Luffarn 8 Postad 14 November , 2006 Nu kan man få en el-toa på Erlandssons brygga för femtonhundra spänn; Erlandssonpriser Båt-WC http://www.bryggan.nu/ovrigt/toalett/matro/forsta.htm Manuell 1198:- Rea 798:- Elektrisk 2280:- Rea 1498:- Är det nån som har egen erfarenhet av de här enklare modellerna med bara en pump/kvarn? Det finns ju bättre också med en pump för spolvattnet och en för kvarn som drar ut den så kallade skiten. Fast de ligger väl i priser uppåt 10.000, inget för mig som är en fattigfan. Min manuell-Jabsco har spruckit i de som jag tycker smäckiga plaströren och har ett j-a kval vad jag ska ersätta den med, manuellt eller el eller kanske en Lavac som går på vacum. Om de här billigare elpumparna fungerar kan man ju lägga mellanskillnaden på nya-segel-kontot i stället. Har bytt bägge mina pentrypumpar till el, mkt bättre tycker jag. Borde väl gå med elektriska stolen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 14 November , 2006 ställde samma fråga här på forumet förra vintern. det som fällde avgörandet för att välja manuell toa var att den elektriska tydligen för rätt mycket oväsen och jag vill gärna kunna gå på muggen mitt i natten utan att väcka både min besättning och grannbåtarna... dyra elektriska är tydligen tystare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 14 November , 2006 Den för ett hemskt liv och drar massor av ström men annars så var den jättebra i funktionen. hade en sådan i min tidigare Nimbus. Det roligaste var att titta sig omkring i hamnen när man spolade. Många vände på huvudet och reagerade. Mina döttrar skrattade varje gång. Detta med att välja toalett är ett skit. Själv valde jag att ta bort den fasta toaletten och köpte en PortiPotta som man enkelt gör rent och som inte har rörliga delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 15 November , 2006 Jag köpte Biltemas el-toa år 2002. Den har funkat helt OK sen dess. Kostar 2490:-, alltså tusen spänn mer än Erlandssons. Pumpen är inbyggd så det låter inte så farligt. Lättare att hålla rent också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 16 November , 2006 Vad händer om man får slut på ström, kan man handpumpa? Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 16 November , 2006 nix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
islandman 0 Postad 16 November , 2006 Sen skall man kanske ha i åtanke att med en eltoa pumpas väldigt mycket mer vatten ner i hålltanken, jämfört med att pumpa manuellt D.v.s hålltanken blir mycket snabbare full jämfört med en manuell pump.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 16 November , 2006 Nej, man kan inte handpumpa. Det har jag aldrig tänkt på. Tur att jag har ordentligt med batterier. Annars får väl hinken träda fram... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 November , 2006 Stämmer att det går mer vatten men man ska också se fördelen att det i princip aldrig blir stopp med eltoa då den maler papper och skit till stoft. Alltså inga problem med att tömma tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 17 November , 2006 Det är väl så att de dyrare eldassen med dubbla pumpar är vattensnåla. Jabscos modell har tre knappar. en knapp både spolar in vatten och kvarnar ut avfallet. Knapp två drar enbart ur och tredje knappen spolar bara in vatten. Då måste det gå bra att vara snål på vattnet. Jag fick test-trycka på knapparna på en sån i en grannbåt i gästhamnen i Norrtälje. Den var nästan ljudlös. Har nästan hundra bestämt mig för en dylik maskin trots att jag inte alls gillar min manuella Jabsco. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 17 November , 2006 Två fördelar till kom jag på. 1/ En el-toa är så mycket enklare att förklara för ovana gäster. Tryck på knappen, precis som hemma. Alla verkar uppskatta det. 2/ Min gamla manuella blev det ofelbart stopp i när någon använde för mycket toa papper. Det problemet har man inte längre. Kvarnen tar ALLT! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 17 November , 2006 Jag har också gäster och barn i åtanke. Jag misstänker att en del är så livrädda för att de ska göra fel och orsaka stopp att de inte törs gå på toa. Tror även att el är driftsäkrare. Defenitivt längre livslängd. Utan ström är ju det mesta kört ändå. Förutom det viktigaste, seglen. De kan man ju alltid dra upp så man kommer hemöver. förutom mig sjölv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleD 1 Postad 18 November , 2006 Va inne på Erlandssons igår och kikade runt lite. Spanade speciellt på toa-stolarna till reapris. Jag har tänkt skaffa mig en manuell toa med enkel bordgenomföring utan tank, mest för att ha som nödtoa utomskärs. Kvalitetsmässigt verkar de billiga stolarna vara likvärdiga Jabsco. Men det jag reflekterade över mest var att toastolarna till reapris var väldigt smala och små. Har inte använt någon liknande toastol förut, så man är ju lite nyfiken på om man som normalbyggd gentleman verkligen får plats med klockspel och allt... Men det var bra priser på grejerna i alla fall, så man står i valet och kvalet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 22 November , 2006 Jag ser i en Båtägarnas katalog från 2005 att det finns en manuell toa, en RM69 som man kan få med en sorts inbyggd tank på 25 liter, den monteras runt toaletten nertill. Kanske lite liten tank, men vad enkelt att sätta dit! Tanken passar inte till eltoalett. Om den här tanken finns att köpa idag vet jag inte säkert. Byggplast har en skum hemsida där man måste vara inloggad/registrerad för att få glo. Toaletten har nr 48706, kostar 1575 kr Septitanken har nr 48740. kostar 2285 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser