Stream 1 Postad 15 November , 2006 Jag saknar en spinnaker till min segelbåt på 7 meter och funderar på att köpa en begagnad. Enligt uppgift ska spinnakern vara ca 30-33m2 i yta, höjd (SL) 7,9m och bredd (SMW) på 4,40m. Att hitta beggade spinnakers är emellertid inte lätt. Är det någon som känner till om det finns någon båttyp av vanligare sort än min båt (Monark 700 Miniton) som har en spinn som skulle kunna funka för mig? Hur viktigt är det att storleken är precis rätt? Maxi 68ans spinn t.ex är ju ca 40m2, en sån skulle kanske funka? Tacksam för svar. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 15 November , 2006 Varför spinnaker? en lätthanterlig genaker är väl att föredra?! å är väl åxå billigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 15 November , 2006 Det går bra att ha fel spinno, tänk bara på egenskaperna innan du slår till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 16 November , 2006 Gennaker på rulle och utskjutbart peke är modellen för enkel segelsättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 16 November , 2006 Hur funkar det, man hissar ju den flygande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 16 November , 2006 Här en annan bild på förra båten med gennakern på rulle. Man hissar den redan i hamn, och skjuter ut peket. Sedan så är det enkelt att rulla ut den. Den rullas alltså upp runt sitt eget förlik. Det finns andra lösningar oxå, där man använder en förliksprofil och där gennakern endast är fästad till denna vid botten och toppbeslag. Där rullar man in med att tvinga runt duken med början uppe och nere. http://www.rollgen.com/index_e.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 16 November , 2006 På min nuvarande båt så har jag löst detta med en strumpa istället. Följ länken och se videosnutten. http://www.atninc.com/sleeve.html Håller nu på med ett utskjutbart peke även till denna båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 16 November , 2006 Strumpa har ja funderat på enkelt, smart å billigt. Rulle utan förstagsprofil verkar åxå bra. Men med profil begränsar man väl rörelsefriheten. Ibland vill/behöver man ju fira upp den i vädret en del. För egen del -på snipan -så slipper ja löst peke då masten nästan står midskepps. Nya spiran står 5m över masttoft. Helröd genaker på 15qvm/32gr Bainbridgeduk -tyvärr ingen bild ännu -men det dröjer ju innan isen lägger! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 16 November , 2006 Informativ bild på allt. men vad har du plantjorden till?Örter ombord? Mitt nya peke hämtade jag från ytbehandlaren igår. Natureloxerat 2,5 meter långt som blir monterat under däck med en genomföring ytterst på SB-bogen. Tätning blir med neoprengummi, troligen en kasserad våtdräkt eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 27 November , 2006 Hej! Visserligen har ja gröna fingrar (är utbildad trädgårdsmästare)men ännu har ja inte börjat odla ombord (däremot ute på ön), fast utan mina direkta insatser spirar det faktiskt då å då ombord. I släpbåten (Theri 375, se Mina båtar)som ja bland annat fraktar halm med (till odlingarna) gror det ibland säd i lämpliga springor. Och i år har en maskros slagit rot i aktern på snurrbåten (Elan* 015,som vilat i år på grund av motorhaveri),se bild tagen härom dagen. Tyvärr har ja ännu ej lyckats plåta nya genakern, lite bökigt när man ä själv, men vid lämpligt svag vind tänkte ja bryggsegla så ja får med hela blåsan! Go höst hälsar LW PS bild: den blå roderplattan härrör från tiden då ja envisades med att alla båtar skulle kunna seglas?! men sedan rodd-segel-Suvin införskaffats är snurrbåten* ren snurrbåt, eller just nu rättare snurrbåt utan snurra!Jagar en 10-hästare till henne! DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 November , 2006 Den blå plattan minner mig om en liknande konstruktion vi hade på en lättgående roddbåt som en tid var utrustad med Optimistrigg- och roder. Riggen på ekan är inte dålig. Ett sprisegel av modernare slag? Sån skulle äggakäringarna haft när de segla till stan. Nu klarade de i.ofs sig bra ändå. De hissade upp bommen parallellt med masten. Så hängde seglet där utan att fånga nån vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 29 November , 2006 Fin trådkapning här. Inte snyggt. Skit samma, det finns som tur är andra forum än detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 30 November , 2006 Trådkapning som flippar ut till allmänt flams ska givetvis stävjas, men den här som Du klagar på är väl ändå liten och harmlös! Alla är välkommna att knopa ihop tråden igen, även Du! (Toppenbild med duvor!). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 1 December , 2006 Ville bara tipsa stream om att en beg helmsman 23 spinnacker är till salu på sailguide.com under båttillbehör. 35 kvm, lite för stor till din trevliga båt men så länge du inte kappseglar med den tror jag inte det gör något. Kanske kan en segelmakare rätta till det för en billig peng. Kan ju vara såld förstås. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 15 December , 2006 Stort tack för det fina tipset, Rohed. Jag ska kolla med den säljaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 5 Mars , 2007 Jag slog till på spinnakern som rohed tipsade om ovan. Den blir perfekt, och det ingick bom, gajar, lyft och nedhal samt fall. Perfekt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser