Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Gäst Mats Nilsson

Köpa Tohatsu ?

Rekommendera Poster

Gäst Mats Nilsson

Hejsan ! Funderar på att köpa en Tohatsu 40 hk -o3 är det någon som känner till något om Tohatsu motorer? m.v.h Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jga har ingen egen erfarenhet av Toihatsu, men jag har aldrig hört att de skulle vara sämre än andra märken. De är dock antagligen inte lika attraktiva på andrahandsmarknaden, vilket torde innebära något sämre pris om du skulle sälja den. Å andra sidan kan du åka båt på semester, medan bryggrannen, som har en Mercury, får sin stulen på midsommarafton och därför får stanna i land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag köpte en Thohatsu 4HK i våras, den är mycket bränslesnål och har fungerat perfekt. Enligt uppgift så tillverkar Mercury & Mariner sina små motorer hos Tohatsu, hur det är med dom större varianterna vet jag ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst To Hatsu

Har en Tohatsu 9,9 där strypningen tagits bort så det är i praktiken en 15 hk. Fungerar kanon. Låter kanske något mer än vissa andra. Men jag är mycket nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Larson

Verkar vara bra beg.priser på Tohatsu. Jag missade just en på Blocket (snyft), en oanvänd 25(30)hk årsmod. -99 för 18.000 (säkert prutbart). Med elstart, powertrim/tilt och hela köret. Bra pris, såg fin ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Benke

Jag hade en gammal Tohatsu 9.8 Hk Bra motor men blev stulen än då,det var motor 2 i år blev som blev stulen.Nr 1 varen Mercury 7.5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Tholérus

Thohatsu motorerna är kanon bra motorer! alla racing killar kör med de.. Nästan de enda motorerna som går att övervarva bra med! Har haft en Thohatsu 40 som gick kanon! Thohatsu 4-takts motorer är samma som Yamaha. de står till och med yamaha på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Tholérus

de var jag igen.. rätt mig lite.. Tohatsu har nog ingen 4-takare. blanda ihop den med selva. selvas 4takt e samma som yamahas. har iof för mig att Tohatsu gjorde småmotorerna åt yamaha förut eller gör än iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ulric Ljungberg

Vad är skillnaden på motorn mellan 4 & 5 hk ?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Mig veterligen så är den enda skillnaden en liten strypning. Jag köpte en 4 HK förra året och verkstaden konveterade den till 5 hk. Kolla med din verkstad hur man gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Downboard

Tohatsu gör visst 4-taktare! Tror att dom började med det för några år sen. Kolla i deras modelprogram så får du se. mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rolf

Har precis köpt 9,9 hk Tohatsu -00. Undrar hur man tar bort strypningen för att den skall bli 15hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Evinrude

Kööp itt tohatsu!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas Johansson

Tohatsu gör 4-taktare upp till 30hk. Fabriken som gör Tohatsu är Nissan som även tillverkar åt Yamaha, Mariner, Mercury, Selva m.m. Världens största utombordstillverkare. Så Selva är inte Yamaha och Tohatsu är inte Mariner de är Nissan! Men alla motorer är olika specade Ex. Yamaha utvecklar sin maskin och tillverkar hos Nissan. Tohatsu köper motorblock av Yamaha utvecklar osv. Sedan så har en del av märkena produktion även på andra ställen som tex Selva som tillverkar sina egna 2-taktare i Italien och gör mycket motordelar till Nissanfabriken i utbyte får Selva utvecklade 4-t Yamahamotorer med Selvalogga. Mariner och Mercury har egna fabriker i staterna osv. Tohatsu är en motor som håller hög driftsäkerhet men har en råare gång och låter en hel del. Pris ja lite billigare är den, inte mkt om man köper en dyr båt men en hel del vid billigare båtköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur man trimar upp en tohatsu 9,8hk och om det går eller om det bara går med 9,9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9,8 hk Tohatsu är den största i sin serie och kan därför inte trimmas upp utan större ingrepp.

 

Fördelen är den låga vikten på motorn. (det gör säkert sin knop det med)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara hört gott om tohatsu, säkert ett bra köp.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en tohatsu 40:a gick felfritt i två säsonger har nu en 50:a som precis är inkörd, och som fler sagt så är det samma motorblock som många andra snurror, märket profilerar sig lite billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en kanon motor!! Var heltklart den bästa motorn jag haft å det var en ca 15 år sedan då Ok sålde dom motorerna... skulle utan tvekan köpa en Tohatsu när min nuvarande ger upp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ryktet om tohatsu nått öst så kommer dom bli stöldbergärliga, annars är det faktumet att dom flesta tohatsu är tvåtakt som är avgörande då dessa är mindre stöldbegärliga 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite info om Tohatsu.

 

Tohatsu är väldens största tillverkare av utombordare.

Tohatsufabriken ägs av Nissan Corp. Det är mycket snack om vart olika motorer tillverkas etc. Faktum är att det skiljer mycker från år till år.

Sammarbetet mellan Tohatsu, Yamaha Och Mercury kan närmast beskrivas som Johnsson/Evinrudes sammarbete. Tänkvärt är att i Japan & Korea är Tohatsu ett dyrare märke än Mercury och Yamaha. Vad man gjort är att dumpa priserna för att komma in på den europeiska markanden. Tohatsu har ett stort kunnande när det gäller att utveckal fina 2-taktare. 4-takts motorerna är inte i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...