Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
toaen

Skona vår miljö - ideer och tankar.

Rekommendera Poster

Hej alla båtvänner

Tråden om Förbud mot båttrafik vart tredjeår för förbättrad miljö var ju en drastiskt förslag på åtgärd för att förbättra miljön.

guzzlon skrev:

Vi har ju alla nu hjälpts åt att såga detta radikala förslag för oss båtägare att hjälpa till att minska den lilla miljöpåverknan vår favorit hobby har på naturen..

I grund å botten verkar ju ändå dom flesta vara lite intresserad av att vårda den natur som förser oss med underbara upplevelser...

Så finns det då andra SERIÖSA ideer om vad vi båtägare kan göra för att

bidra??Sånt som kanske redan praktiseras av några av oss??

/ Andreas

Ni som har tankar och ideer om hur vi båtägare kan aggera för att värna om miljön, dela med er av era tankar.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny tråd!! Lysande !!

Jag föreslår att det införs pant på engångsgrillar,tycker att dom ligger å skräpar överallt numera.

10-20 spänn i pant borde göra susen...

När ölburkarna kom och till en början saknade pant så vill jag minnas att även dom låg och skräpade överallt,samma sak med PET-flaskorna...och där gör ju några kronor susen!!

/ Andreas

post-22825-1394234836,2017_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man skulle ju vilja se subventioner för miljövänliga(re) motorer, bränslen o smörjmedel. Idag finns det många 2-taktare som kommer att leva kvar jäkligt länge. Och så länge 4-taktarna är såpass dyra kommer motorerna inte att bytas ut i ngn större utsträckning. Många har helt enkelt inte råd att köra miljövänligt, alldeles oavsett hur gärna man skulle vilja göra det...

Funkar lite på samma sätt som KRAV-märkt mat. Den är för dyr i förhållande till vanlig mat.

Jag köper inte såna matvaror helt enkelt för att jag med 4 barn tycker det blir för dyrt att lägga kanske 10 spänn extra PER DAG enbart för mjölken. Likaså bensinen. Hur mkt kostar inte miljöbensinen i förh till vanlig skitig bensin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du Tommy!

Skulle alla motorbåtsägare åka fyrtakt eller direktinsprutad blir det ju inte så mycket utsläpp, men nu är det ju så här att båtlivet är ju i regel en hobby alla har inte obegränsat med pengar särkilt inte med dagens huspriser.

Att lägga 100 loppor på en båtmotor är för många en omöjlighet.

Du kan få en motorbåt med en tvåtaktare som ryker och släpper ut skitenn rakt ut i vattnet. Men för många är det det som gäller eller ingen båt alls.

Ett kapitel till är bottenfärg.

Många använder förbjudna bottenfärger i insjöar bara för att slippa beväxtningen insjöar. Jag har ingen bottenfärg alls på och jag kommer inte att måla på någon färg för att jag tycker att de godkända fungerar skitdåligt. Ska jag ha någon färg på så skulle jag bli tvungen att ha ex WC10 el. WC17 om jag ska slippa beväxtningen helt.

Många vet jag åker till Norge och hämtar färg eftersom det är svårt att köpa de skarpa färgerna i Sverige.

Men vi småbåtsägare här i Sverige är ju en minioritet.

Så länge som vi köper skitig kolkraft från Polen mm mm mm. Så tycker jag att det gör ingen större skilnad.

Mvh. Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ullis

Hej miljövänner,

jag vet inget om de stora sakerna som motorer, varifrån reservdelar fraktas - om det är via lastbil eller sjö eller annat, eller hur dieseln till min båt utvinns. (Borde säkert ta reda på det i framtiden....)

Men i min familj försöker vi tänka i det lilla. Vi sorterar våra sopor och dumpar inte allt i en och samma container i hamnarna. Kartonger för sig, glas i en annat, använder miljövänliga disk- o tvättmedel, mat som fiskar o måsar gillar ger vi till dem. Min filosofi är att man kan inte ändra på andra utan bara på sig själv. Det är där vi börjar i vår familj. (Hur snusförnuftigt lät det då?)

Jag hatar att gå i land på en ö och hitta ölburkar och begagnade grillar. Håller med om att man borde ha pant på grillarna, men om ungdomar (eller vilka det nu är...) inte tar med burkar så tar de nog inte heller med grillarna. De smutsar ju ner båten!

Bra idé att börja fundera på hur var och en kan bidra till en bättre miljö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske vore bra med fler och gratis ställen att pumpa ur sitt bajsvatten på. Detta finns ju redan för stora fartyg, men används tyvärr ändå inte av alla. (svårt att få till nåt bra pantsystem för detta. Då skulle man kunna göra bra pengar på att bara sitta å skita - panta - skita - ... osv 1.gif\)

Men faktum är att svartvatten (som det heter) bidrar ganska starkt till övergödningen. Om vi ska bli av med de kraftiga algblommningarna så måste vi börja skärpa till oss.

Det jobbiga är att det är en smula äckligt att hålla på med skiten, pumpa till en anläggning, istället för att bara öppna en ventil å pumpa ut skiten i vattnet. Om man inte ens orkar ta reda på sina engångsgrillar och ölburkar, så tror jag att man skiter i svartvattnet oxå! (kul igen - inte meningen)

Att få ordning på alla andra är alltid svårt. Men finns möjligtheten till svartvattentankstömning på de flesta båtmackar, så kan ju de som vill göra rätt för sig ändå göra det!

Vad tror ni om billigare soppa för de som tömmer bajsvatten samtidigt?

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mmaarrccuuss och alla andra med för den delen.

Att det skulle va äckligt och besväligt att tömma svartvattentanken i en sugstation håller jag inte med om.

Sommaren 2003 märkte jag att jag glömt att tömma toatanken innan jag tog på land året innan. Det gick inte att öppna bottenkranen för att de fasta partiklarna hade sjunkit ner i slangen. Jag monterade ett uttag på däck för sugtömning och lyckades med en viss möda ansluta den till slangen som gick från tanken till bottengenomföringen.

När jag sen tömde svartvattentanken med den sugpump som fanns på min marina gick det på ett ögonblick.Efter att ha tömt tanken fyllde jag den med vatten igen och upprepade proceduren ett antal ggr. När jag var klar gick det att öppna bottenkranen igen.

Om jag skall montera en riktig toalett med hålltank i den båten jag har idag kommer jag definitift att montera ett sugutag på däcket. Inte av miljöskäl utan för att det är så enkelt att tömma hålltanken på det sättet.

Under rubriken Gästhamnar här på MG får man upp 95 hamnar om man söker på sugtömning http://www.maringuiden.se/gasthamnar/;sub_page=advsearch&searchstr=Skriv in sökord&kustkort=alla&info=sugtommning

Det Ullis skriver i sitt inlägg stämmer ju väl med vad det står i en gamla söndagskolesång; Gör det lilla du kan, gör det villigt och glatt.....

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Suguttag borde vara standard på alla nya båtar, och så borde det vara ett standardförfarande på alla sjömackar att man stoppar i soppaslangen i det ena hålet och sugslangen i det andra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att båtklubbar skulle ha insamling av tex ölburkar i sin hamn där sedan panten går till ungdomsverksamhet eller nåt.

Vi använder ej engångsgrillar utan gasgrill, tar med alla sopor och ölburkar hem men vad gör man av det i hamnen?

Inte tar man hem burkarna och pantar dem utan de slängs med övrigt skräp tyvärr.

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen är jag som seglare sugen på att testa elmotor typ OzecoDrive för att slippa hantera diesel och serva motorn. Nu slänger man väl inte ut en fungerande motor i första taget men visst vore det bekvämt! Undra bara hur det funkar i praktiken?

Nån som vet?

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad vi seglare kan bidra med för miljön är ju att försöka minska motorgången. Det kan bli som forna tider då även handelssjöfarten seglade in och ut ur hamnarna.

Vi kan ju vara beredd att starta motorn om det skulle gå snett.

Att bära av mot andra båtar fungerar ofta bättre än att satsa på att få båten att styra (om det är trångt). Det behövs inte mycket segel för att få styrfart om man har vinden in från rätt håll. 

Den elektriska motorn fungerar säker helt OK för hamnmanövrer. Långa sträckor motorgång får man skippa. Det är ändå inte mycket att stå efter (surt sa räven). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fram med vätgas motorer.

Är väl det enda riktigt bra alternativ.
Ger ju bara vattenånga i slutändan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vätgas är ju utmärkt som bränsle, rent o fint, frågan är väl bara hur vätgasen ska produceras.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vätgas funkar. Hurpass bra har vätgastankarna blivit numera? Kommer man lika långt på en vätgastank med ungefär samma vikt och volym som en diesel/bränsletank?

För att få fram vätgasen (via elektrolys) så är det väl dags att satse på några kärnkraftverk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! jag tycker att man ska dela upp miljöproblem i olika kategorier. Engångsgrillar, tomburkar och annat skräp är en typ av miljöförstörning, denna typ är mer irriterande än direkt miljöförstörande. Jag blir skit förbannad när jag ser skräp på våra vackra öar och undrar ofta varför dessa människor som skräpar ned ska ut i skärgården? Dom verkar ju inte inse hur vacker vår skärgård är. Borra hål i deras båtar!

När det gäller avgasutsläpp mm. så är detta ett miljöproblem som kommer att ge stora miljökonsekvenser i framtiden. Frågan är hur vi ska lösa detta problem? Min båt är värd ca. 300.000. Om jag ska skaffar en inombordare med bättre miljöspec. så får jag säkert betala 250.000 kr. för denna. Detta är inte ekonomiskt försvarbart. Dessutom släpper även en ny motor ut en massa skit.

Allt handlar om pengar. Jag älskar vår skärgård, naturen osv. men om jag skulle sälja vår båt pga. av miljöförstöring så hjälper inte detta. Någon annan kommer att åka omkring i vår förra båt och fortsätta miljöförstöringen. Det enda sättet är att skrota gamla motorer. För att detta ska ske måste regeringen lagstadga om detta. Kommer folk att följa lagen? Vem ska kolla upp om alla båtägare har en motor enligt milöjöspecifikationerna som råder? Osv. 

Jag är tyvärr övertygad om att vår skärgårds miljöproblem samt världens miljöproblem aldrig kommer att lösas förrän den dag då vi ser tydliga konsekvenser. Då kanske det är försent?

Verkar jag negativ?

/ Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kanske redan ser konsekvenserna och det är kanske redan för sent och ändå gör inget nåt åt det?!

Godnatt / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak till som jag irriterar mig på är alla rökare som slänger sina fimpar i vattnet!

Är de så dumma att de tror att de skall försvinna av sig själva???

Tänk om alla rökare tog hand om sina fimpar, vad mycket trevligare det skulle bli i våra hamnar!

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...