Myggbetet 2 Postad 24 November , 2006 Jag tycker också det är en bra lösning så som det är nu, kanske inte bäst, men mest kostnadseffektiv kanske... Poblemet är väl bara det att folk stör sig på KBV och tycker de är patetiska för att de stoppar onyktra människor eller folk som inte respekterar fartbegränsningar, prata med de istället säger de, hur mycket hjälper det i dagens samhälle? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 24 November , 2006 polisutbildningen är studiefinansierad. KBV-utbildningen så har man lön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 24 November , 2006 Jo jag vet, men tror du själv att det skulle vara billigare att ha mer poliser på sjön då?Och varför skulle det vara billigare eller lika dyrt/billigt?Jag hävdar fortfarande att KBV är mindre betalda än Polisen, någon som har fakta på detta? Sen funkar det ju inte riktigt så att du kan plocka bort alla KBV för att det finns fler sjöpoliser så jag tycker det är uppenbart attkostnaden blir större. Men skulle de finnas pengar så tycke rjag som du, det vore bättre med mer sjöpolis. Men jag förstår fortfarande inte vad du har för problem med att KBV plockar sjöfyllerister. Vad är det du stör dej på? Du säger att de inte gör det lika proffsigt som sjöpolisen? Är det proffsigheten i det som är det viktiga då, det viktiga är väl att de stoppas på ett eller annat sätt? Tror inte vi kommer någon vart, du är väldigt negativ till KBV och lär väl fortsätta vara det. Försöka se det positiva i deras verksamhet.. Och jag tyckler de gör vad de kan så gott de kan iaf..Tack & hej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 24 November , 2006 Det är bra att du har en åsikt! Att jämföra KBV med Securitas är ungefär som att jämföra äpplen och päron. KBV är ett statligt verk. Securitas är ett börsnoterat aktiebolag. Det finns alltså två helt skilda visioner. Du skriver den som är bäst utbildade skall lösa uppgifterna. Solklart. Vem säger emot dig på den punkten? Du har möjligtvis inte tänkt på att Polisen har gjort en annan bedömning och prioritering än vad du själv tycker? För du vet väl att Polisen inte bara har sitt ansvarsområde till sjöss? Du hamnar på en något märklig nivå i ditt inlägg när du resolut konstaterar att de är dårar som sitter i en Cobra. Vad har du för grund för det? Jag däremot är tämligen övertygad att besättningen i denna Cobra (samt alla andra kustbevakare) gör sitt yttersta för att både du och jag och alla andra kan få en sån trivsam och behaglig marinupplevelse vi någonsin kan få. En sak till. Om du nu retar upp dig på dessa kustbevakare på TV:n så finns det en lösning för dig. Stäng av TV:n. Ha en bra liv på sjön Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 25 November , 2006 Jag anser inte att kbv inte har sin plats i skärgården, tvärtom! Däremot sjöfylla och hastighetskontroller anser jag är en polissak. Förövrigt så tycker jag att havets hjältar är SSRS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbie 0 Postad 6 December , 2006 Dålig jämförelse det där med securitas och KBV. 1. Securitas är ett företag och ingen statlig myndighet som kbv. 2. Väktare pluggar inte på högskola i fyra år för att bli färdiga väktare. Tv vinklar programmet genom att man dels filmar på sommaren samt att dom till 80% filmar händelser med fortkörning och fylla. Hade kanske inte varit så bra tv om man istället bara visade när kbv utförde oljebekämpning och fiskekontroller mm. Självklart är Polisen proffsigare på att kolla fylla och hastighet, men vad man skall komma ihåg är att det faktiskt är polismyndigheten som begärt att kbv skall få dom befogenheterna som dom har. Vad gäller stöd till polisen till sjöss och på land som har polisen via den nya lagen som trädde i kraft i Juli även möjlighet att ta hjälp av militär. Det innebär i princip att man kan bli stoppad och gripen av militär som står under polismans befäl i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 6 December , 2006 Varför då inte slå ihop Kustbevakningen och Polisen? Vad är skillnaden? Måste väll vara massor med sammordningsfördelar. Färre chefer och mer resurser till att göra jobbet. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 6 December , 2006 1. Ok, jämförelsen haltar men du förstår förhoppningsvis vad jag menar 2. Högskola i fyra år? Vart fan har du fått det ifrån? Det tar mellan 1,5 till 2,5 år att läsa till kustbevakare. Det står här: http://www.kbv.se/kbvtemplates/Page.aspx?id=918 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 714 Postad 6 December , 2006 Hördu Jimmy-Lars, har Du blivit antagen till KBV eller hur går det? Du har ju en tid suktat efter att få åka omkring med gratis båt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 7 December , 2006 Va bra, Om vi inför ett sådant gott gäng som kan bevaka våra vägar också så kan vi reducera arbetslösheten. Rösta för VägBevakarna Sedan kunde man få läsa om dem Swedish Road Guard VerksamhetVägbevakningen arbetar för renare vägar och rastplatser, ökad säkerhet på och kring våra vägar och anframtida miljö runt vägarna - ett arbete som görs för medborgarna i Sverige, i våra grannländer och i EU. Vägbevakningen har hög beredskap för snabba liv- och miljöräddningsinsatser, dygnet runt, året runt, längs Sveriges vägar. Genom nationellt och internationellt samarbete medverkar Vägbevakningen till att förhindra att den gränsöverskridande brottsligheten ökar och utövar kontrollverksamhet som motverkar brott och höjer säkerheten. .... Klippt och ändrat från kustbekaningens sida. Intressant? /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbie 0 Postad 7 December , 2006 Du har rätt! Jag förutsatte att maskinistexamen samt sjöbefälsexamen klass VII inte ingick i själva grundutbildningen vilket var fel. Dock får du väl hålla med om att det är en jäkla skillnad på en kustbevakare och en väktare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 7 December , 2006 När det gäller den där Nisse så vetefan om det är någon större skillnad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbie 0 Postad 7 December , 2006 Där måste jag nog hålla med dig! Pinsamt igår när han tyckte att Brats är jobbiga. Han signalerar ju en ganska tydlig Brat stämpel själv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 7 December , 2006 Jag tror att det som Ringhede och V8dc försöker säga är att dom myndigheter vi har ska göra det som dom är bäst på och gör på land. Dvs Polisen ska sköta nykterhet och hastighets övervakning även på sjön och jag håller med. Sen kan man ju spekulera i var KBV får sina penga medel ifrån? Att polisen inte sköter övervakningen beror på att det kostar för mycket och ska man rädda liv och bötfälla för att det ska det vara värt insatsen. Finns väldigt lite statestik på döda i samband med båtar vad jag kunnat hitta men 1999 dog 28 st i båtolyckor och hela 15st hade någon form av alkohol i blodet. NU TILL DET ROLIGA::: Endast 8 av dessa var i skärgården??? 3st i Mälaren och vänern! 2st lyckades ramla ner i en å och dö ..Resterande dog i små båtar på insjöar?? Här är länken http://www.fhi.se/upload/PDF/2004/remissvar/sjofyll.pdf KBV´ s slogan låter ju !! Om jag lyckas stoppa en sjöfylla i tid innan dom krockar och dör så är det värt det??? Knappast i min mening!! För med dom pengarna som dom kostar så kan vi köpa tex en räddningshelikopter eller en snabb ambulansbåt eller förbättra vårt vägnät och rädda betydligt fler liv. Eller varför inte utöka sjöräddning. Tycker givetvis att KBV ska finnas kvar för miljön och våra gränser men inomskärs ska polisen vara , och inte KBV dom ska vara vid KUSTEN precis som i deras namn. För varje avsnitt av kustbevakarna så blir jag bara mer och mer irriterad på KBV´ s trålande utanför krogarna. Tycker att man ska få ta en bärs eller två till maten och sedan åka vidare utan att bli förföljd av KBV. Dessutom tycker om en levande skärgård och utan krogäster så kommer knappast krogarna finnas kvar. Sätt en skälig alkoholgräns på 0,8 så vet alla vad som gäller. Svarar redan nu alla insnöade pessemister!! NÄ 0.8 promille för att båtar går inte lika fort som bilar NÄ jag är inte avundsjuk .. Har båt med 2 v8:or Nä jag har inte åkt fast och e bitter J.R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbie 0 Postad 7 December , 2006 Jag håller med dig om att myndigheter som kustbevakningen bör göra det som dom är bäst på. Verkligheten är dock tyvärr att Polisen prioriterar viss typ av brottslighet! Vi ser det på sjön genom att dom kraftigt har minskat sjöpolisens resurser och på land där väktarbolag och ordningsvakter tar över mer och mer av polisens uppgifter. Jag tror inte heller att man med serien Kustbevakarna skall generalisera hur kustbevakningen agerar i hela riket. På västkusten är tex definitionen om vad som är inomskärs och utomskärs inte lika självklar som i Stockholms skärgård. Möjligt att jag är som du säger en insnöad pessimist men vad gäller kustbevakningens och sjöpolisens trålande utanför krogar tycker jag att det är jäkligt bra.Dom senaste åren har man tyvärr sätt en del förare som är direkt livfarliga både för sig själva och sin omgivning. Alkohol och båtåkande hör inte ihop! En båt går som du säger inte lika fort som en bil men till sjöss finns en väldigt massa andra aspekter man måste ta hänsyn till. Det finns även internationella regler som vi i Sverige måste ta hänsyn till. Personligen kommer jag att välkomna den ev nya lagen där sjöpolisen har rätt att göra liknande alkokontroller som på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 7 December , 2006 Som jag skrev i tidigare inlägg att jag tycker att KBV ska vara kvar för att skydda gränser och miljö. Jag skrev INTE att dom skulle tas bort helt. En Cobra ,två flying flipper,En stor styrpulpetare personal dygnet runt vad kostar inte det? Och det är bara i Stockholm. Tror att det finns mer kostnads effektiva sätt att rädda 5 liv om året. Tex köpa badkarsmattor till hela svenska befolkningen då det dör fler i badkaret än i skärgården. Visst är TV alltid TV som vinklar det på sitt sätt. Tror att deras vardag är betydligt mer händelselös än vad som framgår i ett ihop klippt TV-program. Det jag tycker är mest skrämmande är att KBV personalen själva fått styra över sina stora investeringar vilket har resulterat i allt trålande kring krogarna och laserpistoler för att berättiga sin egen existens. Dvs får dom inte in tillräkligt med böter och fällande dommar så kommer dom att få nerskärningar. Hörde i dag att Stockholms brandförsvar fått nytt sparkrav på 60 milj fast dom hade sökt ökade anslag då staden växer. Dom kanske borde skriva ut mer böter precis som KBV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 7 December , 2006 Men hur tänker ni? Om bara 5 dör om året i skärgården som gör ju KBV ett utmärkt jobb! Ni säger att 5 liv räddas av KBV, vart fick ni den siffran ifrån? Det är omöjligt att veta hur många som skulle dö utan KBV, men helt klart är att det är fler än 5 iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 7 December , 2006 Men inför då för guds skull Vägbevakarna. Finns massor att göra för säkerheten. Vägrånare Idoter som kör med sommardäck på vintern Idioter som släpar fellastade kärror Vansinnesomkörningar Pillerpåverkade människor (jo röda triangeln är borta på läkemedel) Lastbilskaravaner Onyktra förare Fartsyndare osv Final Solution? o katten va dé polisens jobb??? Men då kunde de få rädda liv. Alltså om en olycka uppstår kunde de snabbt vara på platsen. o inte dé heller, ambulansen hmmmmm Då kunde de få släcka brinnande bilar eller bända upp krockade bilar. Räddningstjänsten hmmmmm Va ska de då göra???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 7 December , 2006 Du tycker alltså att KBV är bra och att det borde finnas ett liknande system på land Ringhede? Skulle det finnas gott om Polis på sjön, Ambulanser på sjön och brandbekämpning på sjön i separata enheter så skulle väl inte KBV finnas? KBV är en kompromiss för att lösa dessa problem så gott det går med de pengar som finns tillgängliga och jag tycker de gör det bra sett utifrån deras utbildning och mnöjligheter. Alla är redan överens om att det vore bättre om Polisen hade resurser att synas i större omfattning så det kanske räcker med det nu, kom med en konkret lösning på det som du anser vara problemet istället för att göra jämförelser som iaf för mej är helt orelevanta. Tycker det gäller allömänt, alla klagar men få har relevanta lösninga rpå hur man tycker att det skall vara istället. Ska detta ge något så behövs lösningar, annars kommer allt bara fortsätta vara ett jävla gnäll rent ut sagt från allt och alla. Att några inte sköter sig men trots detta ändå inte åker dit kommer vi få leva med både på land och på sjön, tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 7 December , 2006 Nu har du gjort din röst hörd och alla vet numera vad du tycker om KBV, räcker inte det ? eller måste du hålla på och traggla detta till dödagar? Du tycker som du vill och andra tycker annat? OK? Du kan ju inte banka in i andras huvud vad du tycker är det enda rätta? Hur orkar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 7 December , 2006 Jag som tyckte jag hade gett fan i den här tråden länge nu.. Istället för att komma med en kommentar om den rent ut sagt idiotiska tolkningen av statistiken så tycker du jag skulle hålla käften och låta er tro att det handlar om att KBV räddar 5 liv/ år? Är det någon som tragglar så är det väl ringhede, ingen ha rorkat kommenterat hans vägbevakare men orkade inte låta bli längre nu.. Ja det är helt okej, men jag tycker fortfarande att alla gnällspikar kan komma med lite konstruktiv kritik istället för allt förbannat gnäll.. Den största frågan är väl hur du orkar svara på mina inlägg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 7 December , 2006 JAg ve tinte rioktigt hur det är men jag tror man måste söka för att kunna bli antagen? Du kanske vet hur det var de gånger du sökt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 7 December , 2006 Jo jag ska ge ett konkret svar vad jag anser. Observera att det är mina åsikter och måste inte delas av alla. -Polisen ska sköta om att lagar följs där nykterhet och kontroll att farbegränsningar efterlevs. -Militären har hand om rikets säkerhet. -Ambulans tar hand om de olyckor som sker -Räddningstjänsten tar hand om bränder och andra olyckor. Detta anser jag ska gälla både på land och till sjöss. Om det finns brister i ovanstående så skall resurser tillsättas så det fungerar. Att i stället ha en tvärfunktionell organisation är enligt mig bara ett bevis på att det andra inte fungerar. Om jag glömt någon funktion som Kustbevakningen utför så försök hitta vilken redan fungerande organisation som egentligen borde sköta detta. Räddningstjänsten är till sjöss ersatt av den frivilliga Sjöräddningen som skall ha ett stort tack för allt underbart arbete ni gör gratis. Denna funktion borde omgående finansieras via skattemedel snarare än att behöva leva på bidrag från oss som anser de behövs. Skattemedel som vi båtägare rikligt betalar in via bränsleskatt mm. (men det är en annan sak) Och snälla Jimmy_Lars vårda språket även om du blir upprörd att vi inte har samma åsikt som du har. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
picaduramosquito 0 Postad 7 December , 2006 Kunde du inte ha skrivit det där direkt istället. Vi har ju samma åsikter, när du lägger fram det som du nu gör.. Härligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 714 Postad 7 December , 2006 Nehej Du. Jag har inte haft en tanke på att söka tjänst hos KBV. Men om jag inte missminner mig har Du i en annan tråd talat om att Du sneglat på att bli KBV:are och åka gratis båt hela somrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 7 December , 2006 Det stämmer bra det, det är en liten plan för framtiden. Sen att det är åka gratois båt hela dagharna vet jag inte om jag håller me dom, men det är väl snarare så många ser det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jolly-Roger 0 Postad 7 December , 2006 Vet inte om du kan förstå eller inte bara vill förstå. Men här är länken igen http://www.fhi.se/upload/PDF/2004/remissvar/sjofyll.pdf Merparten av folk som dör på sjön gör det i insjöar där KBV inte finns. Mellan 8-12 st dör varje år i stockholms skärgård och hälften av dom ca 5 st har vart påverkade av alkohol. Vad är oddsen på att KBV ska stoppa just en av dom fem stycken?? Och vad ska det kosta? Finns bättre sätt att rädda liv med skattemedel anser jag men du Jimmy är säkert av en annan åsikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 7 December , 2006 Antingen så är jag dum i huvet eller så är jag det inte. Men jag tänker såhär. Svårt att förklara men jag försöker. KBV finns i skärgården, merparten av folket dör i insjöarna där KBV inte finns. Borde inte detta innebära att KBV har en positiv inverkan på antalet döda människor? Det bevisar väl att KBV gör nytta för annars borde väl dödssiffran i skärgården vara mycket större för även om det finns många insjöar så måste väl det större % talet av fritidbåtarna finnas i skärgården utanför våra sjöar. Om jag förstår dej rätt så tolkar du det som att KBV borde finnas där flest folk dör, det vill säga i insjöarna. Skulle KBV resurserna flyttas till sjöarna, tror du då att dödssiffran skulle fortsätta vara 5 i skärgården? Den skulle sjunka i sjöarna och öka i skärgården. En liten jämförelse. Du har två städer, sjön är ena staden och havet den andra. i sjön finns inga poliser och undersökningar visar att morden som begås är 25 stycken per år, i staden havet finns det polis, men trots detta dör 5 stycken per år. Det betyder alltså att polisens närvaro på ett eller annat sätt iaf hjälper till att förhindra 20 mord. Men för att se det på ditt vis så tycker du att polisen i havet är onödig och dyr för att bara rädda 5 liv, det vill säga de fem liv som trots dess närvaro begås. Jag förstår inte hur du tänker. Det står också att precis som du säger så dör 5 stycken som är alkoholpåverkade. Denna undersökning är väl inte gjord på en tid då KBV eller sjöpolis inte fanns, det vill säga X antal personer har blivit stoppade av KBV eller sjöpolis och därmed inte kunnat fortsätta med sina båtar. Du kan omöjligt veta hur många som skulle ha dött om KBV och sjöpolisen inte stoppat dessa, men en sak är säker och det är att dödssiffran inte skulle minska iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 7 December , 2006 Allt detta för ett TV program. Svar och åsikter som varierar utav fasen. Ingen som tar upp hur många som blir skadade på sjön (och havet) utan det är hela tiden det där x antal räddade och döda. Här är det V8or och öl som gäller för vissa (i tråden) och ingen tänker på att framförandet av båtar har blivit mer och mer vårdslöst och några pilsner innanför västen gör det inte bättre. Nä för fan anställ ett koppel poliser och en djäkla massa KBVare för kan tanten i folkpartiet ödla med en motion om att fruntimmer ska ha särskilda parkeringsrutor i P-hus m.m. så kan vi väl ta och anställa en drös poliser och kustbevakare som tar alla som missköter sig och sedan säljer den beslagtagna båten på auktion och alla löner är ur värden och det räcker nog till dom blodsugande stollarna i regeringen oxå. Förslag finns i gamla långörare, som varför köra så nära och andra som var på gång. Ser fasen inte mycket på Tv för det är rena rama skiten för det mesta. Skönsjungande flator och bögar som tävlar. Öprogram som är inspelade långtifanivåld härifrån och som är ett ständigt reprisplåga….. samma skit….samma gnäll. Bönder som ska kärringar. Idioter instängda i ett rum och pippar och träter och gnäller....m.m. ja va fan går det ut på egentligen och man kan ta mej fan inte stå i en kö i en affär, utan att det kommenteras om dessa skitprogram. Har folk inget eget liv ? Lägg nu fasen inte in det där klassiska du kan ju stänga av TVn, för det har jag i princip gjort och hade det inte varit för frugans skull så hade jag fanimej slängt ut skiten. Höres / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser