JimmyA 0 Postad 14 November , 2006 Hej! behöver lite hjälp.. Någon som vet hur långa kojplatserna är i en Uttern 520, ungefär? Kan man få plats 2 normallånga personer eller blir det tight? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 14 November , 2006 Hej! Kojlängd: 1,90 x 0,60 m enligt www.uttern.se, kolla historiska broschyrer! //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 14 November , 2006 Ah, tack! Tänkte inte så långt som att Uttern kanske faktiskt hade historiska broschyrer... Men.. ..är det ingen som har erfarenhet av 520:an? E lite nyfiken att skaffa en.. som komplement.. Hmm.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alunde 0 Postad 26 December , 2006 Är det HT:n du är intresserad av så har jag en! Kolla min sjöbod och kom med frågor bara! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 27 December , 2006 Hej! Kul att en 520-ägare hittade till tråden..! Jo, det e HT:n jag e lite sugen på.. Hade tänkt ha den som komplement till snipan för typ helgturer. Hur är den att sova i om det rör sig om längre än 1 natt? Har fått för mig att 520 HT känns relativt stor för att ändå vara så liten, om du förstår vad jag menar? Hur är det med stuvutrymme för medhavd packning etc? Såg i somras en 520 där man hade satt in en dörr etc så att det blev en ordentlig ruff, verkade smart. Och det va då som jag blev lite nyfiken på att också skaffa en.. Hur går den i vattnet? Rekommenderad motorstorlek? Tack på förhand! /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alunde 0 Postad 31 December , 2006 Har inte sovit mer än en natt så jag har inte så mycket att säga där. Däremot är den ju stor för sin storlek då den inte har nåt skarndäck så hela skrovets bredd blir koj! Den har relativt skaplig v-botten så den går bra i sjön, dock skulle man kanske kunna önska mer bärighet i aktern där alla vill sitta i den generösa aktersoffan, men sånt avhjälps med trimplan. Jag har 70 HK på min och den toppar 31 knop, efter lite fix med riggningen, hissat motorn 2 hål och satt på 17-tumspropeller. Har en behaglig marschfart kring 23-24 knop med lagom bullriga 4 500 varv. 60-hästar funkar säkert men kräver mer gaspådrag och drar/bullrar jag skulle hlre satsa på 70 eller mer. 4-takt kräver nog 90 Hk då den blir avsevärt tyngre långt akterrut med tanke på bärigheten. Stuvutrymmen finns under kojerna under Ht:n i yttre sidosoffan, under akterdäcket styrbord samt under förarstolen. Det där med 60 cm bredd i kojerna är ju om man inte har iläggsskivan i, annars är ju kojen 60 60 60 vilket räcker alldeles utmärkt för två, även om man inte är nykär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser