Gäst Patrik Postad 19 Oktober , 2003 Har funderat att sätta in en diesel i min båt alt 1 st kad 44 toppfart? alt 2 1 st diesel med vattenjet. alt 3 1 st diesel med axel. Har någon några tips om andra som monterat in 1 st diesel axel drev jetaggregat med prestanda och motorstorlekar så hör av er gärna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst patrik Postad 10 Februari , 2004 Har du valt motorer till din båt ? Jag har samma problem?? Har du fått några uppgifter om resultat ? Jag hörde om en båt de har monterat i 2st steyer dieslar a 165hk Omc dreven Toppfart 24 knop march 20 troligt vis skulle båten gå ca 2-3 knop snabbare med vp dp en 2958 har jag sett på bild med 2st 31 a 150hk men har ingen uppgift på hur den fungerade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 10 Februari , 2004 Hej, Kolla med ägaren till denna tråd... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=2893 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik Postad 10 Februari , 2004 Hej! Jag har nu beslutat mig för en st. kad 44 och anpassat motorummet för en motor.Enligt beräkningar skall min båt toppa 25-27 knop.Jag har kapat bränsletanken och plastat igen hålen från v8:orna så nu får jag bort från den tidigare tot.vikten ca 450 kg.Jag antar att i och med viktbesparingen så planar också båten vid lägre fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 11 Februari , 2004 Inte vet jag men hoppas att du räknat på att detta funkar? Skrovet och hela båten är designad för en viss vikt i aktern. Min spontana reaktion är att den blir för lätt i aktern med dåliga sjöegenskaper som följd. Men lycka till ;-) Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik Postad 11 Februari , 2004 Så mycket vet jag att den har varit lite för tung tidigare. Och visar det sig så att den blir för lätt så finns den möjligheten tex.att sätta in en extra bränsletank. Ps återkommer till försommarn med säkra resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik S Postad 13 Februari , 2004 Hei Hur fick du tanken fixad ? svetsa du den på plats eller var det möiligta att montera av tanken? Hur lång bit måste du ta av bränsle tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Patriki Postad 13 Februari , 2004 Jag drog tanken så långt bakåt mot akterspegeln som möjligt och kapade den ca 40 cm så att jag fick upp den genom motorluckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik.S Postad 14 Februari , 2004 Hur fick du tanken och röra sig jag tyckte att den är inplastad i båten? men jag är inte riktigt säker. kommer motorn in under salong bänken? var du tvungen att skära bit bårt från akterdäcket eller fick du motorn in i standard luckan hur långt är du med arbete? Har du några bilder du kan sända av arbete ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik Postad 14 Februari , 2004 Hej! Skottet som sitter bakom tanken måste sågas bort,och sen måste väggen mellan motorrum och stickkoj delvis bort så att man får tanken vinklat uppåt.Tanken är inte fastplastad men det är ganska trångt vid sidorna så jag använde en talja att dra loss tanken.Motorn kad 44 borde rymmas in genom motorluckan utan problem,sen motorn är på plats kommer framdelen av den att sluta vid väggen.Jag har bilder Skicka mig ditt email el.ring patrik.ostman@pp.inet.fi tel.00358500669524 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiking26 0 Postad 8 November , 2010 Jag och min sambo funderar på att slå till på en Bayliner 2958-90 med dubbla bensin mercruiser 5L v8 alphaone drev. Båtern verkar välskött och ser fin ut det jag kan se. Finns det några tips att komma med, vad ska man vara försiktig med, titta extra noga på osv. Finns det någon som har erfarenhet om vad förbrukningen verkligen är? Har fått uppgifter på ca 2.5l/distansen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mika06 0 Postad 9 November , 2010 Hej! Jag hade en 2958 med två 5 liters Mercruiser för några år sedan och kom aldrig under 3L/distans totalt, snarare närmare 4 L/distans vid marchfart 22-25 knop beroende på väder och vind. Möjligt att du kommer ner på 2.5 L/distans vid farter under 10 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser