldigt styv i sjön skulle jag satsa på att lägga de i botten elle rås långt ne rsom möjligt och gärna nånstans midskepps/ akteröver, även här beroende på det nuvarandra trimet av båten.

JAg fick luite för mycket vikt i fören av min båt vid ombyggnad av ruffen och detta resulterade i att fören dök mer i vågorna vilket knappast är någon positiv egenskap.

Inget svar men lite tankar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...